leuke oeffeningen voor een veulen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

leuke oeffeningen voor een veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 22:31

weten julie nog leuke oeffeningen voor een veulen?
we zijn nu bezig met het trailer laten en een beetje schriktraining.
verder nog niet zo heel erg veel.
weten julie nog leuke dingen zoals grondwerk (of welke boekken etc.)
groetjes marjolein.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:33

pas op met dit soort topics plaatsen.
je krijgt zo heel bokt over je heen omdat je iets met je veulen doet.

ik zou haar lekker borstelen, voetjes optillen , buiten wandelen,
verder zou ik er nog niet heel veel mee doen.
ze moet nog groeien , en voor verdere oefeningen denk ik dat je veullie nog niet klaar is.

Marloes__

Re: leuke oeffeningen voor een veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 02:29

Geen! Lekker veulen laten zijn samen met zijn leeftijdsgenootjes.

HappyRiding1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:30

Vooral lekker wandelen, poetsen en met andere paarden in de wei laten rennen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:30

in de wei rennen gaat helaas op dit moment niet, ik ben al blij als ze 4 uurtjes buiten staat.
wandelen doen wel wel en ze krijgt ook voldoende aandacht.
ik zat alleen te denken aan wat meer doen oeffeningen en ik ben gewoon benieuwt wat een ander met zijn veulen doet ;)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:38

Netjes meelopen aan het halster wanneer we haar naar buiten doen,leren hoefjes uitkrabben en zo nu en dan een bostel er overheen.
Verder lekker laten spelen met haar vriendje.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:53

Jeetje wat zonde dat ze altijd op stal staat.. ;(

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:57

In de opfok zetten!! Beste oefening die er is!!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:59

met hoeveel leeftijdsgenootjes staat ze?

Vaak is het het beste om buiten wat "standaard" dingetjes niet teveel met je veulen te doen... als je ze te "menselijk" maakt, krijg je daar vaker last van. Ze kunnen te brutaal worden, omdat wij mensen ze nooit zo op de plek kunnen zetten als soortgenootjes dat doen.
En nu is "spelen" misschien nog leuk....maar als ze 2,5 zijn en 1.70 hoog, is spelen ineens minder leuk.

Als een veulen voetjes kan geven, borstelen en aan de hand mee kan wandelen kunnen ze al meer dan genoeg.
Het enige wat ze dan nog moeten kunnen is met leeftijdgenootjes (en eventueel wat oudere paarden) in een groep op kunnen groeien met voldoende eten en drinken.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:05

En let op met grondwerk TS. Grondwerk is ook spiertraining en daar is ie gewoon nog te jong voor. Je kan het vergelijken als je tegen een kleuter zegt 'hier een halter, ga jij maar eens oefenen'
Volgens mij ben je wel een goed, bezorgd baasje. Iemand die er veel mee bezig wil zijn. Maar let op teveel is teveel. Zet hem bij andere paarden, da's de beste les die hij kan meekrijgen. Uiteindelijk ben jij nogaltijd een 'ander soort' voor hem en zullen leeftijdsgenootjes voor hem, nu, veel leuker zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:12

Alles wat je met zo'n jong ding doet, doe je omdat jij dat zo graag wil. Niet omdat het veulen dat nodig heeft. Beestje kan prima de komende paar jaar met vriendjes en mamma (of een andere gemengde kudde) opgroeien. Daar spelen en leren. Daarvoor heeft 'ie helemaal geen oefeningen van jou nodig.

Meer dan meelopen, voet geven en overal aanraken vind ik ook niet nodig om aan zo'n jong ding te leren. De rest komt allemaal wel een keertje.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:15

Het beste zou idd een opfok zijn, waar de paarden in de winter ook vaak in loopstallen staan. Dus jammer dat dit veulen op stal staat gaat niet helemaal op.
Wandelen met je veulen is idd een goed idee, een skippy bal in de wei , zodat ze aan vreemde dingen went.
Voor de rest niks zwaar doen, daar zijn ze nog niet klaar voor, ook niet in het hoofd.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:03

Sky_As schreef:
met hoeveel leeftijdsgenootjes staat ze?

Vaak is het het beste om buiten wat "standaard" dingetjes niet teveel met je veulen te doen... als je ze te "menselijk" maakt, krijg je daar vaker last van. Ze kunnen te brutaal worden, omdat wij mensen ze nooit zo op de plek kunnen zetten als soortgenootjes dat doen.
En nu is "spelen" misschien nog leuk....maar als ze 2,5 zijn en 1.70 hoog, is spelen ineens minder leuk.

dit vind ik dan weer totale onzin .het KAN ja maar het hoeft niet.
ik heb mijn paard ook van jongs af aan heel erg veel in de hand gehad.
en door haar correct te trainen en vooral heel consequent te zijn is ze nog braver als een paard dat wel in de opfok heeft gestaan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:33

jij hebt het nu over een haar.....maar bij hengsten werkt het toch vaak (vaak, dus niet altijd!) anders.....
ik zeg ook als je ze te "menselijk" maakt, wat is daar onzin aan?

