Trainingsschema

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyky127

Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:24

hoi ik ben kyara en zoek voor mijn arabier een trainingsschema.

ik weet zelf niet hoe ik een trainingsschema moet maken. Mijn arabier is heel gezond alleen heeft haast geen spieren omdat ze leverontsteking heeft GEHAD.
Omdat het winter is, kon ik niet echt met haar trainen. Daardoor is ze wat lui geworden.
Daar wil ik wat aan doen! ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Informatie:
ze is een arabier E-pony, 11 jaar oud en gezond. ze krijgt een halve kilo schep ponybrok per dag.
Ze staat elke dag wel een paar uur buiten (in de zomer langer) en op stal krijgt ze hooi en soms nog slobber.

Bojangles

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:26

Wat je is doel qua training?

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:27

ik wil dat ze meer spieren krijgt en wat vlotter word want ik wil graag spring en dressuur wedstrijden gaan rijden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:33

ik zou beginnen met wat meer eten, mij paard krijgt 3 kilo brok per dag.
en je begint vaak gewoon rustig met longeren. 3 in de week of zo en dit bouw je op tot dat je redelijk aan het werk kunt zetten.
dan ga je er op zitten 2x in de week en zet je haar ook langzamer harder aan het werk, en hier bij zou ik ook 2x longeren. ik weet niet hoe vaak je normaal reed in de week maar ik zou dan en longeren wat gaan afbouwen en het rijden meer op bouwen. en misschien SYNOVIUM MYOBUILDER bijgeven dit is goed voor de spieren

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:38

oke dankje,

ja de da zei ook dat ze zowiezo wel 1 kilo brok mocht hebben. normaal probeer ik 5/6 keer in de week met haar bezig te zijn,
maar met dit weer kan ik niet echt rijden, want we hebben een buitenbak.
ik krijg meestal op vrijdag les en ik probeer haar ong.2/3x in de week te longeren. en daarnaast te rijden maar dat lukt niet altijd omdat ik geen schema
heb en daardoor vind ik het moeilijk om een goed ritme te hebben.

moet je bij longeren ook een longeersingel gebruiken?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:40

nee ik je kunt ook gewoon een zadel op doen, en daar bijzetjes aan doen, ik zou er geen singer voor kopen

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:41

oke, wat voor bijzet is handig daarvoor. heb je miss een idee?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:42

gewoon bij zetjes ik zoek wel even een foto

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:43

ok dankje

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:44

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:44

Ik zou. Geen trainingsschema opstellen. Wat als je een dag niet kan? Of je paard een dagje niet lekker is , in schema kun je niet zomaar dagje overslaan of die volgende dag 2 trainingen doen. Als je spring- en dresuur wedstrijden wilt gaan rijden heb je begleiding en les nodig. Niet van je vriendinnetje maar van een goede instructrice. Heb vooral geduld , je geeft aan dat je paardje ziek is geweest en weinig gedan heeft deze winter. Dan is ze niet lui nu,maa moet je conditie opbouwen. Houd je doel in je hoofd,maar ga dat niet alleen als hoofdzaak zien. Wedstrijden zijn alleen maar dingen laten zien wat je kan.. Het leren en de basis onder de knie krijgen is veel belanrijker. Hier is les, disipline,geduld en rust voor nodig! En natuurlijk lol!
nicky_rilana schreef:
ik zou beginnen met wat meer eten, mij paard krijgt 3 kilo brok per dag.
en je begint vaak gewoon rustig met longeren. 3 in de week of zo en dit bouw je op tot dat je redelijk aan het werk kunt zetten.
dan ga je er op zitten 2x in de week en zet je haar ook langzamer harder aan het werk, en hier bij zou ik ook 2x longeren. ik weet niet hoe vaak je normaal reed in de week maar ik zou dan en longeren wat gaan afbouwen en het rijden meer op bouwen. en misschien SYNOVIUM MYOBUILDER bijgeven dit is goed voor de spieren

Over het voeren eens ,longeren niet! Dat is nog meer belastend dan 3x per week rijden. Gewoon aan de lange teugel en figuurtjes rijden.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:45

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:48

Nee nee! Niet zomaar gaan aanklooien met bijzetjes. Ts daar verpest je je paard mee zonder dat je het in de gaten hebt! Ik zou zelf ook niet zadel gebruiken,maar longeersingel. Bojzetjes zomaar doen is echt niet goed! ;). Met dubbele longeerlijnen kun je zelf regelen hoe je paard loopt zonder vast te zetten. Ook dit moet je leren, leren goed doen. Voor je verkaardag mischiEn cursusje! Leerzaam en leuk! :)
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 04-01-12 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:49

ik heb een goede instuctrice en niet zomaar ''een vriendinnetje''. mijn instructrice is zeer goed.
met een trainingsschema, bedoel ik niet dat ik een keiharde afmatting schema bedoel, ik
wil gwn een schema waar ik een beetje zekerheid in heb zitten.
ik rij nooit 2 keer per dag, ik rij 1x en dan ook gwn goed.

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:51

Nicky_rilana
bedankt voor je foto's;)
Laatst bijgewerkt door Kyky127 op 04-01-12 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:52

Elin_

hangt ervan af hoe je er mee omgaat en wat voor bijzet je koopt.
ik ga haar zowiezo bijvoeren, maar bij longeersingel heb je toch ook bijzetjes nodig?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:04

Nee hoor dan kun je makkelijker met dubbele longe longeren (wil je der wat lager doe je longeerlijn door de ringetjes vd longeersingel aan de zijkanten ipv boven of schuin boven op de rug. Pessoa longeerhulp vind ik we'll een goede bijzet aangezien je dan het hele lichaam meeneemt ipv alleen aan de voorkant touw spant waardoor ze makkelijker op de voorhand ''duikelen''. Al.. Ik heb laats iets heel moois gezien qua bijzet. waar je geen zadel of longeersingel voor nodig had!
Edit: gevonden! http://www.fionasruitersport.nl/webwink ... erhulp.jpg

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 00:32

Elin_

bedankt, het is idd een handige bijzet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:48

En schijnt heel goed te zijn! :D (die waar je alleen dat touw hebt)

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 23:37

kan ik die denk je bij epplejeck ofzo kopen?