mijn verzorpony draait zich abrupt om

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

emma_13

mijn verzorpony draait zich abrupt om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 18:15

Ik heb dus een pony die ik verzorg op de manege (manege pony) . Maar
ze draait zich dus bij het longeren abrupt om.
Ze kijkt me dan strak aan en wil nergens meer heen. Ik doe dan de trek oefening
(zo voorzichtig trekken aan de longe tot ze weer stapt) en dan gaat ze gewoon weer
mooi stappen.
echt vreemd.
het is een welsh pony van 1meter 45 denk ik...
ze is altijd zooo lief en luistert heel goed naar de hulpen ze is eerder een snelle dan een luie pony.
Ik heb dus ook uit voorzorgsmaatregel de dierenarts laten komen.
Ze is prima alleen had ze een beetjes last van eczeem aan haar staart.
ze is niet stalondeugend ofzo.
ze is zo maar een anderhalve week bezig.

emma

DianXX

Re: mijn verzorpony draait zich abrupt om

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:33

Als ze daarna weer mooi stapt beloon je haar.
Doe gewoon die trek oefening (geen idee wat dat is maargoed :P ) steeds, en vanzelf zal ze ermee stoppen omdat het niet werkt stilstaan.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:38

Dan heb je het concept van longeren waarschijnlijk niet helemaal onder de knie. Vraag iemand die er verstand van heeft of hij/zij je het wilt uitleggen en een paar keer bij je blijft om de knelpunten aan te pakken.
Longeren is meer dan rondrennen aan een touwtje tenslotte.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:40

sorry, maar 'de trek oefening' ?! :? Volgens mij bestaat dat niet :n

En jij denkt, dat als jij aan de longe gaat trekken, dat je pony dan ineens weer gaat stappen? :n
Longeer je gewoon met 1 enkele lijn? dan trek je haar gewoon naar binnen, gaat ze echt niet weer van stappen.
Zowiezo hoor je nooit! te trekken aan de longe.

Ik zou in jou geval eerst goed leren longeren.

Kan best dat deze pony het hele concept van longeren zowiezo al niet snapt, omdat ze het nooit geleerd heeft (?) of dat jij gewoon heel tegenstrijdig en onbegrijpelijk bent in jou hulpen en evt. lichaamstaal en positie t.o.v. het paard. En volgens mij is in jou geval meer het laatste geval van toepassing;
Als je aan de longe gaat trekken om zo te bereiken dat ze weer gaat stappen, is het echt hoognodig dat je eerst zelf leert hoe je moet longeren.

Longeren is meer dan aan een touwtje knuppen en rondjes laten lopen. Doe je het op een verkeerde manier, dan kan je er veel mee verpesten. Leer zelf dus eerst goed longeren (ga naar een clinic/cursus of laat je bij staan door iemand die écht goed kan longeren) en knup dan pas weer je paardje aan de longe. Meestal reageert het paard namelijk heel erg logisch! Als jij te ver richting haar schouder/hoofd staat, dan is dat voor het paard heel logisch dat hij dan langzamer moet gaan, moet stoppen of zelfs moet stoppen en omkeren. Andersom, sta jij te ver naar de achterhand van het paard, dan drijf je hem met die houding op en zal hij dus sneller gaan.

Waarschijnlijk doet je pony dus precies wat hij denkt dat er van hem gevraagd wordt, maar ben jij gewoon nog te onervaren in het longeren om duidelijke hulpen te geven.

Edit:
Ik zag dat je deze tip:

emma_13 schreef:
Ik zou als je shet naar de andere kant gaat hem extra aansporen met de zweep (niet agressief hé) maar als hij het juist doet hem dan heel enthousiast belonen doe ik ook ;)
en anders hem met zijn bijzetteugel meer met zijn hoofdje naar de binnenkant laten lopen werkt PrImA bij de meeste paarden
veeel succes hopelijk help het jouw een beetjes
XxXx
EmMa *\o/* *\o/*

In een topic postte van iemand die precies het zelfde probleem met haar paard aan de longe had:
[GVL] Help! Shetlander draait zich om tijdens het longeren!

