paard rechtrichten met longeren mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

charmedxlove

paard rechtrichten met longeren mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:12

kan je een paard rechtrchten met longeren.
mijn paard is super links gebogen en begin ten einde raad te komen ik heb les maar heb nu een tijd geen geld ervoor om les te nemen tot april ofzo...

ik wil nu weer fanatiek met longeren beginnen en wil dus als het kan roi zo soepel mogelijk maken en zo los mogelijk in de spieren zodat het rijden ook fijner gaat wand het gaat thuis ook niet lekker dus ja dan gaat het rijden ook niet echt...

ik hoop dus dat ik zo roi kan trainen en rechter kan trainen zonder dat ik met rij-stress zit en ik roi in de weg zit ( mijn houding is heel slecht)

hopelijk staat het zo een beetje normaal en weet iemand hier een antwoord op.

ps ik longeer met touwtjes en een zadel i.p.v longeersingel omdat ik die niet heb ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:14

Met een enkele longe heel erg lastig omdat je de buitenschouder niet kan begrenzen. Met dubbele longe kan het prima, mits je daar zelf wat handig mee bent.

Eventueel zou je, als je geen andere mogelijkheid hebt, kunnen longeren aan de enkellonge en dan met bijzetten heel licht buitenstelling vragen.

charmedxlove

Re: paard rechtrichten met longeren mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:34

ik heb een dubbele longe maar ik ben daar niet zo prof in ;)
hoe bedoel je licht buitenstelling vragen ( ik snap wat je bedoelt maar hoe moet ik hem dan bijzetten wand ik had daar ook al aan gedacht maar wist niet goed hoe ik zou moeten doen in de praktijk ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:36

Ken je de site van Marijke de Jong, paardenbegrijpen.nl?
Wellicht vind je die interessant. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:37

Ik heb ook een linksgebogen paardje.
Met longeren kun je zeker veel verbeteren,alleen ik had juist met mn paardje moeite met de dubbele longe en met de enkele ging het beter in het begin.
Ik denk dat met de dubbele teveel (onbewust) word verlangt van een paard waardoor er meer tegenwerking komt.
Met de enkele longe liep ze een stuk lekkerder (ongedwongen) vooral met het oefenen van de galop.Naderhand verliep het met de dubbele ook beter,ze snapte het veel sneller.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:38

Als je zelf niet zo handig bent zou ik vragen of iemand je even een keer wil begeleiden.

Op die manier weet je ook zeker dat je het goed doet, op papier is het moeilijk uit te leggen. Wat voor de een iets stelling is, is voor de anders weer teveel. Dat moet je zien en voelen.

Misschien iemand in de omgeving die handig is met longeren, evt met dubbele longe?

Mijn pony is ook scheef en door het longeren met dubbele longe en het rechtrichten onder het zadel is dit in een half jaar tijd al een stuk beter geworden.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:53

in mijn buurt zijn geen mensen die goed kunnen longeren of willen helpen of idd geld kosten weer... dat heb ik nu niet.

ik wil het liefst weten hoed ik met de enkele longe hem kan oprekken zeg maar en rechter kan maken ook i.v.b rug/schouderproblemen kan ik niet goed rechtrichten onder het zadel mijn spieren zitten vast en kunnen maar met moeite ontspannen waardoor ik alles vastzet en dus fout ga rechtrichten.

nu wil ik hem trainen zonder mezelf pijn te doen en roi het correct aan te leren zodat ik pijnloos en correct kan rijden

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:54

Tijdens het longeren aan enkele longe kun je zowiezo de hele rijbak gebruiken.Dus niet alleen maar op een volte laten lopen maar ook eens rechtdoor over de lange zijde.
Daarbij de volte van groot naar klein(er) en weer terug naar groot.
Vooral niet trekken om je paard op de volte te krijgen daarmee zal ie alleen maar over de schouder weg willen lopen met als gevolg dat je gaat zandskieën hihi.
Ook tempo wisselingen maken en veel op stem belonen.

Wat ik ook heb gedaan voor het longeren is mn paard masseren,gewoon met de palm van mn hand ronddraaiende bewegingen maken vanuit de hals-schouder-rug-achterhand.(dat vinden ze erg lekker)
Na het longewerk deed ik wat rek en strek oefeningen door mn paard stil te laten staan en met wat lekkers de hals laten strekken naar boven-recht-naar beneden,Linksom laten buigen en rechtsom laten buigen zo stretsch je de rugspieren op,hetzelfde wat mensen na hardlopen doen zeg maar.
Doe dit allemaal rustig en herhaal het zo'n keer of 5.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 20:34

roi gaat in staking als de bak niet is afgezet en komt dan rechtomhoog i.v.m balans dus das best lastig...
Heb hem nu net met dubbele longe gelongeert en veel met contra-stelling gewerkt en uiteindelijk ging hij lekker door de hals en over zij n rug lopen en ging hij goed buigen.

