Paard reageert niet op 'druk' bij grondwerk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Paard reageert niet op 'druk' bij grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 19:06

Allereerst wist ik niet precies hoe ik de titel moest neerzetten. Wat er nu staat, weergeeft namelijk niet zo goed het hele probleem, maar ik zal nu dan maar mijn best doen de situatie uit te leggen.

Ik heb nu sinds 3 jaar een Arabisch Volbloed. Hij is Frans gefokt (een ex-renpaard), wat inhoudt dat het een heel 'cool' paard is. Hij is niet snel onder de indruk. Ik doe vanalles met hem, van grondwerk en vrijheidsdressuur tot springen en western. Klein tegenvallertje, ik heb geen rijbak. Wel een weide, maar die is zo ontzettend nat in de winter, dat we ze daar niet op kunnen laten. Dan staan ze (Marano en onze jaarling Welsh hengst) in een klein, modderig paddockje.

Nu heb ik afgelopen zomer een Freestyle cursusje gedaan. 5 lesjes op een ander adres, in de rijbak, waarbij Marcel Sneek (ooit van gehoord?) mij en 3 anderen les gaf. We liepen al snel tegen een aantal probleempjes aan: Marano knuffelt veel liever dan dat hij wat rondrent en speelt, (b) Hij vindt de rijbak saai, en staat dus het liefste stil, en (c) Hoe hard ik ook met mijn armen/touw zwaai, hij kijkt me aan en ik zie 'm denken 'Moet 't? Nou, vooruit, maar hooguit drie passen hoor, baas!'

Het probleem daar, lag deels bij de rijbak (saai), want toen er een fries+koets voorbij kwam, begon ie te showen, en kon ik 'm prachtig alle kanten op sturen, en reageerde hij fantastisch op mijn lichaamstaal.

Nu was ik daar dus al een beetje radeloos - hoe maak ik het léuk voor hem, en zorg ik er voor dat hij een beetje behoorlijk op me reageert? Maar dat is pas de ene helft van mijn vraag!

Nu wil ik namelijk thuis, op een veldje vrij dicht bij ons huis, ook wat grondwerk doen, maar... Tja, er staat gras. En Marano houdt nu eenmaal van gras. En opnieuw ervaar ik dus het 'Ignore'-effect wat hij ook op me gebruikte tijdens de freestylecursus. Waarschijnlijk is dat gewoon een kwestie van druk op hem uitoefenen, en als ie doet wat ik vraag de druk loslaten, maar hij reageert er nauwelijks op, dus in plaats van de druk uiteindelijk te verfijnen (wat mijn doel dus is) lijkt het wel of ik steeds meer druk nodig heb. Ik maak steeds minder indruk als ik 't touw tegen 'm aan slinger.

Nog even verduidelijking - wat ik met hem wil doen en probeer te doen, is onder andere het om me heen sturen, zowel aan de leadrope als uiteindelijk los, hem verschillende kanten op kunnen sturen (om een pion, over een tonnetje), en tussendoor vaak wat VD oefeningen ('rondje' op commando, zijn hals flexen, spaanse pas).

Nu snap ik dat het een probleem is van respect, maar hij houdt altijd netjes zijn afstand als ik niet wil dat hij in mijn ruimte komt. Hij gaat achterwaarts als ik dat van hem wil. En in het weiland, als we spelen, weet hij precies hoever hij kan gaan. Wat dat betreft heeft hij dus wel iets van respect.

Het zou kunnen dat mijn verhaal inmiddels een beetje onsamenhangend is, vandaar zijn vragen altijd welkom! Ik ben gewoon een beetje desperate aan het worden, want tijdens deze jaargetijden mis ik gewoon de 'connectie' die we elke keer in de zomer een beetje aan het opbouwen zijn. Plus het feit dat het (buiten)rijden ook niet altijd soepel gaat, maar daar maak ik weleens een ander topic over. xD

Oftewel, ik wil graag tips en dergelijke! Ik heb op miljoenen sites gekeken over Natural Horsemanship, maar ik kom er eigenlijk gewoon niet helemaal uit.

NikkivanOlst

Re: Paard reageert niet op 'druk' bij grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:36

De winter is voor veel paarden zoiezo een BLEH periode :') dat ervaarde ik ook altijd met mijn paarden :)

Misschien is zelf veel enthousiasme tonen en er lekker in staan motiverend voor hem? Een paard is heel gevoelig voor jouw sfeer en jouw stemming, dus als je zelfverzekerd en blij/motiverend overkomt is een paard veel eerder geneigd om lekker met je mee te gaan doen.

