Welke oef. voor respect/vertrouwen van paarden te krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eastpak

Welke oef. voor respect/vertrouwen van paarden te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:27

Hallo

Deze middag ga ik bij een kennis. Deze rijdt en verzorgt de paarden al enkele jaren bij haar buurman. Max (oude hengst) is braaf, maar bijt soms. Rani merrie (3/4jaar) is "zadelmak" en Mango hengst (3) kan niets. Overdag staan de paarden altijd in een stal, er zijn weilanden waar Max soms op staat. De paarden worden helemaal niet goed verzorgt/geborsteld/beweging aan gegeven. Mijn kennis heeft zelf nooit goed leren rijden, ze kan wel wat stappen, draven maar dit is nooit goed aangeleerd. Omdat de paarden nooit beweging of verzorging krijgen houdt zij zich bezig met de paarden door ze af en toe te rijden.

Bij max gaat dit redelijk goed, omdat deze zadelmak gemaakt is door de vorige eigenaar. Alleen bijt hij soms. Wat voor oefeningen kunnen wij doen om hem respect voor ons te laten krijgen en dus niet meer te bijten.

Rani, is al sinds veulen bij de buurman. Enkele maanden geleden is bij haar gewoon een zadel op gesmeten en is die kennis er op gekropen (totaal de foute manier, maar dat kan zij ook niet weten doordat ze dacht dat haar buurman wel wat wist van paarden). Buiten in haar stal staan en af en toe fout bereden worden wordt er niets mee gedaan. Elke keer dat ze Rani nu uit de stal haalt, stijgert/bokt ze en kan je al helemaal niet meer rijden op haar. Ik weet dat dit paard verpest is, maar hoe kan ze misschien terug wat vertrouwen in haar krijgen? Welke oefeningen kunnen we daarvoor doen?

Mango, daar is nog helemaal niets mee gedaan. Omdat ik nu weet wat er met Rani gebeurt is en de kennis hem zadelmak wilt maken. Heb ik haar dit meteen verboden. Heb haar uitgelegt wat er fout gegaan is met de vorige paarden en wat we zeker nu niet mogen doen bij Mango. Mango bijt net zoals Max ook en heeft helemaal geen respect (wat we hem ook niet kwalijk kunnen nemen). Kunnen we wat vertrouwoefeningen doen met hem zodat hij respect en vertrouwen heeft voor ons?

Als u soms wat oefeningen weet wat we kunnen doen, gelieve dan neer te zetten bij welk paard welke oefening en wat het doel/nut van deze oefening is.

Ook geen paard geeft een voetje of kan rustig naast de man lopen.

Neem het mijn kennis niet kwalijk, ze heeft alleen maar geluisterd naar haar buurman.
Ik wil alleen maar helpen, dus mij ook niets kwalijk nemen aub.

Hopelijk kunnen jullie ons wat tips geven, ookal klinkt dit echt penny.

Met vriendelijke groet
Dieter

Anoniem

Re: Welke oef. voor respect/vertrouwen van paarden te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:32

Er zijn al zoveel dingen misgegaan dat ik op zoek zou gaan naar iemand die jullie ter plaatse kan helpen, en niet via internet.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:34

Dit vind ik persoonlijk ook de beste oplossing. Maar hier is gewoon de mogelijkheid niet voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:45

Tja, ik denk eerlijk gezegd dat als iemand met niet genoeg ervaring nu met wat oefeningetjes van internet aan de gang gaat, er echt ongelukken kunnen gebeuren.
Als zelfs het voetjes geven en mee laten lopen aan een touw al niet lukt omdat men daar te onervaren mee is, dan gaan een paar grondoefeningen dat niet veranderen. Het belangrijkste daarbij is namelijk om je paard aan te voelen, precies op tijd op te treden als het nodig is, maar ook op tijd belonen. Iemand die nog weinig ervaring en gevoel met paarden heeft die gaat die timing zonder hulp niet goed krijgen en dan hebben de oefeningen geen zin.
Echt hulp zoeken dus. Als hulp aan huis geen optie is, dan desnoods de paarden wegbrengen naar een trainingsstal en terughalen als de basisopvoeding enigszins voor elkaar is. Dan kun je vanuit daar met je instructie verder werken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:50

Ik zou me hier helemaal niet voor laten gebruiken eigenlijk.

Ik snap dat jullie het sneu vinden voor de paarden (is het ook) maar word hen leven echt zoveel beter als ze makker zijn? Of gaan ze er dan alleen maar op achteruit omdat ze meer toelaten?
En wil je echt voor paarden die niet van jezelf zijn zoveel risico's lopen? (want inrijden en zeker corrigeren van een paard onder deze omstandigheden is een groot risico)

Ik weet dat het veel gebeurt hoor, verzorgers die paarden wel even inrijden voor de eigenaar, al dan niet met begeleiding en al dan niet met goed gevolg....En ik snap zo heel goed dat die meiden dat leuk vinden en dat ze trots zijn dat ze het mogen doen....Maar geloof mij, je wordt gewoon misbruikt waar je bij staat. Hoe moeilijk het ook is, hoe verkeerd het ook voelt, ik zeg gewoon niet doen. Laat de eigenaar er maar geld aan uitgeven als hij ze zo nodig hand- en zadelmak wil hebben, en ander verongelukt ie er zelf maar mee.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:25

Dank voor jullie reactie's.
Ik ga me er ook niet meer mee moeien, de eigenaar denkt ook dat hij alles weet, maar dat hij elke keer zijn singel fout aandoet dat had hij niet door, maarja ik ben dik en een wijsneus _-:( .
Heb al tegen die vriendin gezegt dat het heel gevaarlijk is wat ze doet...

Gisteren dus bij haar geweest en door het slechte weer wat met de merrie bezig geweest.
Maar bijten dat ze deed, echt niet normaal.

Toch bedankt voor jullie reactie!
Groeten