[AR] Lengte vierspanleidsel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melanie3230

Lengte vierspanleidsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:24

Hallo,

Ik ben in het bezit van 4 shetjes (rond de 90 cm).
Op dit moment rijd ik tweespan, maar de planning is om volgend jaar over te gaan naar vierspan.
Aangezien ik geen vierspanleidsel in mijn maat kon vinden (allemaal te groot) laat ik er 1 van zilco op maat maken.
Nu heb ik vandaag de maten doorgegeven, maar ik zit echt te twijfelen of de maten wel kloppen.
Ik heb de maten opgenomen door 1 pony voor de wagen te zetten zonder tuig, en zo van bit tot hand de lengte op te meten (compleet vierspan inspannen gaat nog niet, 2 vd pony's zijn nog te jong.)
Ik kwam uit op een voorleidsel van 3,67 meter (buitenleidsel) en een onderleidsel van 2.23 meter.
De plaats waar het kruis samenkomt heb ik op 1,15 m.
Het verschil tussen binnen en buitenleidsel is 16 cm.
Nu heb ik het idee dat die maten voor de voor en achterleidsel wel erg kort zijn..

Dus ik ben erg benieuwd naar de leidselmaten van andere shettenmenners.
Wat voor maten hebben jullie voor vierspanleidsels?

Romy_tessa

Re: Lengte vierspanleidsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:05

Ik zou het wel eens op kunnen meten, heb zo uit me hoofd geen idee. Ik heb de shet maat voorleidsels van Ideal en bij mij past het prima. Mijn pony's zijn tussen de 89 en 100 cm dus scheelt niet echt veel met die van jou en anders zou je ook nog maat mini-shet kunnen bestellen.

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:15

Romy_tessa schreef:
Ik zou het wel eens op kunnen meten, heb zo uit me hoofd geen idee. Ik heb de shet maat voorleidsels van Ideal en bij mij past het prima. Mijn pony's zijn tussen de 89 en 100 cm dus scheelt niet echt veel met die van jou en anders zou je ook nog maat mini-shet kunnen bestellen.

Als je dat zou willen doen heel graag!
Het probleem is dat ze van zilco alleen vierspan in pony maat kunnen bestellen.
Ze moeten dus wel op maat worden gemaakt..
Maarja om zo een maat door te geven zonder een vierspan te hebben is wel erg lastig :P
Ben heel benieuwd naar jouw maten!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:23

Het belangrijkste bij een vierspanleidsel is dat de gesp van het kruisleidsel niet te ver naar achteren ligt. Bij wendingen kan het dan in het leidselsleutel van de achterpony blijven haken. De totale lengte doet er minder toe al is het natuurlijk niet handig als je meters over hebt.
Als achterleidsel kun je toch gewoon een standaard tweespanleidsel nemen wat past?

Ik heb net mijn vierspanleidsel even opgemeten en deze is 7,5 mtr. voor Welshjes. 3.67 mtr. vind ik dan ook erg kort klinken.
Het kruis zit bij de mijne wat verder maar 1.15 mtr moet prima kunnen voor de jouwe.
Ik ben wel benieuwd naar de maten van Romy-tessa.

16 cm verschil in de leidsels vind ik trouwens voor zulke ukkies ook erg veel. Heb je dan geen last dat ze heel ver uit elkaar lopen?

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:35

Graag lees ik even mee. Ik zit zelf ook met deze vraag. Nu rijd ik 2x2span en wil deze zomer graag af en toe 4 span rijden. Begin en heb me aangemeld met 2 span koetsiersbewijs. Ik heb 2 keer 2 span tuigjes ( mini's) en ben nu aan het denken hoe kan ik deze zomer over naar 4span. Dus ik lees graag even mee.

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:19

BlackDevils schreef:
Het belangrijkste bij een vierspanleidsel is dat de gesp van het kruisleidsel niet te ver naar achteren ligt. Bij wendingen kan het dan in het leidselsleutel van de achterpony blijven haken. De totale lengte doet er minder toe al is het natuurlijk niet handig als je meters over hebt.
Als achterleidsel kun je toch gewoon een standaard tweespanleidsel nemen wat past?

Ik heb net mijn vierspanleidsel even opgemeten en deze is 7,5 mtr. voor Welshjes. 3.67 mtr. vind ik dan ook erg kort klinken.
Het kruis zit bij de mijne wat verder maar 1.15 mtr moet prima kunnen voor de jouwe.
Ik ben wel benieuwd naar de maten van Romy-tessa.

16 cm verschil in de leidsels vind ik trouwens voor zulke ukkies ook erg veel. Heb je dan geen last dat ze heel ver uit elkaar lopen?

