Vrijheidsdressuur boek/film zonder snoep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ryttare

Vrijheidsdressuur boek/film zonder snoep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 11:07

Ik voeg mij af of iemand hier een goede boek/DVD over vrijheidsdressuur kent, waar het niet met eten beloond wordt? Een beetje een gevoelig onderwerp misschien, maar ik hoop dat je je niet aangevallen voelt als je graag met snoep traint. Als je goede resultaten bereikt is dat super! Het is alleen niet mijn ding. :D

Er zijn hier natuurlijk ontzettend verschillende opnies over de voordelen een nadelen om met eten te belonen. De rede dat ik persoonlijk liever geen snoep in de beeld heb, is dat bij het werken met honden en met ratten, ik de ervaring hebt dat eten alleen het leren stoorde. Bij meer complexe oefeningen liep ik tegen een deur aan om dat het dier meer focusseerde was op het eten dan op mij en de taak. Zonder snoep kwam ik altijd veel veel verder.

Ik zou hoe dan ook, heel graag ook met paarden het snoep helemaal achterwegen te laten en alleen met aandacht belonen. Maar ik weet veel te weinig over vrijheidsdressuur, om zelf zomaar te beginnen. Iemand een goede tip van een vrijheidsdressuur trainer die niet in zijn boeken of filmen met snoep bezig is? Je moet nu eenmaal anders een taak "uitleggen" aan het dier zonder snoep, zeker in de basis, dus aan boeken/filmen met snoep heb ik helaas weinig....

Bij voorbaat dank voor je hulp! *\o/*

Ryttare

Re: Vrijheidsdressuur boek/film zonder snoep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 11:39

Als je geen boek/DVD kan aanbevelen, misschien ken je dan een trainer in vrijdressuur die mij kan helpen te trainine, zonder snoep, en die werksam is in den Haag?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:09

Nouja, vrijheidsdressuur, daar koppel je voedsel aan :) zéker in het aanleer proces. Een paard gaat het echt niet voor je doen in ruil voor een beetje aandacht. Je kunt simpele oefeningen wel aanleren met het principe van druk, maar het is maar net wat je wil.

Je conditioneert een dier eigenlijk: hij doet zn oefening, hij word beloont.
Bij het werken met druk krijg je: je geeft druk, hij doet zn oefening, je neemt druk weg.

Het ís wel een optie, maar toch, een stuk minder prettig voor het dier ;)

Een dier hoeft écht niet op het voer te gaan focussen ipv van op jou, daar hebben we een handig dingetje voor, de clicker. Daarmee leer je een paard dat hij alleen als hij iets goed uitvoert een click en dus beloning krijgt :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:25

Ik ben het helemaal met Visibreteam eens.

Een dier dat erg gericht wordt op voer komt doordat je niet consequent genoeg bent, en inderdaad, waarschijnlijk niet met een clicker werkt.

Bij paarden hebben we ook nog een handig kunstje, het voedsel weigeren.
Dat is het eerste kunstje wat je een paard leert, hierbij leert hij dat hij pas zijn beloning krijgt als hij zijn hoofd wegdraaid en uit je ruimte blijft. :)

Zonder voedsel werken kan wel, maar het gaat gewoon veel minder gemakkelijk en minder snel.
Als je paard een lievelingsplekje heeft om te kriebelen kun je dat gebruiken als beloning maar het zal minder snel gaan dan met voer aangezien dat een primaire levensbehoefte is. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:30

Wat jij wilt kan wel, maar je zoekt het in de verkeerde hoek. Dit soort trainingswijzen ga je niet vinden in de het VD wereldje. :)

Je kunt best het e.e.a leren helemaal zonder snoep, niet in ruil voor aandacht, maar vanuit het wijken voor druk principe. Je moet dan zelf wel heel consequent zijn en heel goed kunnen timen. Daarbij is het een redelijk zwart/witte manier van trainen, héél duidelijk (en daarom voor het paard ook vriendelijk) maar zeker niet 'knuffelig'. Je moet bedenken of je dat wel wilt. De omschakelingsfase naar een dergelijke manier van werken is voor veel paarden moeilijk en gaat zeker niet over rozen.

Je zou kunnen beginnen met ofwel een vorm van horsemanship of meer zoeken in de klassieke hoek. Richard Hinrichs heeft een goed boek, 'Working Horses in Hand', waar o.a Spaanse Pas en diverse steigersprongen in behandeld worden. Verder raad ik je Mario Luraschi's 'Magic Horses' aan.

Let wel, geen van deze werken is echt een 'trucjes voor dummies' boek. Beiden vereisen veel voorkennis en een consequente aanpak. Gevoel voor timing moet al 100% zijn voordat je daan dit soort dingen begint, anders snij je jezelf onwijs in de vingers en heb je binnen notime een volledig verknipt paard.

Nogmaals, bedenk of je dat wel wilt. Dit is de moeilijke weg. Gewoon met snoep werken is een makkelijkere methode en veel toegankelijker.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:12

rider schreef:
Wat jij wilt kan wel, maar je zoekt het in de verkeerde hoek. Dit soort trainingswijzen ga je niet vinden in de het VD wereldje. :)

.

Aaaah ik snap hem, heel erg bedankt voor je antwoord en je tips!