Wat raden jullie me aan? Touwhalster of CRB.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Wat raden jullie me aan? Touwhalster of CRB.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:47

Hoi!

Ik wil graag een touwhalster of Cross rope bridle voor otje kopen, alleen ik weet niet goed wat nou bij mij en otje past.
Ik wil er grondwerk en vrijheidsdressuur mee doen, maar ik wil er ook mee kunnen rijden.

Nou schijnt het zo te zijn met een cross rope bridle dat je als je links "trekt" rechts druk krijgt. En ik denk dat dat voor een pony die altijd engels is gereden een beetje moeilijk te snappen is? Want ik wil eigenlijk gewoon links druk met je teugel = links druk op het hoofd.
Of kan je dat ook met een crb?

En ze zeggen met een touwhalster weer dat signalen minder goed gaan? Nou heb ik ooit zelf een touwhalster geknoopt (die is nu helaas overleden :o) en daar reageerde ze best wel op. Ik kon haar gewoon rond sturen in ieder geval..

Ik wil graag op touwhalsters.nl bestellen! En de omtrek van haar neus is 59 cm, ik heb de kleuren al gekozen en kan niet wachten om te gaan bestellen alleen welke is nog de vraag :D

Reacties met ervaringen met 1 vd 2 of allebei zijn ook welkom :)

xx

Alicia2u

Re: Wat raden jullie me aan? Touwhalster of CRB.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:11

Omdat je ook grondwerk wilt doen is een touwhalster in dit geval wellicht makkelijker.

Misschien kan je in de omgeving van iemand beide lenen om te kijken waarop je paard het beste reageert. Dat is het aller belangrijkste.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:43

Als je bij de CRB de musketonhaak door beide lussen haalt (onder het hoofd, dus niet aan iedere lus 1 teugel, maar beide lussen in 1 musketonhaak), dan is de werking zo goed als gelijk aan een normaal touwhalster, ik zou dus voor de CRB gaan, omdat je op die manier een beetje 2 in 1 hebt.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 00:34

Dankje voor de reacties! :)
ik ken niemand met dezelfde maat pony en crb of touwhalster.
Ik denk dat ik voor de crb ga omdat ik dan ook nog kan longeren met dubbele lijnen, lange lijnen enzo :) en als de manier tegen zet doe ik de lusjes bij elkaar!

Ik heb net een mailtje gestuurd om hem te bestellen, een luxe uitvoering zodat er nog een stukje om de neus zit :D over 3 weken (als ik weer loop) ga ik dan lekker eerst weer aan de slag op de grond(ik mag dan nog niet rijden en Otje is druk bezig spieren voor vet te vervangen dus dat gaan we weer omdraaien) en dan daarna ga ik er op! :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:38

Touwhalsters zijn niet erg duur, dus die kan je zowiezo een keer proberen. Met grondwerk erg prettig, maar met het rijden kan het verschillen. Als ik mijn pony met touwhalster rijd, reageert ze overal op, en is dit gewoon het prettigste "hoofdstel" voor ons. Mijn vriendin heeft dan een paard die juist helemaal niet op het touwhalster reageert. Wat je ook doet, met je benen sturen, je zit, het paard reageert gewoon niet meer :') Als ik jou was zou ik dus voor de proef eerst een touwhalster kopen en kijken hoe dit zich uitpakt, ook erg prettig met grondwerk e.d., en anders toch voor een CRB kijken voor het rijden :)

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:02

Mijn pony reageert op allebei even goed.
Ze is ook eerst op zijn engels gereden is snapte ze het niet echt goed maar nu wel :D

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 17:33

Mijn crb is besteld! :D ik ben benieuwdd :o

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:53

Leuke site hè!
Binnenkort ga ik er ook weer iets bestellen:P

Maaarrr, ik heb alleen nog maar met een touwhalster gereden op een A pony.
Het sturen ging super! Luisterde veel beter dan met een stalhalster.
Maar met een CRB heb ik nog nooit gereden.. Wel ooit gemaakt :o

Mag ik vragen welke kleuren je hebt:$ (ik kan zelf namelijk niet kiezen bij luxe halster) hihi :=

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 21:58

Ik heb mijn crb binnen! :D

Ik heb donkerbruin halster zelf, lichtbruin-donkerbruin teugeltouw voor om de neus en bruine teugels!

Ben benieuwd of ie past :) Morgen maar is effe kijken!

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:21

haha leuk!

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:27

Enn hoe bevalt het??
Ben namelijk ook aan rondkijken!
Waar heb je m besteld?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:15

Pffr, ik rijd wel eens met touwhalster.
Gaat voor mij opzich prima.
Heb nog nooit met Neckrope gereden, zover ben ik nog niet.
Maar ik rijd op een oudere pony, oud-Nederlands kampioen Z-dressuur, voor de jeugd.
Zij is hier al mee gewend, maar ik nog niet zoveel.
Dit weekend ga ik lekker galopperen met het touwhalster (voor de 2e keer, spannend!)
En als alles goed gaat, doen we de neckrope om...