Mocht je je eigen tip die jij aan iemand anders hebt gegeven, willen uitproberen; dat laatste met die bijzet, dat gaat zowiezo niet werken. En het eerste hoogstwaarschijnlijk ook niet.
Kortom; cursusje longeren, en dan pas verder gaan :j

Longeren is echt een stuk moeilijker dan de meesten denken.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:03

Pijn in rug of benen? Abrupt stilstaan, je aankijken, tijdelijk weigeren te lopen, en dan gewoon verder gaan, klinkt mij als dat ergens de pijn erin schiet

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:20

Pijn? Als in kramp in de spreekwoordelijke middelvinger?

emma_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 19:12

oei sorry ik bedoelde natuurlijk niet agressief zijn.
Heb met mijn instructeur gepraat en heb dus wel degelijk een slechte instructie gehad die trek oefing is echt oliebol!!
Ik ben nu gelukkig ermee gestopt en heb degene die hem mij leerde flink een preek gegeven ;)
hoe kon ik zo naïef zijn... ;(
ik doe nu gewoon zonder zweep ze doet het nu PERFECT

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:17

Waarom zonder zweep???

Neem dan les bij iemand die er écht verstand van heeft......

Een zweep heb je juist nodig bij het longeren om je pony bepaalde aanwijzingen te geven, te begrenzen e.d. als verlenging van je armen. Die is helemaal niet zozeer bedoeld om je pony bijv. vooruit te 'slaan' omdat hij niet wil, wat sommigen nog wel eens willen denken....

emma_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 19:20

jha ma ze deed het gistere juist beter zonder zweep ik weet het echt niet meer maar ik ga morgen met mijn instructeur gaan praten
Ik ben wel al blij dat ik die rot trek oefining niet meer doe
(dat is al een begin...)
;)

emma_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 19:25

Jha ik heb het kunnen regelen morgen gaan we met mijn intstructeur zien wat er mis loopt terwijl ik longeer.
Hopelijk leer ik snel bij.
DANKUU
voor jullie reacties het heeft me echt geholpen mijn beide benen op de grond te blijven
X
emma

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:06

JoyCiej007 schreef:
Waarom zonder zweep???

Een zweep heb je juist nodig bij het longeren om je pony bepaalde aanwijzingen te geven, te begrenzen e.d. als verlenging van je armen. Die is helemaal niet zozeer bedoeld om je pony bijv. vooruit te 'slaan' omdat hij niet wil, wat sommigen nog wel eens willen denken....

Sorry, ik weet dat de TS een vrij jonge dame is.... maar longeren kan PRIMA zonder zweep! Als het paard gevoelig is voor lichaamstaal en de longeur veel en goed met lichaamstaal werkt kan het prima. Mijn paard reageert feilloos op mijn aanwijzingen, zonder zweep. Dankzij grondige grondwerklessen (aan mij dus, paard kan het van nature al ;) )

Longeerzweep is een verlengde van de arm, voor in die gevallen dat paard het anders niet snapt. Mijn paard kan echt heftig reageren omdat het MET zweep veel groter en sterker binnenkomt dan bedoeld of nodig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:10

Zilfstar schreef:
JoyCiej007 schreef:
Waarom zonder zweep???

Sorry, ik weet dat de TS een vrij jonge dame is.... maar longeren kan PRIMA zonder zweep! Als het paard gevoelig is voor lichaamstaal en de longeur veel en goed met lichaamstaal werkt kan het prima. Mijn paard reageert feilloos op mijn aanwijzingen, zonder zweep. Dankzij grondige grondwerklessen (aan mij dus, paard kan het van nature al ;) )

Longeerzweep is een verlengde van de arm, voor in die gevallen dat paard het anders niet snapt. Mijn paard kan echt heftig reageren omdat het MET zweep veel groter en sterker binnenkomt dan bedoeld of nodig.

Daar heb je gelijk in, had het misschien wat genuanceerder kunnen brengen.
Maar in het geval van TS denk ik zeker dat een zweep wel degelijk toegevoegde waarde heeft. Pony draait zich bij het longeren om........ TS is zelf niet kundig met longeren.......
met die zweep kan je juist begrenzen en voorkomen, in combinatie met je lichaamstaal idd, dat hij niet omdraait.

emma_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:02

ja ik gebruik nu mijn stem want blijkbaar heeft ze in haar jongere jaren ook voor de kar gelopen dus heb vandaag bijles longeren gevolgd en nu moet ik met mijn stem aansporen het ging vandaag echt goed
dankuu nog is allemaal ik heb echt veel geleerd uit jullie reacties

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:03

Houdt je haar zelf wel genoeg voorwaarts? Is je lichaamshouding wel goed? Je moet even Emiel Voest filmpjes kijken enz. misschien reageert die pony wel héél goed op waar jij staat... Je moet haar namelijk met je lichaam laten bewegen.

