Ik ben sinds eergister begonnen met mijn jonge pony met vrijheidsdressuur. Omdat ik veel wandel en hij meegeweest is op trektocht zat de basis er al goed in (naast, komen, draaien, achterwaarts, stap, draf, galop en wachten). Hij kon ook al een pasje zijwaarts en heb wel eens een soort van flemen en voetje speels aan hem gevraagt.
Nu eergister stond hij op de poetsplaats en vroeg ik een voetje. Gaf die niet, geen probleem dus pakte zijn voetje, strekte die naar voor, snoepje erin en ow wat ben je knap. Nu kent hij dus gelijk voetje op commando en wijzen/aanraken met de zweep op 4 benen. Achter doet hij nog wel wat wild. Gister en vandaag ben ik hiermee verder gegaan. Al speels van voetje naar strekken en pas gegaan en de eerste pasjes spaanse pas zitten er al in.
Vervolgens met het zweepje zijn oor aan geraakt commando nee en hij schudde netjes zijn hoofd. Na een paar keer deed hij dat op heffen van zweep en nu op commando. Toen een JA gemaakt, dit was even zoeken maar toen ik zweepje op zijn neus lag schudde hij netjes dus ook die kent hij nu. Vandaag als nieuwe kunstje geleerd dat hij op het aantikken van zijn buik zijn hoofd laat zakken richting de buiging. Ik wil nog geen gehele buiging van hem maar zijn hoofdje lekker laag houden is natuurlijk wel handig. Nou die kent hij nu dus ook. Tussendoor het flemen nog wat geoefend omdat hij die erg leuk vind. Op het einde een beginnetje aan het achterwaarts als ik erachter sta, deed hij een keer, beloont en goed afgesloten dus die zou die nu ook wel kunnen. Ook series van verschillende kunstjes achter elkaar heeft hij geen moeite mee.
Maar nu dit zo snel gaat met telkens maar een kwartiertje beetje spelen, wat ga ik daar verder mee doen? Verder uitbreiden, terug naar de basis en af en toe een kunstje om die te verfijnen, zo laten en voorlopig niets meer mee doen (kan genoeg andere dingen doen). Ik vind dit moeilijk vooral omdat hij in juni pas 2 wordt en ik niet de ambities heb dat hij met 3 alle kunstjes al beheerst. Ook wil ik geen misbruik maken van mijn positie ten op zichte van de pony en graag met hem blijven samen werken, ik merk dat hij hier vrij slaafs van wordt, wel is waar omdat hij het leuk vind, maar dat moet ook zo blijven.
Ik denk dAt je de oefeingen die je nu aaan het doen bent mag doen. Doe geen oefeningenn waar hijop jonge. Leeftijd mee belast word. Maar het is wel leuk. Kan je anderd niet gronndwerk gaan doen met de parelli methode? Doe ik ook en het is superleuk
parelli achtige dingen a la me eigen manier doen we ook wel. Kan hem om en tussen pionnen doorsturen op afstand, uiteraard overal aanraken en het wegsturen en komen van de circle game. Ook kan ik achter hem lopen en hem besturen. Verder heeft hij geen moeite met zijwaarts of achterwaarts sterker nog als die per ongeluk te laat stopt dan hoef ik alleen maar te zeggen: "terug op je plek" en dan gaat hij precies weer daar staan waar ik hem als handpaard kan besturen. Achterwaarts door hindernissen zie ik niet zo zitten omdat hij al zo makkelijk achterwaarts gaat en ik het nut er niet van inzie om hem dan door hindernissen te sturen (ik voel mezelf dan ook heel dominant tegenover hem terwijl hij mijn vriendje is en hij me ten alle tijden vertrouwd).
kohtje
Geplaatst: 01-01-12 12:50
Hoe oud is de pony?
Mri
Geplaatst: 01-01-12 12:54
lailapri schreef:
Ik vind dit moeilijk vooral omdat hij in juni pas 2 wordt
Lastig hoor... ik zou dan denk ik terug gaannaar de basis, mee als hand paard en dan over een maandje of 2-3 deze spelletjes herhalen?
Je bent zo te lezen erg leuk bezig met jouw pony! Erg verstandig dat je alleen kleinere kunsten doet, grotere kunsten zou ik pas op iets latere leeftijd mee beginnen. Misschien kan je ook iets met grondwerk doen?
het is heeel leuk om kleine dingen te doen. Dit is een goede baziz voor je jonge pony. hier moet je mee door gaan. de spaanse pas ofzo. kan ook wel met jonge pony's kusje geven ook wel enz. maar ik zou hem/haar nogg niet leren te stijgeren,zitten enz. xxx