bitloos zadelmak maken, daarna dressuur met bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanillaIce

bitloos zadelmak maken, daarna dressuur met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:06

Hallo iedereen
Ik hoop dat mijn vraag hier juist staat.
Ik heb altijd dressuur gereden met mijn nu ouder paard op niveau st georges. Ik ken dus niets van bitloos rijden enz.
Sinds een jaar staan mijn oud paard en jong paard (bijna 3,5) op een wei. Mijn jong paard wordt binnenkort zadelmak gemaakt. Doordat ik op een wei ben gaan staan waar ik als enigste dressuur ruiter tussen westernruiters terecht kwam is mijn interesse gewekt om niet alleen maar dressuur te doen. Zij doen ook aan NH en rijden bitloos.
Nu heb ik besloten om mijn paard zadelmak te laten maken door mensen die ervaren zijn in het NH. Zij maken dus ook bitloos zadelmak. Eens dat goed gaat doen ze wel bitgewenning indien gewenst.
Nu mijn vraag...
Mijn paardje zou toch wel enig dressuurpotentieel bezitten dus wil ik toch ook wel die richting op willen, al hoeft dit niet meer op het niveau waarop ik zat met mijn vorig paard. Ik wil nu ook veel meer buitenwandelingen gaan maken.
Kan je zowel bitloos rijden (bv in het bos) en in de piste met bit omdat ik echt wel hou van de klassieke dressuur.
Of indien ik gewoon met bit zou rijden, kan het dan kwaad dat hij toch bitloos zadelmak gemaakt wordt?
Ik krijg nog wel uitleg van de mensen waar hij naar toe gaat maar ik zou graag verschillende tips en adviesen krijgen van jullie :-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:08

Ik zie niet in waarom je het niet af kan wisselen.
Zelf rijd ik met beide, bit en bitloos afwisselend, ook de bitloze optoming wisselt gerust.

Ik zou zeggen lekker bitloos zadelmak maken en als je zelf ook met bit wil rijden, geen punt toch?
Maar misschien gaat bitloos wel zo fijn dat je er geen behoefte meer aan hebt, alles kan..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 09-01-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

VanillaIce

Re: bitloos zadelmak maken, daarna dressuur met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:09

oké bedankt. Ik heb echt totaal geen ervaring met bitloos rijden enz, daarom komt mijn vraag misschien dom over :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:09

Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden. 8-)

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:19

Ja als ik voel dat mijn paard het bitloos aangenamer vindt dan schakel ik daarop over en dan zeg ik het dressuur zoals ik het gewoon ben vaarwel en ga ik gewoon meer naar het recreatieve

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:19

Je kunt ook prima bitloos dressuur rijden. :)
Alleen op dressuurwedstrijden is dit niet altijd gemakkelijk, tot L2 of daarna soms hc (of hoe heet dat, buiten mededinging ieg), als ik mij niet vergis.

Leuk dat je je hierin wilt verdiepen. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:21

Sommige paarden lopen fijner bitloos en anderen met bit. Bitloos inrijden is fijner voor het paard aangezien die veelal nog aan het wisselen zijn. Bit is niet prettig als tandvlees geïrriteerd is van het wisselen, botloze optoming voorkomt dan protest.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:07

Bitloos inrijden vind ik sowieso een aanrader. Paarden wisselen toch nog tanden en dan lijkt een bit me niet bevorderlijk.

Je kunt prima later nog met bit rijden als je paard bitloos is ingereden. Wel zul je het paard natuurlijk aan het bit moeten laten wennen en kan hij overgevoelig voor de druk zijn. Maarja, dat zijn ze ook als je ze met bit inrijdt.

Je kunt ook prima bitloos dressuren, alleen is het op wedstrijden inderdaad lastig. Er worden volgens mij nog wel bitloze dressuurwedstrijden georganiseerd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:12

Tot L2 mag je bitloos dressuur starten. :j

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:22

bedankt iedereen voor de informatie! En dat is super goed nieuws dat je tot de L bitloos mag rijden. Want tegen dat we zover zijn, zal ik al heel blij zijn als we dat niveau gehaald hebben :-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:25

Let wel even goed op de 'voorwaarden': bitloos is een aparte rubriek en je hoofdstel moet aan bepaalde eisen voldoen.
Zo uit mijn hoofd moet de neusriem van een sidepull van leer zijn en een bepaalde breedte hebben en mag je met een kruislings systeem ook starten.
Je zou dat even moeten nakijken in het reglement van de KNHS. :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:12

moet geen probleem zijn hoor. zo worden ze hier ook ingereden en indien gewenst vervolgens met bit verder doorgereden.
je hoeft dressuur niet vaarwel te zeggen bitloos, want zonder bit kun je ook dressuren :) je kunt zonder bit net zoveel doen als met bit moet je maar denken :)
en ik breng mijn merrie ook bitloos uit, je mag tot en mét L2 starten, M1 mag je alleen HC starten.
je hebt aparte rubrieken dus je moet goed kijken waar ze bitloos uitschrijven. maar zover ben je nog niet begrijp ik, en wie weet dat we tegen die tijd wel gewoon tussen de bitruiters mogen starten :j

veel plezier!

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:20

ik rij ook bitloos in.
ik heb een ponytje staan die prettig zonder bit rijd en zonder moeite aan de teugel loopt.
ze kan met gemak een l2 proef hier ligt echter mijn ambitie niet maar wel leuk voor onderlinge wedstrijdjes.
we rijden haar ook met bit waar door ze erg snel te diep buigt,maar als we alleen op pad gaan gaat t bitje erin.
dit wel pas na 1,5 jaar te rijden zonder bit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:03

VanillaIce schreef:
Kan je zowel bitloos rijden (bv in het bos) en in de piste met bit omdat ik echt wel hou van de klassieke dressuur.
Of indien ik gewoon met bit zou rijden, kan het dan kwaad dat hij toch bitloos zadelmak gemaakt wordt?

Ja, je kunt bitloos buitenrijden en in de bak met bit, geen enkel probleem. Doe ik met mijn oude merrie ook, die weet ook precies het verschil tussen die twee optomingen en kijkt heel verbaasd als ik een keer met touwhalster om naar de bak loop :P
Bitloos zadelmak maken is ook geen probleem als je later toch met bit gaat rijden. Het is vaak zelfs beter omdat je ze dan niet in de mond stoort bij het wisselen. Mijn jonge merrie ben ik nu ook bitloos aan het zadelmakmaken, maar er zal best een keer een bitje in haar mond komen. Het is alleen voorlopig nog niet nodig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:10

Hoe gaat het met het bitloze rijden, ts?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:22

tamary schreef:
Sommige paarden lopen fijner bitloos en anderen met bit. Bitloos inrijden is fijner voor het paard aangezien die veelal nog aan het wisselen zijn. Bit is niet prettig als tandvlees geïrriteerd is van het wisselen, botloze optoming voorkomt dan protest.

Ik kreeg net een beeld in mijn hoofd van een prachtig bitloos hoofdstel gemaakt van bot. Sorry, dat was heel grappig :')

TS, tuurlijk kun je bit en bitloos afwisselen. Dit heb je nu denk ik wel vaak genoeg gehoord. Juist de klassieke dressuur is makkelijk te doen zonder bit. Leuk dat je het wil proberen! Hoe gaat het er nu mee?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:47

Ik zou bitloos inrijden en bitloos rijden tot je paard heeft gewisseld (tanden en kiezen en de mond weer rustig is). Daarna evt kun je het paard alsnog aan het bit wennen als je dat dan nog wilt.