Nederlandse nh methode, wie helpt me passen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Nederlandse nh methode, wie helpt me passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 10:48

Dag iedereen :D
Weet dat er veel topics zijn maar hoop dat jullie me persoonlijk kunnen helpen.
Ik wil me gaan verdiepen in vd en nh, en zoek een methode die nederlands is (was ooit met parelli begonnen maar is toch te moeilijk)
en ik wil echt een systeem, waar je vorderingen ziet/ op kan schrijven, zo iets, snappen jullie?

Hoop dat jullie iets weten! Alvast bedankt!:D

cissy

Re: Nederlandse nh methode, wie helpt me passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:18

Parelli is er ook in het NL er lopen diverse NL instructeurs rond, zie www.parelli.nl en ook bij dit 'systeem' kun je gewoon zelf je vorderingen zien en opschrijven, dat maak je nl zelf ;) Of bedoel je een stappenlijst of zoiets?

Er bestaat geen specifiek Nederlands NH systeem, je moet het ook niet taalgebonden zien want paardentaal is universeel.
Zoek een instructeur die bij je past en ga dan lekker aan de slag, je vorderingen hoef je niet speciaal op te schrijven, je kunt jezelf ook laten filmen en dan later terugkijken.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 11:19

Jaa paardentaal kan dan wel universeel zijn maar als je engels niet goed volgt wordt t een beetje lastig.

waar is parelli int nl te vinden dan? de dvd's etc blijven toch engels?

en iemand ervaring met equisense?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:22

Het boek van Parelli is in het NL te koop bij Bol.com maar de dvd's etc zijn niet in het NL te verkrijgen. Maar de instructeurs zijn wel NL in de link die ik je gaf.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 11:22

oww ken je ook een andere methode? Want ik wil parelli dus niet omdat het engels is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:35

Niet als je een NL instructeur neemt..... maar je snapt me blijkbaar niet, gaat het je echt alleen om de DVD's? die hebben vaak namelijk ook een Duitse variant.

Verder kun je anders ook bij Emiel Voest terecht maar dat is vele malen minder uitgebreid dan Pareli.
En er worden door diverse mensen NH cursussen gegeven bijv http://www.equiunity.nl/ (is ook op Parelli gebaseerd grotendeels) of http://www.equiplay.nl (weer Parelli) en dan zijn er nog veel meer die les geven in NH.

Als je veel wilt leren dan is het misschien toch handig om een cursus Engels te volgen want er is zoveel meer NH in de wereld wat je nu niet ziet omdat je geen Engels beheerst. Er is zo vreselijk veel informatie op internet te vinden.

Hier staan ook alle andere NH lesgevers: [NH] Lessen in NH.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 11:36

ik beheers het wel maar vind het vervelend, ik zoek gewoon dvd's in het Nederlands. En geen instructeurs. ik zoek alleen een Nederlandse methode.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:45

Ik werk volgens Voest, als je het wilt zien kom je gewoon eens langs, je woont niet ver weg.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 11:47

en werkt dat goed voor jou en je paard? welke dvd's boeken heb je dan zoal?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:49

Ja dat werkt prima voor mij en mijn paarden, het is een fijne duidelijke methode. Ik heb alle 3 de boeken, loswerk, grondwerk en dubbele lange lijnen. Voordeel wat ik wel heb is dat ik een opleiding tot holistisch instructeur volg en dus zowel van Emiel les heb gehad als van Astrid, die trainer volgens zijn methode is.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 11:50

Caira schreef:
Ja dat werkt prima voor mij en mijn paarden, het is een fijne duidelijke methode. Ik heb alle 3 de boeken, loswerk, grondwerk en dubbele lange lijnen. Voordeel wat ik wel heb is dat ik een opleiding tot holistisch instructeur volg en dus zowel van Emiel les heb gehad als van Astrid, die trainer volgens zijn methode is.