Ook weten we niet of het paard verder bij leeftijdgenootjes staat?
En misschien dat jij het onzin vind, een paard hoort (zeker als jong paard) niet alleen te staan en ook opvoeding van soortgenoten te krijgen.

(ik zet overigen ook duidelijk bij KUNNEN te brutaal worden, en dat kan gewoon gevaarlijk zijn. En een paard gewoon veel in de hand hebben is iets anders als oefeningen doen om ze veel te leren, hier zijn ze geestelijk en lichamelijk helemaal nog niet aan toe)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:36

De ts praat ook over een haar ;)

en toevallig hebben wij ook een hengst bij ons op stal staan die vanaf veulen afaan veel in hand is geweest en die is ook top braaf btw

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:43

ik zeg alleen dat je op moet passen. Ik ken een paar fles veulens (dus extreem veel in de hand geweest) en deze waren als 4 jarige niet meer te handelen. was geen land mee te bezeilen en dachten echt dat mensen speeltjes waren om leuk tegenaan te steigeren.

Zelf ben ik er gewoon geen voorstander van om een veulen/jaarling/twenter zonder soortgenootjes op te laten groeien en al teveel werk te geven (en voor een veulen is voetjes optillen en mee moeten lopen al werken).

dat je ze aan bepaalde dingen laat wennen oke. Maar je moet ze ook niet al "dood" in het leren maken voor ze 3 zijn.
Anders krijg je paarden die op hun 3e zo gedesensibiliseerd (weet niet of ik het goed geschreven heb) zijn, dat je ze nergens meer voor kunt porren om hun best te doen omdat ze alles te normaal vinden.

Ik lees nergens terug of het veulen met leeftijdgenootjes staat, en dus kan spelen (wat een veulen hoort te kunnen doen) .....

Ik vind (dus dat vind ik) dat een veulen jong moet kunnen zijn. Een kleuter ga je ook niet leren rekenen op hoog niveau, auto leren rijden of conditietraining geven.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:47

Ik zeg toch ook helemaal niet dat ts het dier moet trainen ofwel ?
ik zeg alleen dat veel in de hand hebben niet slecht is.
Oh even voor de duidelijkheid mijn paard stond wel bij soortegenootjes heel de dag

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:01

nee, JIJ hebt het niet over trainen. Maar ts geeft aan al grondwerk te willen gaan doen met haar veulen. En ik denk dat grondwerk, en ook hele schriktrainingen gewoon teveel van het goede is voor een veulen.
af en toe "iets" nieuws met je veulen doen kan geen kwaad, maar echt gericht gaan trainen etc. vind ik niet kunnen voor een paard onder de 2,5 jaar (eigenlijk nog ouder)

Je vond alleen mijn post totale onzin, vandaar dat ik even aangaf hoe ik erover denk, en dat er altijd erg uitgekeken moet worden met dit soort adviezen. Omdat wij niet weten hoe de omstandigheden voor het veulen verder zijn en hoe de TS weet hoe ze hiermee om moet gaan.

Misschien staat het veulen wel 20-22 uur per dag alleen op stal en moet ze van die 4 uur dat ze buiten mag nog luisteren, trailerladen en grondwerken ook nog. Dat is gewoon teveel voor een veulen, zeker als ze niet met soortgenootjes staan.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:04

ahaa nu begrijp ik je beter :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:04

@ aprils_joke, ik zie nu pas wie je bent ;) .....je zult wel niet weten wie ik ben.... maar ik was laatst in de bak bij Jan toen je lesgeefster van de ijslander afviel. (nu weet je het misschien wel)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:08

hahaha haai :')

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:09

veulen laaten zijn . opgroein doen ze maar 1 keer :D :D

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:11

daar heb je helemaal gelijk in larissa :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:31

hoi TS:

heb je nog iets aan de adviezen gehad?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 23:26

Ja hoor ik heb genoeg aan de adviezen gehad.en mijn veulen staat overdag lekker buiten met mijn haflinger ruin van 5 jaar en avonds staat ze als ik er ben nog even buiten met een andere ruin en daarnaast als het weer het toe laat nog 10 min wandelen en zo af en toe trailer laden verder doen we poetsen en verder niks.

En adviezen over opfok heb ik niet nodig daar gaat ze toch niet heen, en ook dat het zielig is dat ze met anderen veulens moet staan reageer ik ook niet op ze heeft het goed zo en speelt heerlijk met de haflinger.