[AR] Spanmaatje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Spanmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:41

Zomaar een bedenksel van mij, onder het mom er komt eens iets op je pad...
Waar let je op als je een paard als spanmaatje voor je huidige paard gaat kopen? Bij toeval staat er een paardje te koop met dezelfde afstamming als Bernadette, ook ongeveer even groot. En tja, dan ineens gaan de radars draaien. Ik kan ze niet inspannen, paard is niet beleerd voor de wagen en heb geen 2-span wagen tot mijn beschikking. Kijk je dan alleen naar de gangen en de bouw? Of zijn er nog meer dingen waar je op let?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:52

Idd gangen en bouw zoals je al zegt. Ik vind persoonlijk ook karakter erg belangrijk. Paarden met verschillende karakters kunnen elkaar aanvullen. Neem bijv. een paard dat vanuit zijn karakter wat sensibeler is en een paard dat koel in het hoofd is, die kunnen elkaar erg goed aanvullen. Daarentegen een paard dat over ijverig is met werken naast een lui paard kan soms erg lastig zijn. Dan nog kun je een heleboel doen met het afstellen van strengen en leidsels en kan het uiteindelijk een leuk span worden, dus het is niet per definitie zo dat het niet kan alleen werkt het bij sommige combinaties gewoon niet.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, anders hoor ik het graag dan kan ik misschien nog wat voorbeelden geven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:17

Spannend!

Ga natuurlijk helemaal mee met Romy_tessa.
Dat karakter is zo ontzettend belangrijk en een die enorm ijverig is en de ander laconiek, dat werkte bij mij met Snuit en Alwyn dus gewoon echt niet. Snuit naast ook zeer ijverige Rattan is gewoon erg leuk.
Wat ik begrepen heb van mijn instructeur is dat je daarnaast (en wat R_t zei en jezelf ook al zegt) vooral aandacht moet besteden aan de stap. Daarin kun je voor de wagen het minste bijregelen. Dus als je paarden hebt die uit zichzelf al gelijk opstappen (qua tempo en lengte in de pas) scheelt dat een heleboel. Plus dat ze gewoon goed & makkelijk moeten kunnen stappen natuurlijk maar ongelijke stap is lastig.

Ipsilonka

Re: Spanmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:18

Ok, bedankt dames. Het is eigenlijk net ff een half jaar te vroeg. Hoop dit jaar te kunnen verhuizen.... Maar tja, als t past dan is het wel heel gaaf. Ik heb gister een filmpje gestuurd en de eigenaar van het paard wasa helemaal onder de indruk. Det lijkt echt veel op Bru. Maar ja, prijs is voor een tuigpaard echt heeeeel erg veel te hoog. En heb dus NU geen stal :( Maar misschien kan kijken geen kwaad....

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:33

Wel gaaf als je een mooie spangenoot tegen komt. Als je er naar moet zoeken is het altijd erg lastig, je moet er echt tegen aan lopen. Dus wat dat betreft zou ik als een tweespan toch je planning was over een half jaar nu alles op alles zetten. Ik ken je natuurlijk verder niet en weet niet wat je plannen waren en of het nu eventueel mogelijk is. De markt is op dit moment slecht, dus dat kans dat hij het paard nu snel aan een ander verkoopt voor een wereldprijs is zeer klein.
Ben wel benieuwd of het als je gaat kijken idd goed bij elkaar past. Anders moet je eventueel ook je eigen paard meenemen. Als beide paarden al zijn betuigd zou je ze zelfs in tweespan uit kunnen proberen of als ze allebei zijn beleerd onder het zadel gewoon eens naast elkaar rijden en kijken hoe het er van een afstand uit ziet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:37

@Ips nou de markt ligt echt op zijn k*ont met alle respect en al helemaal voor tuigpaarden dus wereldprijzen zijn echt niet aan de orde hoor :n jammer voor de fokker maar het is echt niet anders. Als ze ook niet betuigd of bereden is raken ze ze aan de straatstenen niet kwijt. Bente heeft ook lang te koop gestaan, was toch echt wel leuk paardje en was ook nog beleerd, voor een nette prijs.... mijn geluk natuurlijk maar probeer dat maar in je hoofd te houden :+