Probeer net achter de schoft een horizontale lijn te denken. Sta je ervoor (richting hoofd) zal ze waarschijnlijk langzamer lopen, omdat je haar de andere kant instuurt met je lichaam. Sta je erachter gaat ze waarschijnlijk sneller, omdat je haar aandrijft met je lichaam. Zodra jij die trek oefening gaat doen, kom je ongeveer schuin voor bij het hoofd te staan, dat moet JUIST NIET, daardoor valt ze stil. Je moet schuin aan de achterhand staan om je pony voorwaarts te drijven.

Als dit niet werkt, kun je eventueel (onder begeleiding) een dubbele longe gebruiken, maar probeer maar gewoon eerst het laten bewegen met je lichaam. :j

emma_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:55

ja is precies wat mijn intructeur zei mijn houding was niet goed en de trekoefening was belachelijk blijkbaar had dat meisje nog andere trukjes aan andere ruiters geleerd zoals de push oefening met een soort stok tegen het gat van je paard duwen ofzoiets...
allesins dankuu
voor de tip ik gebruik hem nu en het gaat super.
XxXx
emma ;)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:32

De pushoefening? :o? Lijkt me niet erg vriendelijk, met een stok... :\

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:48

Inderdaad, het ligt vaak aan waar je staat.

Een andere optie die ik nooit hoor noemen, is het altijd aan dezelfde kant?
Het zou de moeilijke kant van je paard kunnen zijn en daar moet je op trainen.
Je paard kan bij teveel longeren op die kant spierpijn krijgen.
Ga eens recht voor je paard staan en kijk eens naar zijn rug, is die gebogen, dan moet je flink veel buigingsoefeningen doen. Een gebalanceerd paard heeft een rechte rug.
Mijn paard deed het altijd op de rechterhand, stopte draaide gewoon om en ging links verder. Als ik hem dan perse rechts wilde laten lopen ging hij stilstaan en naar mij kijken en steeds een stapje achteruit want hij wou gewoon niet rechtsom. Wat bleek, m'n paard was scheef en ik heb hem dus aan de hand leren buigen, zijn rug los gekregen. Nu loopt hij perfect alle kanten op, hij is lekker soepel.

En nog eens wat... Wie verzint het nou om altijd met een zweep te longeren???
Als je je paard goed getraind hebt of traint zet je hem van je af op de kant die jij wilt en ga je met je stem werken.
Daar kun je in het begin een zweep voor nodig moeten hebben om hem aan je stem te laten wennen aan de commando's stap draf en galop, je kan de zweep nodig hebben om hem voorwaarts te laten gaan tegelijk met de stemcommando's maar zodra je paard deze weet kun je de zweep gewoon aan de kant gooien.
Zelfs het commando omdraaien of draaien kun je aanleren.

Maar.... het blijft belangrijk te weten wat je doet en waar je ten opzichte van je paard gaat staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:21

CorkyLover schreef:
Houdt je haar zelf wel genoeg voorwaarts? Is je lichaamshouding wel goed? Je moet even Emiel Voest filmpjes kijken enz. misschien reageert die pony wel héél goed op waar jij staat... Je moet haar namelijk met je lichaam laten bewegen.

Probeer net achter de schoft een horizontale lijn te denken. Sta je ervoor (richting hoofd) zal ze waarschijnlijk langzamer lopen, omdat je haar de andere kant instuurt met je lichaam. Sta je erachter gaat ze waarschijnlijk sneller, omdat je haar aandrijft met je lichaam. Zodra jij die trek oefening gaat doen, kom je ongeveer schuin voor bij het hoofd te staan, dat moet JUIST NIET, daardoor valt ze stil. Je moet schuin aan de achterhand staan om je pony voorwaarts te drijven.

Als dit niet werkt, kun je eventueel (onder begeleiding) een dubbele longe gebruiken, maar probeer maar gewoon eerst het laten bewegen met je lichaam. :j

Ik wilde al zeggen........ als TS al niet eens overweg kan met 1 enkele lijn dan moet ze zéker niet zelf zomaar even met dubbele lijnen gaan prutsen.

TS: je had het eerder over een 'instructrice'; nu blijkt het 'een meisje' te zijn.

Vraag me overigens af of je wel begrijpt wat er hier met 'instructeur' bedoeld wordt. Een vriendinnetje/klasgenootje die een grote mond heeft wordt daar igg niet mee bedoeld. Je kan speciale lessen en clinics longeren volgen, worden vaak door het hele land gegeven. Ook een langere cursus is mogelijk.
Zoek daar eens naar.