iemand tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:35

sinds kort ben ik wat bezig met een pony op de zorgboerderij , ze is rond de 17 jaar en vreselijke veelvraat. een ander slachtoffer is rond de 23 en die laat ik haar gang gaan , zij gaat op een blok en meer wil ze niet *D zij zit ook vast in de spieren en heeft maar 1 oog , ze heeft plezier en daar gaat het om.

nu is de dikke pony Nynke opzich wel leergierig , niet langer dan 15 minuutjes maar ze doet het. ik doe het nu in de stal , want de bak is zeiknat en zwaar. ze kan niet gek veel maar heb meer bereikt dan een jaar terug , ze kan op het blok - naar achter toe lopen - achter me aan lopen - niet zomaar hooi pakken (paarden niet de pony's krijgen onbeperkt hooi , en het voerpad is de enigste plek met ruimte) - en heeft al met al meer manieren. nu zijn ze laaiend enthousiast en vroegen mij om hun ook wat te leren , nu ben ik radeloos want ik weet even niet wat ik nog aan kan leren. ook Nynke moet willen , ze heeft goede en slechte dagen. ook ben ik op zoek naar een goed boek , iemand die me kan helpen? heb btw geen zweep (nergens te vinden) om bijvoorbeeld haar been aan te tikken , of iets van een targetstok :P

tips? :P

EllaBellaah

Re: iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:48

Ik weet niet of het zo verstandig is om dat in dr stal te doen, dat is namelijk haar 'ontspanplek' heb je echt geen andere plek om het te doen? Een zweepje kopen is niet zo lastig, kijken even op marktplaats of hier op bokt rond dan heb je er al eentje voor een paar euro.

Er is een speciaal vrijheidsdressuurboek te krijgen via oa bol.com, ook zijn er zat boeken die over grondwerk gaan ook te krijgen via bol.com
Ik heb zelf een boek over de natuurlijke omgang met het paard wat ik ook erg interessant vind :j

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:03

het boek van Miriam Nieuwe Weme, als ik het goed schrijf, van Apporteren tot zitten (is +/- 35,- dacht ik)

opzich is een natte bak niet zo'n grote ramp, als je maar oplet met wat je dan doet dat ze niet weg gelijden enzo. En zelf waterdichte schoenen (rubberen rijlaarzen bv.) aandoet. en daarna de benen en hoeven van de pony schoonmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:36

ben ik weer :P de bak was aan het eind van de dag ondooit en vrij droog :P ze vindt het heerlijk achter me aan te draven met de oortjes naar voren haha , ook ben ik nu bezig met apporteren heb een zweep gevonden.

ben bezig met verschillende trucjes , ze is 1 truc snel zat.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:34

Flehmen, kusje geven, ja knikken, nee schudden, rondje draaien. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:38

ik ben wat met apporten bezig , ze raakt hem aan maar dat is alles (zweep :P)

en rondjes draaien , longeren zonder touw? dat wil ik super graag nog :D

kusje geven moet ook wel lukken , heb ik weer huiswerk :D

ook heb ik vandaag 3 rolbeurten mogen zien van haar , toen was ze nog zwarter:= netjes geklikt op de lig momenten , zag je haar kijken van nah wat doe jij nou?

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:54

Goed bezig :).
Er is op internet opzich ook wel genoeg te vinden over vrijheidsdressuur, ken je ook in een word documentje zetten, heb je geen extra kosten.
Wel raad ik het boek van Monty Roberts aan, staat ook een heel stuk in over longeren zonder touw.
Longeren zonder touw is niet moeilijk, maar draait om jou lichaamshouding.

Veel plezier met aanleren van nieuwe kunstjes :).

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:26

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:27

Je bent goed bezig zo te lezen! Longeren kan prima zonder touw, maar dat lukt niet in een grote ruimte. Ik doe het vaak in een (ongeveer) 20×15 bak, dat is bij ons de longeerbak/paddock voor wanneer er paarden in de gewone bak staan. Let dan heel goed op je eigen lichaamstaal, het is ook een leuke les voor jezelf omdat je vaak al heel snel kan zien wanneer jij zelf iets fout doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:55

idd de bak is redelijk groot , dan moet ik algauw puzzelen met draden en paaltjes :P gister halster om de nek gedaan en toen gelongeerd , alleen toen had ze een 'ik heb geen zin'dag :+

bak is drijfnat , ik doe dus even minder dan normaal. 10 minuutjes aan de longe en dan met zijn 2tjes even gek doen haha