Grondwerk en VD; geen ervaring; geen diehard: hoe begin ik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Grondwerk en VD; geen ervaring; geen diehard: hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:56

Ik wil dit voorjaar graag beginnen met wat grondwerk en/of vrijheidsdressuur. Dit wil ik met 2 van mijn paarden gaan doen, 1 is nog niet beleerd en hier wil ik ook nog een jaar mee wachten, maar het is wel goed dat ze wat aan het werk gaat, ze is . Voor de ander is het doel om haar en mij wat meer vertrouwen te geven, en haar ook wat meer respect ;)

Ik heb nog nooit aan grondwerk gedaan, en ik denk niet dat ik er echt een diehard in ga worden. Het heeft me nooit aangetrokken en ik weet er dus ook niets van. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu ook meer als noodzakelijk kwaad zie. Geen zorgen: ik heb voor mezelf mijn doelen wel, en ik zal er ook echt wel lol in hebben hoor :) Longeren vind ik ook wel leuk, en dat is nou ook niet het meest verrassende werk..

Wat ik het belangrijkste vind, beide paarden kunnen wel wat respect gebruiken, want ze zijn simpelweg in hun eerste levensjaren niet opgevoed. Dit is toch iets wat nog wel eens uit in drammerig gedrag en dat vind ik niet zo prettig.

Vraag is dus: hoe begin ik? Zijn er boeken of dvd's die aan te raden zijn? Ik hoor allerlei namen enzo, zal ik het stromingen noemen? Tja, welke kant kan ik op? Wat is passend bij ons, gezien het verhaaltje wat ik net getypt heb? Is grondwerk iets waar ik dagelijks mee bezig moet, of hoe werkt dat?

Kortom, wie wil mij een paar handgrepen en tips geven?

EliseXJoelle

Re: Grondwerk en VD; geen ervaring; geen diehard: hoe begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:26

voor grondwerk/loswerk kan ik je aanraden om een training bij een van de instrecteurs van Emiel Voest te doen. Zijn boekjes zijn ook aan te raden, maar ik zou niet zomaar (zonder ervaring daarvan) beginnen.
Hiermee Leer je dat jij een crikel hebt en het paard, je paard mag niet in jou cirkel komen. Als jij stopt moet hij stoppen, als jij tempo aangeeft om te gaan draven moet hij gaan draven als jij zegt dat hij moet stoppen moet hij stoppen en dat zonder zweep, alleen een leadrope als hulpmiddel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:58

Ik wil je het boek van Inge Teblick aanraden, 'Grondwerk met paarden'.
Echt een sterk boek. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:41

Ik raad je aan om eens met wat ervaren mensen mee te lopen en een lesje te nemen :)

Boeken:
- Inge Teblick 'grondwerk met paarden'
- Miriam nieuwe weme 'vrijheidsdresuur van apporteren tot zitten'

Methode's:
- Hempfling
- Parelli
- Voest

Bij vrijheidsdressuur komt ook nog wat meer kijken dan het simpele aanleren van kunstjes, denk aan spieropbouw, beloningsmethodes, en consequentie :) Dus daarin is het ook aan te raden eens een lesje te nemen ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:01

Dat is dan inderdaad geen slecht idee, om les te nemen.. Ik was eigenlijk niet zo op de hoogte van het feit dat er natuurlijk ook mensen lesgeven hierin, nooit in verdiept en nooit tot me door gedrongen. Het lijkt me ook leuk hoor, en ik hoef daar niet op te besparen ofzo. Dan moet ik maar eens gaan kijken wie hier in de buurt zoiets doet!

Ik zal in ieder geval dat boek van Inge Teblick gaan zoeken, want ik vind het altijd wel leuk om vooraf wat te weten. Ik ga ook echt geen dingen proberen waar ik niets van weet, het is absluut niet de bedoeling dat er door een communicatie foutje een trekpaard over me heen wandelt :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:03

oh je hebt een trekpaard :D

Ik ben een poosje bezig geweest met een trekpaard VD aan leren :))
Afbeelding
Afbeelding