Ik hoop dat mijn vraag hier juist staat.
Ik heb altijd dressuur gereden met mijn nu ouder paard op niveau st georges. Ik ken dus niets van bitloos rijden enz.
Sinds een jaar staan mijn oud paard en jong paard (bijna 3,5) op een wei. Mijn jong paard wordt binnenkort zadelmak gemaakt. Doordat ik op een wei ben gaan staan waar ik als enigste dressuur ruiter tussen westernruiters terecht kwam is mijn interesse gewekt om niet alleen maar dressuur te doen. Zij doen ook aan NH en rijden bitloos.
Nu heb ik besloten om mijn paard zadelmak te laten maken door mensen die ervaren zijn in het NH. Zij maken dus ook bitloos zadelmak. Eens dat goed gaat doen ze wel bitgewenning indien gewenst.
Nu mijn vraag...
Mijn paardje zou toch wel enig dressuurpotentieel bezitten dus wil ik toch ook wel die richting op willen, al hoeft dit niet meer op het niveau waarop ik zat met mijn vorig paard. Ik wil nu ook veel meer buitenwandelingen gaan maken.
Kan je zowel bitloos rijden (bv in het bos) en in de piste met bit omdat ik echt wel hou van de klassieke dressuur.
Of indien ik gewoon met bit zou rijden, kan het dan kwaad dat hij toch bitloos zadelmak gemaakt wordt?
Ik krijg nog wel uitleg van de mensen waar hij naar toe gaat maar ik zou graag verschillende tips en adviesen krijgen van jullie