[AR] Kwaliteit van leer (tuig): hoe te zien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Kwaliteit van leer (tuig): hoe te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:47

Tuigen: ze zijn er in zoveel verschillende soorten.
Van tuigjes van € 99,- op internet tot de meest fantastische luxe producten in de speciaalzaak.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er veel verschillende soorten kwaliteiten zijn van het materiaal, en dan heb ik het hier over het leer (kunststof en nylon buiten beschouwing gelaten dus).

In mijn zoektocht naar een betaalbaar tuig kom ik verschillende dingen tegen. Tweedehands op internet vind je natuurlijk een heleboel, maar ik wil nu wel eens wat nieuws. Dan kom je in de allerlaagste prijsklasse uit op zo'n € 150,- voor een kartonnen dingetje uit een webshop. Kijken we verder, dan zie je op Marktplaats een particulier partijenhandelaartje die een partij tuigen koopt van de groothandel en ze voor € 325,-verkoopt op internet.
In de winkel begint het vanaf € 595,- voor een basistuig van Imperial driving tot ... naja ... eindeloze hoogten.

Dat een tuig uit de winkel goed moet zijn staat buiten kijf. Maar hoe bepaal je de kwaliteit van zo'n partijen tuigje? Is het standaard allemaal karton of kan er best een goede tussen zitten?

Hoe zie je of een tuig goed is of niet? Kun je met goed onderhoud een minder kwaliteit tuig ook lang goed houden?

Martine

Re: Kwaliteit van leer (tuig): hoe te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:05

Aangezien je op AR waarschijnlijk meer reacties zult krijgen verplaats ik het daar naartoe.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 10:48

Dat is fijn, dank je wel!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:58

Er zijn ook winkels die goedkopere tuigen verkopen maar afhankelijk van de grootte van je pony kost een beetje fatsoenlijk leren enkelspan tuig toch gauw minimaal 500,- / 600,- Euro. De goedkoopste goede variant op leer vind ik de webtech van ideal, maar daarover verschillen de meningen sterk. Persoonlijk koop ik liever een goed onderhouden 2e hands tuig van een paar jaar oud dan een nieuw tuig van mindere kwaliteit. Een goed onderhouden tuig kan nog jaaaaren mee. Goede leren tuigen kun je zo 10 / 15 jaar mee doen, af en toe de stiksels bij laten werken door tuigenmaker en je kunt er weer tegenaan.
Mijn eigen leren (ideal) tuig bij mijn paard is ondertussen dus 10 jaar oud, afgelopen winter alle stiksels na laten kijken en bij laten werken en het ziet er keurig uit.

Waaraan zie je de kwaliteit van het leer van een tuig.
Je moet het makkelijkebuigen (soepel dus, afhankelijk van dikte van stukken natuurlijk) zonder dat er barsten inkomen, het ziet er ook vaak gewoon 'gezond' uit, glimt een beetje (moet je wel aan de goede kant kijken he), het moet lekker ruiken (naar leer, niet muf), het moet niet droog of stug aanvoelen. Daarbij is een kwaliteitstuig dubbel gestikt met dubbele draad. Essentiele onderdelen zijn met nylon versterkt en dan zie je leer-nylon-leer, soms zelfs nog een keer dubbel (leer-nylon-leer-nylon-leer). Dus is het extra sterk. Dat zie je bij de strengen en vaak ook bij de singel/schoft onderdelen. De 'ijzeren' (vaak messing) onderdelen lopen soepel en zijn niet roestig. Dus dan is het bij het leer daar in de buurt ook niet roestig.

Een goed borsttuig is een tuig met een 'dubbel geslagen' borst (zie je tegenwoordig bijna nooit meer trouwens, geloof dat alleen v/d Wiel het nog heeft en enkele op maat tuigenmakers doen het). Bij ideal bijv zie je dat de borst niet dubbel geslagen wordt maar gewoon 'omgestikt' met extra stuk leer. Dat zit dus minder stevig dan zo'n dubbel geslagen borst. De strengen lopen in zo'n dubbel geslagen borst soms ook door in de borst, dan is het dus nog steviger en sterker.

Bij de goedkopere leren tuigen ontbreekt vaak de dubbele stiksels / dubbele draad en zijn onderdelen minder goed of niet met nylon versterkt. Dan is het logisch dat het goedkoper is want er zit ook minder werk in zo'n tuig. Ook zijn de leidsels bij de goedkopere tuigen vaak van slechter leer gemaakt, het lijkt soms wel een soort karton. Dat merk je als je er wat vaker en intensiever mee rijdt, dan gaat het leer loszitten en wordt het dus gevaarlijk.

Dan nog kun je nog zo'n sterk tuig hebben als je het niet goed gebruikt en goed onderhoudt gaat het achteruit }:0 Dus kwaliteit blijft pas kwaliteit als het goed wordt onderhouden.

Als je wat meer wilt verdiepen in tuigen is het een aanrader gewoon eens bij een stalhouderij je licht op te steken (hebben ze vaak veel verschillende soorten tuigen, die mensen verdienen er hun brood mee dus hebben echt wel verstand van een goed tuig) of bij menners die wat meer paarden/pony's hebben en verschillende tuigen natuurlijk, wat rondkijken, vragen en voelen, naar verschillende tuigenmakers te gaan en alles eens goed te bekijken. Zeker als je wat goedkoper tuig hebt dat is gebruikt en je vergelijkt het met een kwaliteitstuig, dan zie en voel je direct het verschil!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 18:37

:) Bedankt voor je informatie.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:39

Ik vind dat je slecht leer vaak al herkent aan de stugheid/droogheid...Als je het leer buigt komen er vaak 'rimpels' dan laat ik het al liggen

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:15

bij een mindere kwaliteit ga je het ook merken aan de gespen, daar wordt van beweerd dat deze van Roest Vrij Staal zijn. Let maar op het gaat desalniet te min ROESTEN. En het stikwerk ligt op het leer, bij kwaliteits tuigen wordt dat verzonken gestikt hier door slijt het stiksel vele malen minder. het zit dus niet alleen in het leer maar ook in de details

firalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:39

Leder heeft een gladde kant en een wat ruwere kant, als de ruwe kant rafelig is (wat dan ook meestal al aan de zijkanten te zien is) heeft het sneller kans te breken.
Hoe goed je het ook in de olie of vet zet, je krijgt de kwaliteit niet beter.

Echt goed leer kun je nat laten regenen totdat het stijf staat in de vorm waarin je het opbergt, ná een goeie olie-beurt wordt het leer weer soepel.
Bij leer met een ruwe rafelige kant hoef je dit niet te doen, dit breekt af zodra er kracht op komt.