Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
emma_13 schreef:Ik zou als je shet naar de andere kant gaat hem extra aansporen met de zweep (niet agressief hé) maar als hij het juist doet hem dan heel enthousiast belonen doe ik ook
en anders hem met zijn bijzetteugel meer met zijn hoofdje naar de binnenkant laten lopen werkt PrImA bij de meeste paarden
veeel succes hopelijk help het jouw een beetjes
XxXx
EmMa![]()
JoyCiej007 schreef:Waarom zonder zweep???
Neem dan les bij iemand die er écht verstand van heeft......
Een zweep heb je juist nodig bij het longeren om je pony bepaalde aanwijzingen te geven, te begrenzen e.d. als verlenging van je armen. Die is helemaal niet zozeer bedoeld om je pony bijv. vooruit te 'slaan' omdat hij niet wil, wat sommigen nog wel eens willen denken....
Zilfstar schreef:JoyCiej007 schreef:Waarom zonder zweep???
Neem dan les bij iemand die er écht verstand van heeft......
Een zweep heb je juist nodig bij het longeren om je pony bepaalde aanwijzingen te geven, te begrenzen e.d. als verlenging van je armen. Die is helemaal niet zozeer bedoeld om je pony bijv. vooruit te 'slaan' omdat hij niet wil, wat sommigen nog wel eens willen denken....
Sorry, ik weet dat de TS een vrij jonge dame is.... maar longeren kan PRIMA zonder zweep! Als het paard gevoelig is voor lichaamstaal en de longeur veel en goed met lichaamstaal werkt kan het prima. Mijn paard reageert feilloos op mijn aanwijzingen, zonder zweep. Dankzij grondige grondwerklessen (aan mij dus, paard kan het van nature al)
Longeerzweep is een verlengde van de arm, voor in die gevallen dat paard het anders niet snapt. Mijn paard kan echt heftig reageren omdat het MET zweep veel groter en sterker binnenkomt dan bedoeld of nodig.
CorkyLover schreef:Houdt je haar zelf wel genoeg voorwaarts? Is je lichaamshouding wel goed? Je moet even Emiel Voest filmpjes kijken enz. misschien reageert die pony wel héél goed op waar jij staat... Je moet haar namelijk met je lichaam laten bewegen.
Probeer net achter de schoft een horizontale lijn te denken. Sta je ervoor (richting hoofd) zal ze waarschijnlijk langzamer lopen, omdat je haar de andere kant instuurt met je lichaam. Sta je erachter gaat ze waarschijnlijk sneller, omdat je haar aandrijft met je lichaam. Zodra jij die trek oefening gaat doen, kom je ongeveer schuin voor bij het hoofd te staan, dat moet JUIST NIET, daardoor valt ze stil. Je moet schuin aan de achterhand staan om je pony voorwaarts te drijven.
Als dit niet werkt, kun je eventueel (onder begeleiding) een dubbele longe gebruiken, maar probeer maar gewoon eerst het laten bewegen met je lichaam.