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:08

Leuk, nog een paar reacties! :D

Ik heb er inmiddels 2x mee gereden en al meerdere keren grondwerk mee gedaan, Otje snapt de kruislingse werking goed, alleen als ik de teugels samen doe dan luisterd ze net zo goed :), dat komt denk ik omdat ik meer met mijn benen en zit aanstuur en niet te veel aan de teugels zit omdat touw toch wel scherp in werkt :j Hij bevalt dus super voor mij!

Ik heb hem van touwhalsters.nl

Als dit echt goed gaat wil ik ook vaker met een neck rope gaan rijden :j

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 04:05

ik wil binnenkort ook wat bij touwhalsters.nl gaan bestellen, ze heben daar echt leuke kleurtjes, dan wil ik zo een cordeo, meestal rijd ik altijd gwn met een halstertouw om zijn nek, maar ze hebben daar zulke mooie kleuren :D

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 16:32

Ik wil ook ooit een cordeo kopen in dezelfde kleur als mijn crb :D

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:00

Ali_Fair schreef:
Pffr, ik rijd wel eens met touwhalster.
Gaat voor mij opzich prima.
Heb nog nooit met Neckrope gereden, zover ben ik nog niet.
Maar ik rijd op een oudere pony, oud-Nederlands kampioen Z-dressuur, voor de jeugd.
Zij is hier al mee gewend, maar ik nog niet zoveel.
Dit weekend ga ik lekker galopperen met het touwhalster (voor de 2e keer, spannend!)
En als alles goed gaat, doen we de neckrope om...

Zelf heb ik leren rijden met de neckrope door gewoon allebei om te doen. Teugels in een knoop op de hals leggen en met de neckrope rijden, als het dan even niet lukte gewoon de teugels weer eventjes pakken, gaat het weer goed dan weer over op de neckrope... het idee dat ik daarmee controle had was voor mij al prima, inmiddels heb ik (in de bak) al geen teugels meer eraan zitten, alleen het touwhalster nog om. Vanuit hier wil ik doorwerken naar alleen maar een neckrope... Dus dat kan ik je wel aanraden hihi :+ Buiten rijd ik overigens gewoon met teugels, wil niet riskeren dat ik de controle kwijt raak 20 meter naast een weg waar ze 80 of zelfs 120 km per uur rijden....

Wat betreft de CRB Het lijkt mij een ingewikkeld ding, inderdaad omdat links rechts is, en andersom. Maar zo te lezen kun het ook aanpassen dus dan lijkt dat me inderdaad ook een goede keuze. Zelf heb ik er nog nooit mee gereden.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 00:20

Een crb lijkt ingewikkeld, maar in feite is het juist heel makkelijk en duidelijk voor je pony, mijn pony snapte het meteen :) het is niet meer als rechtse teugeldruk=linkse druk op het hoofd, dus je paard gaat naar rechts :P net als iemand tegen jou linkerwang aanduwt, dan ga je ook naar rechts.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:54

Met rijden is er kwa werking niet heel veel verschil volgens mij tussen CRB en touwhalster. De CRB is iets gerichter. Iets fijnere tekens. Maar werkt beide dat contact aan linkerteugel druk op de rechterkant geeft van het paard.

Ik heb altijd met touwhalster gereden, nu sinds kort (1 week!) Ook CRB. Ik merk kwa inwerking weinig verschil tussen CRB en touwhalster, nog niet iig, wellicht als we er wat meer aan gewend zijn.
Min favo blijft nog steeds de neckrope! ;)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:33

Leetje schreef:
Met rijden is er kwa werking niet heel veel verschil volgens mij tussen CRB en touwhalster. De CRB is iets gerichter. Iets fijnere tekens. Maar werkt beide dat contact aan linkerteugel druk op de rechterkant geeft van het paard.

Ik heb altijd met touwhalster gereden, nu sinds kort (1 week!) Ook CRB. Ik merk kwa inwerking weinig verschil tussen CRB en touwhalster, nog niet iig, wellicht als we er wat meer aan gewend zijn.
Min favo blijft nog steeds de neckrope! ;)

Een crb geeft niet alleen druk op de neus, maar is ook kaakgekruist dus ook op de wang :) Bij mij werkt het veel beter, maar dat is natuurlijk bij elk paard verschillend :))

seran313

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:01

Fijn dat het goed werkt. Zelf vind ik de crb ook prettiger.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:11

Eventjes stil, maar misschien een reactie voor toekomstige voorbijgangers.

Ik heb 2 uitersten van paarden en zoals verwacht reageren ze dan ook elk enorm verschillend op de CRB of het touwhalster. De ene loopt beter met een CRB en met het touwhalster waar ik ringetjes op de 'neusriem' heb laten zetten (speciaal gemaakt door Lovelance ;-) ). De ander reageert dan gewoon goed op het normale touwhalster.
Ze zijn niet zo duur, dus ik zou zeggen, proberen! Het blijft hoe dan ook een leuke afwisseling voor je paard.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:06

ik stem voor crb!
hier heb je de druk niet constand op de neus, dus hier houd je je paard gevoeliger mee, en dus beter bestuurbaar zegmaar ;)