Alhoewel ik me er alles bij voor kan stellen dat je het wel doet hahaha :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 00:18

Voor dit geld (4500 :P ) doe ik t zeker niet :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:24

dat is wel veel,wat is er mee gedaan

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:47

:oo had ik dan drie Bentes voor gehad _O-
Is niet realistisch :))

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 11:05

En ik 2 Detjes :P Keona, wat ik begrepen heb is ze alleen bereden onder het zadel. Geen wedstrijden, wel potentie :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:12

:= Wat zijn we toch een centenkniepers he :+
Wat voor papier zit erbij, ik bedoel ook ster of zoiets? En wat is haar leeftijd?
Niet nieuwsgierig :7

Heb ook een soort tweeling van Bente gezien laatst :~ uit zelfde moederlijn (Bente heet eigenlijke Benderose) en zelfde opa (Waterman). Je zag echt direct dat het familie was, 4 witte beentjes, smal blesje, donkerbruin ahhhh zo mooi. Koste geloof ik 1650.... kon nog niets hoor, 2.5 jaar. Vond ik ook teveel dus. Maar kan die stalling toch echt niet betalen en heb er ook geen tijd voor. Plus dat ik de pony te leuk vind om weg te doen dus is totaal allemaal niet aan de orde :+ .

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:19

Ik weet t niet precies VHU alleen dat ze ook Udo x Fabricius is. Op paardenfokken kan ik haar niet vinden. Het is ook een Btje :D (ik geloof dat vriendlief het stiekem ook wel leuk vind...)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:00

Ach eerlijk is eerlijk als ik een paard echt geweldig vind en ik heb er de gelegenheid voor (zeg maar het is de juiste timing) dan komt hij/zij er of het nu een nette prijs is of niet ....

Dus kan me er ook van alles bij voorstellen als je hem/haar wel ophaalt hahaha.
Maar goed, probeer verstandig over te komen (ben ik natuurlijk ook niet echt , als het om paarden/pony's gaat :o )

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:08

Maar VHU voor 4500 kan ik van vriendlief de boom in hoor :P
Ik had een mail gestuurd, eerlijk dat ik de helft voor Det betaald heb en dat ik meer tuigpaarden op hetzelfde niveau ken die voor veel minder weg gaan. Krijg ik een antwoord terug dat ze het echt waard is. Dat ik wel mag bieden? Wat moet ik hier nou mee? Ik denk dat ik maar ga kijken, is het niks, dan kan het uit mijn hoofd ook...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:21

OK als de sponsor het er niet mee eens is wordt het inderdaad lastiger :=
Nou 't moet wel een heel bijzonder peerd zijn voor die centen <<)
Zou wel even gaan kijken, als het een beetje in de buurt is dan, weet je ook wat je laat staan (of niet :)) )

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:53

Op zich valt t wel mee, Leidschendam. Bijzonder of niet, paard heeft nog niks gepresteerd. De vader Udo is al in 2005 of 2006 in de wacht gezet. Dus dat spreekt ook niet tot de verbeelding!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:15

Ik zou inderdaad ook gewoon gaan kijken, dan kan je altijd kijken wat je doet. Als je echt besluit dat je hem wil hebben gewoon bieden, het bedrag dat hun vragen gaat echt niemand er voor geven.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 15:00

Nou dames, vandaag zijn we wezen kijken. Ze was nog kleiner en korter aan allle kanten als Det. En aan de longeerlijn was ze niet vooruit te branden. Haar gangen waren als van een pony (no offense :D ) maar past dus totaal niet bij Detje. Dus daar hoeven we niet meer over na te denken, bedankt en tot nooit :P

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:41

ja goed dan dat je bent gaan ijken,heb je dat ook meteen uit je hoofd

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:51

Goed van je dat je bent wezen kijken, anders bleef het alleen maar in jouw hoofd spoken.