Bedankt voor je antwoord!
Ik heb er over na zitten denken om mijn tweespanleidsel te gebruiken en alleen een voorleidsel te bestellen.
Maar toen ik er is goed naar ging kijken kwam ik inderdaad tot de conclusie dat de gesp te ver naar achteren ligt en dat ik het probleem zou krijgen wat jij beschrijft.
Ook is het zo dat ik nu met tweespan in de marathons al bijna de gesp in mijn handen heb, dus ik vermoed dat ik ook niet de goede maat leidsels bij mijn tweespantuig gekregen heb (denk eerder aan een ponymaat ofzo).
Daarom heb ik besloten om een hele complete set lijnen te bestellen (en dus ook op maat te laten maken).
Ik vind inderdaad 3,67 ook erg kort klinken, ik heb net gebeld om ze zowieso 20 cm langer te maken, eraf gaat immers makkelijker dan erbij!
Het ''vervelende'' is dat de voor en achterleidsel met een gesp aan elkaar vast worden gemaakt, en wat ik me er dan bij voorstel is dat ik dus niet zo heel veel ruimte heb op nog te stellen met de leidsels.
In ieder geval volgens mij niet zoveel als met leidselklemmen, daar maakt het idd niet zoveel uit hoeveel je over hebt.
Maar mocht iemand hier ervaring hebben met het aan elkaar gespen van boven en onderlijn dan hoor ik dat graag! Ik heb het systeem namelijk alleen van veraf gezien dus weet niet precies hoe dat nu allemaal in elkaar zit.

Oja en die 16 cm heb ik gemeten bij mijn tweespanleidsels. Het tweespan loopt er prima mee..
Maar de lengte tussen binnen en buiten leidsel is natuurlijk niet zo heel lastig om te verstellen...
Als de leidsels klaar zijn leg ik mijn tweespanleidsel ernaast en zorg ik dat de lengte van binnen en buitenleidsel gelijk is met mijn tweespan lijnen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:35

Als je je voorleidsel zo exact op lengte wilt bestellen dan denk ik dat je daar spijt van krijgt.
Waarom aan elkaar gespen? Klemmen zijn veel makkelijker in te stellen en je bent veel flexibeler. Ook kun je dan nog vanuit achenbah gaan rijden.
Ik zou even afwachten wat Romy heeft. Er af halen kan inderdaad altijd.

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:45

BlackDevils schreef:
Als je je voorleidsel zo exact op lengte wilt bestellen dan denk ik dat je daar spijt van krijgt.
Waarom aan elkaar gespen? Klemmen zijn veel makkelijker in te stellen en je bent veel flexibeler. Ook kun je dan nog vanuit achenbah gaan rijden.
Ik zou even afwachten wat Romy heeft. Er af halen kan inderdaad altijd.

Je hebt gelijk, ik heb ook liever klemmen..
Maar volgens mij zitten de gespen al standaard op de leidsels, maandag is die man weer op het bedrijf en dan bel ik ze nog een keer om te overleggen..
Hij kwam zelf namelijk met dat hij de maten moest weten zodat hij de gespen op de goede maat kan maken.
Maar ik zal maandag even vragen of hij de gespen ook weg kan laten, dat moet ik gewoon even overleggen (en hopen dat hij ze er niet al op heeft gezet :P )

En ik ben nog steeds heel benieuwd naar de maten van romy :)

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:42

Wij rijden met leidsel van een goede 6,50m. Kruislijnen verschillen ongeveer 12cm van elkaar. 3,67m?!? Ik denk niet dat dat gaat passen... Mijn beessies zijn allemaal wel iets groter, maar zoveel hoeft dat niet te schelen.

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 17:28

bontegevaar schreef:
Wij rijden met leidsel van een goede 6,50m. Kruislijnen verschillen ongeveer 12cm van elkaar. 3,67m?!? Ik denk niet dat dat gaat passen... Mijn beessies zijn allemaal wel iets groter, maar zoveel hoeft dat niet te schelen.

Maar dat is je hele leidsel denk ik?
Ik heb echt gemeten van bit tot mijn hand, dus in het echt zal de leidsel wel wat langer worden..
Ik heb nogmaals gemeten en ik weet niet wat ik gister gedaan heb, maar ik kwam nu uit op een verschil van 10 cm links en rechts.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:36

Citaat:

Jep, je moet wel een eindje overhebben. (Maar ik hou geen 3 meter over ;) )

Mijn mannen zijn tussen de 1.10 en 1.27. Rijdt beide spannen met dezelfde leidsels.

