Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Snackie schreef:Hij is 5, maar tot vorige week is hij grasmaaier geweest.
En idd, al duw je met je volle gewicht, dan blijft hij nog rustig staan.
Ik ben verder weinig bekend met grondwerk, daarom zijn we ook met vd begonnen, om er wat wijzer in te worden.
been geven en kussen is niet zo heel moeilijk aan te leren,. maar in de basis omgang moet hij wel een pas om kunnen zetten, ook bij het poetsen.
En dan idd, wijken voor druk, een pas om, of dat nu voor of achterhand is, dat moet gewoon kunnen.
Alleen dan is de vraag, hoe leer je dat een lomperd, subtiel?
Snackie schreef:Ja dat begrijp je verkeerd.
Ik heb hem een week,en ik wil dat hij om stapt als ik dat van hem vraag.
En in geval van vd, dus wijkt voor druk.
lili266 schreef:Je zou het volgens de Parelli-methode kunnen proberen, die oefening heet The Porcupine Game, google maar eens. Hierbij begin je met lichte druk op, bijvoorbeeld, de achterhand. De druk bouw je steeds verder op, totdat je paard een stap opzij doet, dan meteen de druk er af en belonen. Oefen je dat een tijdje dan krijgt je paard door dat opzij stappen voor de druk die jij uitoefent een beloning oplevert, al is het maar het feit dat je daarna de druk er meteen af haalt, dat is voor hem ook al een beloning, dat je hem met rust laat. Als je echt een 'lomp' paard hebt moet je dit misschien in het begin met 2 mensen doen, zodat je samen meer druk komt uitoefenen. Of probeer het met de achterkant van een zweepje, dat komt nog duidelijker over. Als je maar met weinig druk begint en dan steeds iets meer, en meteen loslaten als hij opzij stapt. Zodra hij het principe doorheeft zal hij bij steeds minder druk al opzij stappen. Succes!