Wel had hij veel moeite met het draven zag bijv. Proberen naar buit te lopen onder de buiging uit dan deed ik buitenkant begrensen en terug naar voren plaatsen en dan ging hy weer ontspannen maar hij vind het echt heel moeilijk.

Ze gaan me nu op school ook helpen met het probleem dus ben daar blij mee.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:39

In ieder geval geen bijzet teugels aandoen, Rechtrichten dmv longeren kan enkel met dubbele longe.
In het begin niet simpel maar oefening baard kunst, heb het zelf ook geleerd.

Als ik jou was zou ik niet zelf beginnen klooien als je niet weet hoe je ze moet rechtrichten met dubbele longe, niet beter om te wachten op les? Anders doe je mss meer kwaad dan goed.

Kan je rechtrichten onder het zadel?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:20

Rechtrichten aan de longe kan prima. Idd een tip om de site van Marijke de Jong eens te bekijken. Niet bijzetten zoals Killed al zegt. Eventueel met dubbele longe is ook een fijne manier. Mijn paard is ook gigantisch scheef, en ben ik nu juist aan de hand & aan de longe rechter aan het proberen te krijgen. Wel overigens met lessen zo af en toe. Heb ook een workshop werken aan de hand gedaan met haar, heel verhelderend. Ik zou niet zo snel zelf gaan aanmodderen, omdat je dan belangrijke dingen misschien over het hoofd ziet, en ze dan juist nog schever maakt met het longeren. Ik heb het een tijd zonder lessen gedaan, en dacht dat ik wel goed bezig was. Helaas is mijn merrie zo scheef, en een ster in 'net alsof' doen en zag ik bepaalde tekenen niet, en is ze nog steeds gigantisch scheef (al dan niet schever). Nu heb ik begeleiding :)

http://www.paardenbegrijpen.nl/

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:16

Ik was begonnen met rechtrichten (door omstandigheden op een megalaag pitje) aan de hand.

Nu scheelt het wel dat ik maar naar een been of schouder hoef te wijzen om ze naar buiten te krijgen. Ik richt me nu vooral op de achterhand in de bochten, dat ze op het binnenachterbeen gaat letten en meer onder de massa plaatst. (Ze heeft de neiging over de schouder te vallen) Ik merk dat ik dan al veel minder op de rest hoef te letten en ze zelf zowat de rest doet.

Wat ik me wel bedacht: als je een slechte houding hebt is je paard dan niet scheef doordat jij scheef zit? (Ik weet zelf dat ik ook niet goed recht zit, nog moeilijker natuurlijk op een scheef paard) Dan moet je natuurlijk ook aan je zit werken, anders rijd je hem weer scheef.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:04

hoe doen jullie aan de hand rechtrichten dan?

Ja ik kan wel onder zadel maar i.v.m rug en schouder klachten kost dat veel pijn...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:40

Ik gebruik een touwhalster, leadrope en zweepje.

Rek eerst een paar keer de hals aan beide kanten in stilstand. Stel het hoofd laag in en laat ze weg stappen. Dan zorg ik eerst voor een regelmatig fijn staptempo en loop veel rechte lijnen.
Ik sta naast de schouder en loop zo mee.

Dan gaan we wat bochtjes doen, waarbij ze meer vanuit achter moet gaan dragen zodat ze niet op de schouder valt.
Nog een keer hals rekken en dan ga ik over op longeren.

Bij het longeren stop ik een paar passen net dat beetje extra energie in het binnenachterbeen op het moment dat het been naar voren gaat. Hierdoor gaat haar aandacht ook naar het goeie been en dit zorgt er weer voor dat ze het daarna zelf blijft voortzetten. Soms moet ik hem ook iets meer naar buiten sturen, maar meestal corrigeert ze dit dan zelf al.

Wil niet alles tegelijk en laat het paard ook lekker lopen, uiteindelijk is het de bedoeling dat ze het zelf volhouden en prettig vinden, als jij dan continu alles voorkauwt (let op je schouder, oh je hoofd is te hoog, nee die achterhand net iets meer etc.) zul je dat ook moeten blijven doen en is de lol voor het paard er ook snel af.
Ik stel per keer een doel voor mezelf. Nu let ik vooral op ontspanning en achterhand gebruik, dus daar ligt dan ook mijn focus op en laat ik 'het plaatje' even voor wat het is.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:57

Ik heb mijn paard vorig jaar ook veel gelongeerd (enkel en dubbel) en dat heeft zeker wel geholpen. Maar ook rechtrichtoefeningen aan de hand gedaan, zoals schoudervoor, schouderbinnenwaarts en travers. Ik doe deze oefeningen met een sidepull met teugels eraan, zelf loop je ongeveer ter hoogte van de schouder, in iedere hand 1 teugel. Je kan een zweepje gebruiken om hulpen te geven waar normaal ohz je been zou liggen. De oefeningen die ze al goed kent zoals SB kan ik ook gewoon aan het halster vragen.