Oke bedankt! En wat is een goed boek om mee te beginnen? En hoe staat het uitgelegt? Staat er wel bijv. hoe je iets moet doen of s het alleen tekst en info?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:51

Alles staat erin, tot oefeningen aan toe. Ik zou eerst de eerste 2 eens lezen. Behaalde resultaten staan trouwens in mijn profiel *hihi*

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 11:52

top dankjewel!:D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:37

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:49

http://www.ingeteblick.be/

Kijk hier eens op.
Ik heb een boek van haar.
Staat alles in van parelli achtige oefeningen tot vrijheiddressuur.
Het is allemaal in het nederlands met heel veel foto's erbij.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:56

Cassidy schreef:
@RN Horse, ik zou je willen adviseren om toch echt bij Parelli te blijven omdat je daar het verste mee komt.

Wil je een Nederlandse DVD: http://equiplay.eu/equisense-deel-paard ... p-203.html

Eerlijk gezegd vind ik dit een vreemde reactie. Waarom zou je het verste komen met parelli? Ik kom namelijk helemaal nergens met parelli, omdat zijn hele methode en manier van werken mij simpwelweg niet ligt. Ik bereik vele malen meer met andere methoden.

Dus TS, ik denk dat het gewoon een kwestie is van uitproberen. Cassidy geeft een link van een nederlandse DVD van Parelli, daarnaast heb je advies gekregen over Voest. Beiden dus in het nederlands zodat je goed kan vergelijken. Ik zou gewoon beiden eens proberen en dan kijken wat bij jou past.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:09

Lalidan schreef:
Cassidy schreef:
@RN Horse, ik zou je willen adviseren om toch echt bij Parelli te blijven omdat je daar het verste mee komt.

Wil je een Nederlandse DVD: http://equiplay.eu/equisense-deel-paard ... p-203.html

Eerlijk gezegd vind ik dit een vreemde reactie. Waarom zou je het verste komen met parelli? Ik kom namelijk helemaal nergens met parelli, omdat zijn hele methode en manier van werken mij simpwelweg niet ligt. Ik bereik vele malen meer met andere methoden.

Als jij dat gevoel hebt, dan is het goed. Ik zou het zo alleen niet aan een ander adviseren, omdat de "andere methode" weinig concreet is en jij hier niet neerzet welke dat dan zijn. De "andere methoden", wat houdt dat in? Maak jij je mix van van alles een beetje en niets helemaal? En wie zegt dat jij niet via Parelli hetzelfde zou kunnen bereiken (en zelfs beter) als je je ego aan de kant zou zetten en je helemaal aan de methode zou overgeven? Wat ligt je niet aan Parelli?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:12

Cassidy schreef:

Cassidy, sorry meid dat is volledige KUL. Je komt het verst met doorzettingsvermogen en vertrouwen, de methode is enkel een hulpmiddel, geen doel!

En ja, ik ben ook overgestapt op een andere methode die ik beter bij mijzelf en mijn paarden vind passen, en ik wil best eens de uitdaging met je aangaan hoor, wie tot nu toe het verst gekomen is, zelfs met een in jouw ogen zo gevaarlijke hengst... :D

Ontopic, TS kom gewoon eens kijken, dan mag je mijn boeken inzien en zie je hoe mijn paarden het doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:17

Ik wou inderdaad ook Emiel Voest noemen.
Maar ik snap niet helemaal de vraag, bedoel als mensen parelli niet kunnen volgen vanwege het engels, dan zoeken ze toch gewoon verder? Bedoel er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

De boeken van Emiel zijn inderdaad super duidelijk, maar niets kan op tegen een echte les.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:20

Natural Horsemanship is geen wedstrijdje hoor. Als jij tevreden bent met de resultaten die jij tot nu toe hebt bereikt, is het toch goed? Ik ben op dit moment nog steeds groeiende, wil steeds meer en steeds verder, en tot nu toe biedt de methode die ik volg me nog steeds voldoende uitdagingen.

Parelli roept zelf ook dat je kilometers moet maken en tijd moet investeren. Maar hij roept ook dat het niet voldoende is om te oefenen, je moet GOED oefenen om de juiste resultaten te kunnen bereiken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:25

Ik volg liever mijn eigen gevoel en gebruik een methode als leerschool en niet als absolute waarheid....

