Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Romy_tessa schreef:Ik zou het wel eens op kunnen meten, heb zo uit me hoofd geen idee. Ik heb de shet maat voorleidsels van Ideal en bij mij past het prima. Mijn pony's zijn tussen de 89 en 100 cm dus scheelt niet echt veel met die van jou en anders zou je ook nog maat mini-shet kunnen bestellen.
BlackDevils schreef:Het belangrijkste bij een vierspanleidsel is dat de gesp van het kruisleidsel niet te ver naar achteren ligt. Bij wendingen kan het dan in het leidselsleutel van de achterpony blijven haken. De totale lengte doet er minder toe al is het natuurlijk niet handig als je meters over hebt.
Als achterleidsel kun je toch gewoon een standaard tweespanleidsel nemen wat past?
Ik heb net mijn vierspanleidsel even opgemeten en deze is 7,5 mtr. voor Welshjes. 3.67 mtr. vind ik dan ook erg kort klinken.
Het kruis zit bij de mijne wat verder maar 1.15 mtr moet prima kunnen voor de jouwe.
Ik ben wel benieuwd naar de maten van Romy-tessa.
16 cm verschil in de leidsels vind ik trouwens voor zulke ukkies ook erg veel. Heb je dan geen last dat ze heel ver uit elkaar lopen?
BlackDevils schreef:Als je je voorleidsel zo exact op lengte wilt bestellen dan denk ik dat je daar spijt van krijgt.
Waarom aan elkaar gespen? Klemmen zijn veel makkelijker in te stellen en je bent veel flexibeler. Ook kun je dan nog vanuit achenbah gaan rijden.
Ik zou even afwachten wat Romy heeft. Er af halen kan inderdaad altijd.
bontegevaar schreef:Wij rijden met leidsel van een goede 6,50m. Kruislijnen verschillen ongeveer 12cm van elkaar. 3,67m?!? Ik denk niet dat dat gaat passen... Mijn beessies zijn allemaal wel iets groter, maar zoveel hoeft dat niet te schelen.
bontegevaar schreef:Citaat:Maar dat is je hele leidsel denk ik?
Jep, je moet wel een eindje overhebben. (Maar ik hou geen 3 meter over)
Mijn mannen zijn tussen de 1.10 en 1.27. Rijdt beide spannen met dezelfde leidsels.
bontegevaar schreef:Ik rij thuis eigenlijk altijd zonder klemmen. Wedstrijden wel altijd met klemmen gereden. Dan kwam er teveel druk op de leidsels. Mijn man rijdt altijd met klemmen. Bevalt ons prima. Heb even gezocht naar een foto van gespen, maar kan geen duidelijk van dichtbij vinden. (Mijn zwager rijdt met gespen.)
Romy_tessa schreef:Ik ga zo richting pony's en zal dan alles eens opmeten. Ik rijd dressuur volgens het achenbach systeem en dus zonder gespen en marathons met gespen. Met gespen heb je net zo veel verstel mogelijkheden als met klemmen. Ik zal ook meteen ff foto's maken, dan kun je zien hoe het er bij mij uit ziet.