Het ignore effect is een kwestie van even afleiden (in de vorm van een rondje lopen, iets vragen wat hij wel intressant vind) en van daar uit weer verder te gaan vragen.

Het druk gewoon negeren kun je oplossen door het niet constant te geven maar in porties. Geen reactie? Tikje meer van HEY OP MIJ BLIJVEN LETTEN. Van daaruit weer iets zachter gaan geven.

Ik denk niet dat het een probleem is dat met respect heeft te maken maar eerder met onduidelijkheid en een klein gebrek aan motivatie :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:54

VisibreTeam schreef:
De winter is voor veel paarden zoiezo een BLEH periode :') dat ervaarde ik ook altijd met mijn paarden :)

Misschien is zelf veel enthousiasme tonen en er lekker in staan motiverend voor hem? Een paard is heel gevoelig voor jouw sfeer en jouw stemming, dus als je zelfverzekerd en blij/motiverend overkomt is een paard veel eerder geneigd om lekker met je mee te gaan doen.

Het ignore effect is een kwestie van even afleiden (in de vorm van een rondje lopen, iets vragen wat hij wel intressant vind) en van daar uit weer verder te gaan vragen.

Het druk gewoon negeren kun je oplossen door het niet constant te geven maar in porties. Geen reactie? Tikje meer van HEY OP MIJ BLIJVEN LETTEN. Van daaruit weer iets zachter gaan geven.

Ik denk niet dat het een probleem is dat met respect heeft te maken maar eerder met onduidelijkheid en een klein gebrek aan motivatie :)

Hm, zie wat je bedoelt. Het afleiden is dan wel moeilijk, maar denk dat als ik op dat moment een voetje / kusje zou vragen, hij wel weer aandacht voor mij heeft. Wel fijn te horen dat het niet per definitie respect hoeft te zijn - dit was eigenlijk de conclusie die ik trok en wat ik een beetje teleurstellend vond. Ik denk dat ik er (na deze storm) maar weer aan ga werken, en eventuele dingen die mij opvallen zal ik hier wel posten.
Bedankt voor de tips!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:32

Hoe je het leuk voor je paard maakt? Verdiep je eens in Parelli...die geven je de handvaten hoe je het leuk voor je paard kunt maken en ook kunt houden. Tenminste, als je Parelli echt gaat volgen, en geen les gaat nemen van een of andere beunhaas...

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 22:12

Cassidy schreef:
Hoe je het leuk voor je paard maakt? Verdiep je eens in Parelli...die geven je de handvaten hoe je het leuk voor je paard kunt maken en ook kunt houden. Tenminste, als je Parelli echt gaat volgen, en geen les gaat nemen van een of andere beunhaas...

Heb ik al gedaan, ik heb er al alles over opgezocht, heb zelfs een dvd van hem, maar op dit vlak zit ik gewoon even klem. En alles wat er bij parelli staat gaat om het 'algemene plaatje', maar ik vraag me nu dus af of mensen specifiekere tips hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:13

Heb je echt alle bronnen aangetapt die je aan kon boren?

Al contact gehad met een Parelli instructeur? Al contact gehad met Parelli zelf?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:22

Op zich ga ik mee met de tips die al gegeven zijn, maar ik lees ook nog iets anders. Je wilt zo ontzettend veel tegelijk: springen, NH, VD, en oh ja: je 'doet' ook nog aan western.
En in je verhaaltje ga je ook alle kanten op. Teveel afwisseling werkt ook niet echt lekker. Voor een paard wordt het vaak een stuk leuker en interessanter als het allemaal wel klopt, als hij je ook echt kan begrijpen.

Er moet wel een grote lijn in zitten. Er moet een basis zijn.
Als je die basis in orde hebt, dan kun je ook aan de verfijning en afwisseling gaan werken.
Parelli kan een basis bieden, maar er zijn ook anderen die dat kunnen.
En heel handig: neem les. Een ervaren persoon die met je mee kijkt, kan je veel beter helpen dan wij hier van achter onze computers.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 00:06

Ik snap wat jullie beide bedoelen.

Les is eigenlijk geen optie. Westernles is a) Te duur en b) ik kon het niet erg met de instructrice haar methode vinden (heb wat proeflessen gehad). Zij was de enige die in de buurt zat op een afstand die voor mij te doen was. En een instructie in iets Naturals kost ook veel en zit volgens mij ook niet erg in de buurt.