Dat het voor jou de ideale methode is is erg fijn, maar om te roepen dat het DE methode is is niet alleen pretentieus maar ook nog eens volkomen onzin.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:38

Dat en er zijn ontelbaar veel paarden en ontelbaar veel mensen en allemaal zijn ze net een fractie anders. Dus om daar overal eenzelfde methode op los te laten gaat gewoon niet werken.
Wat voor de 1 wel werkt, past bij de ander totaal niet en wat ik altijd heb geleerd is dat de methodes ingredienten zijn, waar je later(zodra je voldoende ervaring hebt en het basisrecept kent) zelf je recept van kunt maken zodat je voor ieder paard een passende oplossing vind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:39

Ik volg Parelli niet (meer) op de letter, maar Clinton Anderson. Helaas is Clinton Anderson in Nederland niet zo bekend en is er van deze methode geen les te krijgen. De methode die wel in Nederland te volgen is, waar voldoende instructie aanwezig is voor persoonlijke begeleiding, is Parelli. Deze adviseer ik dus, en ik ben van mening dat je daar heel ver mee kunt komen.

Parelli is een smeltkroes van methodes, in een educatief goed doordacht jasje. Oefeningen die er in zitten, zitten er in met een reden, en hoe stom ze ook lijken, neem ze mee want ze doen iets me je. Zet je ego in de kast en geef je over.

Ben je daar niet toe bereid, zul je nooit weten hoe ver je had kunnen komen. Mijn mening, en de ervaring van menigeen die het eerst dacht zelf te kunnen invullen, en uiteindelijk ervoor koos om de methode wel op de letter te volgen.

Dus iedereen die om mijn advies vraagt, gaat van mij dat antwoord krijgen. Is tegen de haren in van iedereen die zijn eigen mix heeft gemaakt of inmiddels zoveel ervaring heeft opgedaan om dat te kunnen doen, maar daar blijf ik bij. Mag je me nog zo onnozel vinden en wat ik in jullie ogen lijk uit te kramen nog zo´n onzin, in mijn ogen is dat beste wat ik een beginner kan adviseren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:39

ijssnuiver schreef:
Dat en er zijn ontelbaar veel paarden en ontelbaar veel mensen en allemaal zijn ze net een fractie anders. Dus om daar overal eenzelfde methode op los te laten gaat gewoon niet werken.
Wat voor de 1 wel werkt, past bij de ander totaal niet en wat ik altijd heb geleerd is dat de methodes ingredienten zijn, waar je later(zodra je voldoende ervaring hebt en het basisrecept kent) zelf je recept van kunt maken zodat je voor ieder paard een passende oplossing vind.

En als je voldoende onderlegd bent in Parelli, en je hebt verdiept in de horsenalities, ga je bovenstaande met name in Parelli terugvinden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:45

Cassidy schreef:
ijssnuiver schreef:

En als je voldoende onderlegd bent in Parelli, en je hebt verdiept in de horsenalities, ga je bovenstaande met name in Parelli terugvinden.

Ik heb hoofdzakelijk gewerkt met Voest, simpelweg omdat ik dat het makkelijkst aangeboden kon krijgen(destijds gewoon echt jong en woonachtig op Schiermonnikoog).
Bedoel inmiddels ben ik ouder en ga ik me wat meer openstellen voor andere dingen(niet alleen in de paarden hoor, ook op persoonlijk vlak en dagelijks leven). Ik heb geleerd en ben van mening dat je, je eerst moet verdiepen in dingen en pas daarna kunt zeggen dit is voor mij goed of slecht.
Dat heeft dus gemaakt dat ik me nu langzaam echt ben gaan oriënteren in andere methodes en daar valt dus parelli ook bij en als de mogelijkheid daar is wil ik ook graag eens lesje gaan nemen, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar andere methodes(woon nog steeds op Schiermonnikoog, dus dat heeft wat meer voeten in aarde om gewoon een les te nemen)