[AR] trekpaarden in trekwedstrijden, training?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

trekpaarden in trekwedstrijden, training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:51

Ik had graag wat meer geweten over de trekpaarden die gebruikt worden in trekwedstrijden (zoals deze:
http://www.youtube.com/watch?v=1u05Wi3r ... re=related)
Hoe worden deze paarden getraind, en zijn er punten waar je een dergelijk getraind paard kunt aan herkennen?
hoe is hun toekomst kwestie van later bv in een gewone koets/ohz te lopen, dingen waar je rekening mee moet houden?
(ik heb nl een vermoeden dat mijn paard vroeger op een niet al te goede manier opgeleid is om mee te doen aan dergelijke wedstrijden, maar zou graag eerst wat meer informatie erover verkrijgen)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:00

De mensen die ik ken, die meedoen met de wedstrijden zoals in het filmpje getoond, die hebben hun paarden gewoon voor de wagen, en soms ook onder het zadel lopen, geen probleem.
Dit is maar een onderdeeltje van de tak van paardensport met trekpaarden.

Je kunt eens kijken bij de website van de power horse competitie, daar heb je diverse onderdelen voor trekpaarden en ook de krachtoefeningen worden daar gedaan.

de training bestaat enkel uit het oefenen van slepen van grote zware banden e.d., vb de rijbak slepen of zelfs mee doen met bomensleep werkzaamheden in bossen e.d.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:05

De meneer in het filmpje (rond 1:20min) zegt zelf hoe ze getraind worden. Het gebeurd ook niet onder dwang want dan zou je dat zien aan de reactie van het paard.
Waarom denk je dat jouw paard dat heeft gedaan en dan ook nog eens op een niet zo fijne manier heeft aangeleerd?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:23

Akhal_Teke schreef:
De meneer in het filmpje (rond 1:20min) zegt zelf hoe ze getraind worden. Het gebeurd ook niet onder dwang want dan zou je dat zien aan de reactie van het paard.
Waarom denk je dat jouw paard dat heeft gedaan en dan ook nog eens op een niet zo fijne manier heeft aangeleerd?

het is een vrij lang verhaal hoor :D

Paardlief is in mijn bezit van september 2011, daarvoor is ze een 9 tal jaar van de vorige eigenaar geweest, waarvan ik ze 8 jaar heb verzorgd (en zadelmak en doorgereden heb). bij de vorige eigenaar stond ze sporadisch eens voor de koets, maar dat ging meestal niet zo goed.
Daarvoor was ze van een ouder boertje, die ermee op het land wilde werken, maar ook dat ging niet zo heel goed (gaan wilde verhalen rond, dat ze weigerde te trekken, als ze het gehad had gewoon naar huis ging, of ALS ze trok, er geen land mee te bezeilen was :D)
en daarvoor is ze van een trekpaardhandelaar geweest die niet bepaald zorgzaam omging met zijn paarden zeg maar, en die meestal de 2 jarige beleerde, enkele trekwedstrijden mee deed, en dan terug verpatste.

Paard zelf is een vrij dominante merrie, die niet gauw iets pikt. de handelaar is een vrij ruwe, grovve man.

Paardlief zelf heeft heel wat aparte trekken. in het begin kon je bv geen bit indoen, trok ze alles kapot, aangebonden staan was niet evident, heeft enorme voedernijd tov andere paarden (maar is dan wel heel respectvol naar mensen toe)
HO is ook effectief Ho, ongeacht de gang, als je ho zegt sloeg ze blok toe.
ze is altijd erg explosief geweest, voorwaarts gaan is in een keer een ruk vooruit etc.
Ook voor de koets, normaal stappen kon ze niet, moment dat ze aanzette sprong ze met een ruk in de riemen, om zo constant "heen en weer" te springen, is panisch voor slepend geluid achter zich, kan niet tegen het gevoel van de dissels in een bocht in draf of galop.

ik vergeet er vast nog een heel deel, maar goed.
Mijn hoefsmid vroeg wat over haar herkomst, en toen ik de handelaar noemde gaf hij op dat ze hoogstwaarschijnlijk trekwedstrijden gedaan heeft, vandaar dat ik wat meer info zoek :D

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:24

De dingen die je noemt horen niet bij een paard wat wedstrijden heeft gelopen in het slepen. Bij het slepen moet een paard namelijk juist niet heen en weer springen maar een geleidelijke stap aanhouden.
http://www.youtube.com/watch?v=BIBnkGoucYk
Het lijkt er meer op dat je paard gewoon verkeerd is beleerd en dat het trekken van iets niet goed is bevestigd. Het kan best zijn dat ze dit soort sleepwedstrijden heeft gelopen, maar dit is niet de oorzaak van haar ongewenste gedrag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:41

Akhal_Teke schreef:
De dingen die je noemt horen niet bij een paard wat wedstrijden heeft gelopen in het slepen. Bij het slepen moet een paard namelijk juist niet heen en weer springen maar een geleidelijke stap aanhouden.
Het lijkt er meer op dat je paard gewoon verkeerd is beleerd en dat het trekken van iets niet goed is bevestigd. Het kan best zijn dat ze dit soort sleepwedstrijden heeft gelopen, maar dit is niet de oorzaak van haar ongewenste gedrag.

maar die dribbelstap zou het wel min over meer kunnen verklaren, ze stapt net zoals er ieder moment erg veel gewicht zal achter komen, ook als er bv met de koets geremd wordt trekt ze gewoon nog harder .
Dat ze verkeerd beleerd geweest is, daar is trouwens geen twijfel over, dat is zo...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:14

een rem is ook niet om je paard stop te zetten.bij meer druk hoort een goed paard bij te zetten.en dat doet ze.de rem is om in een berg bij te remmen,en eventueel een hulpje als je al stil staat
Duhelo schreef:
Akhal_Teke schreef:

maar die dribbelstap zou het wel min over meer kunnen verklaren, ze stapt net zoals er ieder moment erg veel gewicht zal achter komen, ook als er bv met de koets geremd wordt trekt ze gewoon nog harder .
Dat ze verkeerd beleerd geweest is, daar is trouwens geen twijfel over, dat is zo...