Ik ben nu wel de laatste tijd eventjes meer bezig geweest met de basis. Omdat hij lastiger werd (en drukker) met buitenrijden, ben ik hem vaker op het veldje bij ons in de buurt gaan rijden om wat meer controle over hem te krijgen (bitloos, dat wel), maar onze communicatie wordt steeds beter - onder het zadel. Grondwerk heb ik al eventjes niet meer gedaan, dus daar moet ik later nog maar even naar kijken.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:01

Mijn pony is ook van het type dat dingen heel snel saai vind. Ik vind juist dat veel verschillende dingen met haar doen juist wel helpt. Ze moet dan opletten en het is meer onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren. Ik oefen ook VD met clicker en voerbeloningen en dat werkt echt super. Ze vind dat erg leuk en is dan ook veel meer op mij gericht dan anders.

Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen om wijken voor druk met de clicker aan te leren. Mijn pony is heel erg op eten gericht, gras is ook altijd veeeele malen interessanter dan ik. Het blijft een strijd om haar aandacht bij met te houden. Daarom werkt het belonen met voer ook zo goed. Ik mijn zin, zij haar zin. En door de clicker kan je heel goed aangeven wanneer ze haar voerbeloning kan verwachten en hoef je ook niet bang te zijn voor een bedelpaard als je er consequent mee werkt.

Wat overigens met mijn pony ook helpt, is 's avonds, als het donker is met haar te oefenen (ik heb wel iets verlichting, het is dus niet stikke duister). Dan ziet ze veel minder en is ze veel minder afgeleid.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:08

@ Maaike_Indy, bedankt voor je reactie. Ik heb een tijdlang geprobeerd om met clicker te werken, maar dit wilde niet goed lukken. Omdat zijn steiger al een jaarlang max 10 cm van de grond blijft komen heb ik een tijdje geprobeerd te werken met de clicker, om te belonen op het precieze moment van het hoogste punt, maar het lukt me gewoon niet. Ik moet a) het paard vasthouden, al is het soms een losse leadrope, b) beloning pakken, c) de clicker vasthouden, soms d) zweep erbij houden. Dat is allemaal een beetje veel eigenlijk.. (a) Bovendien bedelt Marano niet echt, dus zie ik er tot nu toe niet echt een noodzaak in.
In combinatie met wijken voor druk zou het misschien kunnen werken, maar ik denk dat zelfs de clicker hem niet zal motiveren om er meer energie in te steken op momenten dat hij het saai vind. Ik heb op zulke momenten ook geprobeerd met voedselbeloning te werken, maar hoewel de snoepjes hem bevielen, vond hij het werk nog steeds slaapverwekkend.

Het 's avonds met hem werken is wel een heel grappig ideetje, want altijd met rijles op ponyclub 's avonds (waar ik overigens noodgedwongen mee ben gestopt) vind hij het ontzettend leuk om te rijden zonder het baklicht aan. Dat was spannend en dan reageerde hij heel perfect en was ie vlot. Dit was wel onder het zadel, maar heel misschien zal zoiets ook werken met het grondwerk. Het zal alleen beetje lastig zijn want ik heb zelf geen bak en het weiland is vrij onregelmatig (en daar is helemaal geen licht).. Maar ik kan een keertje gewoon wat simpels doen, zien of hij het interessant vind, en daarna mijn opties bekijken. :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:12

Het is bij mijn pony inderdaad ook wel zo, dat als ze iets gewoon echt niet leuk vind (longeren bijvoorbeeld, daar vind ze gewoon geen bal aan) dan motiveerd de clicker ook niet echt om het haar wél leuk te laten vinden. Wijken op druk en VD deed ik al wel met haar, vond ze ook wel matig leuk, maar met clicker merk ik dat ze het écht leuk vind.

Dus iets wat ze gewoon geen bal aan vinden blijft ook met clicker niet interessant genoeg om energie in te steken.

Je zou eens op internet moeten zoeken naar de LB-i (left brain introvert) ideeen die parelli biedt. Ook op het nh forum zijn daar wel ideetjes te vinden. Mijn pony is ook een LB-i en op sommige punten ook wel extrovert. Hoewel ik verder geen parelli lid ben, of er ook echt materiaal over heb (heb daar helaas de financieele middelen niet voor) is er op internet nog best wel wat over te vinden. Het blijft een beetje zoeken naar dingen die ze wél leuk vinden. En soms vind ze de ene dag iets wel aardig en de volgende dag is het echt absoluut saaaaaaai -O-

Soms kan ik er ook behoorlijk wanhopig van worden, maar aan de andere kant is het wel een uitdaging. En als we samen leuk geoefend hebben, dan is dat weer extra motivatie om lekker door te gaan.