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:45

bontegevaar schreef:
Citaat:

Jep, je moet wel een eindje overhebben. (Maar ik hou geen 3 meter over ;) )

Mijn mannen zijn tussen de 1.10 en 1.27. Rijdt beide spannen met dezelfde leidsels.

Haha dat snap ik :P Maar het is ook niet zo dat jouw voorpony 6 meter van je afstaat.
Maar ik ben in ieder geval al blij met deze maten!
Ik ga maandag even bellen, ik hoop dat hij nog niet aan die gespen begonnen is, dan wordt het even overleggen hoe we het gaan doen:)
Rijd jij trouwens ook met klemmen of met gespen? Ben namelijk wel erg benieuwd naar een foto van gespen!

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:14

Ik rij thuis eigenlijk altijd zonder klemmen. Wedstrijden wel altijd met klemmen gereden. Dan kwam er teveel druk op de leidsels. Mijn man rijdt altijd met klemmen. Bevalt ons prima. Heb even gezocht naar een foto van gespen, maar kan geen duidelijk van dichtbij vinden. (Mijn zwager rijdt met gespen.)

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 21:18

bontegevaar schreef:
Ik rij thuis eigenlijk altijd zonder klemmen. Wedstrijden wel altijd met klemmen gereden. Dan kwam er teveel druk op de leidsels. Mijn man rijdt altijd met klemmen. Bevalt ons prima. Heb even gezocht naar een foto van gespen, maar kan geen duidelijk van dichtbij vinden. (Mijn zwager rijdt met gespen.)

Bedankt voor het zoeken!
Ik kon inderdaad ook zo gauw niets vinden wat een beetje goed te zien was.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:37

Ik ga zo richting pony's en zal dan alles eens opmeten. Ik rijd dressuur volgens het achenbach systeem en dus zonder gespen en marathons met gespen. Met gespen heb je net zo veel verstel mogelijkheden als met klemmen. Ik zal ook meteen ff foto's maken, dan kun je zien hoe het er bij mij uit ziet.

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 13:55

Romy_tessa schreef:
Ik ga zo richting pony's en zal dan alles eens opmeten. Ik rijd dressuur volgens het achenbach systeem en dus zonder gespen en marathons met gespen. Met gespen heb je net zo veel verstel mogelijkheden als met klemmen. Ik zal ook meteen ff foto's maken, dan kun je zien hoe het er bij mij uit ziet.

Okee dus het is niet zo dat je met gespen minder kunt stellen dan met klemmen?
Dat zou wel heel fijn zijn! Ik rijd nu al tandem met klemmen, en dan heb ik inderdaad heel veel ruimte om te verstellen.
Ik ben heel benieuwd naar de maten en de foto's! In ieder geval alvast hartstikke bedankt!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:52

Ik heb een poging gedaan alles duidelijk op de foto te zetten en heb dat dingen opgementen

Volgens achenbach:
Afbeelding
Met gespen:
Afbeelding

Ik heb alles opgemeten.
Achterleidsels (oftewel tweespan) lengte buitenleidse 415 cm, kruisleidsel 160 cm.
Voorleidsels lengte buitenleidsel 610 cm, lengte buitenleidsel tot aan kruis 160 cm, kruisleidsel 170 cm
Met mijn marathonwagen houd ik van mijn achterleidsels uit mijn hoofd gezegd ong 30 cm meer lengte over dan van mijn voorleidsels

Mijn achterleidsels zijn verstelbaar volgens het achenbach systeem, hier zit de kruisleidsel met een gesp verbonden met de buitenleidsel. Bij mijn voorleidsels zit de kruisleidsel op de buitenleidsel vast genaaid en zijn de leidsels te verstellen aan de voorkant. Zie onderstaande foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Voordeel van onderstaande manier is dat je makkelijk het losse riempje kan vervangen als er slijtage is:
Afbeelding

Hieronder wat foto's van het systeem met gespen:
Achterleidsel met gesp:
Afbeelding
Voor en achter leidsel naast elkaar:
Afbeelding
Gesp in gebruik:
Afbeelding

Ik zou zorgen dat alle vier de leidsels eindigen met een stoot met daarin een gaatje. Als er een gesp aan het einde zit kan je namelijk niet met gespen rijden. En op deze manier kan je ook een pinkriem gebruiken als je dat wil.
Ik zou zorgen dat je leidsels in ieder geval niet te kort zijn. Ik rijd namelijk dressuurwedstrijden met een concourswagen en daarbij staan mijn pony's verder van me af dan voor de marathonwagen. Dit scheelt bij mij zo 30 cm.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, zo niet zal ik proberen het beter uit te leggen ;)