paard laten ontspannen tijdens longeerwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

steffie__xx3

paard laten ontspannen tijdens longeerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 12:31

Hey!
Als ik mijn merrie van 5 jaar longeer, ontspant ze alleen tijdens het stappen.
Tijdens het draven en galopperen gaat haar hoofd de hoogte in en spant ze haar snoet op.
Kan het zijn omdat ze pijn heeft? (Ze heeft als jaarling een trap gehad op haar linkerachterknie)
Of zou het een andere reden hebben en kan ik haar dan wel laten ontspannen tijdens het longeerwerk?

Alvast bedankt!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:36

Ik weet niet of ze ergens pijn heeft daarvoor zou je mischien naar de da kunnen gaan.
Wat ik altijd doe is zorgen dat ze actief blijft, veel overgangen maken aan de longe. Ik longeer overigens altijd zonder bijzet oid en ze is altijd erg ontspannen zowel in stap, draf en galop.

steffie__xx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:25

princesmax schreef:
Ik weet niet of ze ergens pijn heeft daarvoor zou je mischien naar de da kunnen gaan.
Wat ik altijd doe is zorgen dat ze actief blijft, veel overgangen maken aan de longe. Ik longeer overigens altijd zonder bijzet oid en ze is altijd erg ontspannen zowel in stap, draf en galop.

kan het misschien zijn omdat ze nog zo jong is? hoe oud is jouw paard?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:25

steffie__xx3 schreef:
princesmax schreef:

kan het misschien zijn omdat ze nog zo jong is? hoe oud is jouw paard?

Mijn bijrijdpaard is al 17!

Angela

Re: paard laten ontspannen tijdens longeerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:59

Ieder paard zou gewoon moeten kunnen ontspannen in iedere gang. Hoe is je paard onder het zadel? Kan het daar wel ontspannen?

Ik zou in ieder geval veel gaan belonen voor alles wat goed is. Praat tegen je paard, en zorg dat het ook begrijpt dat het longeerwerk is iets waarbij ze prima kunnen en mogen ontspannen. Soms begrijpen paarden het niet, of voelt het paard zich opgejaagt door degene die aan het longeren is. Dit kan door de zweep zijn, maar ook door de houding van diegene.

Heb je veel ervaring met longeren van gemakkelijkere paarden? Zo niet, neem eens een longeerles, dat kan veel verschil maken! In zo'n les kan je dan ook geleerd worden hoe je het paard op de juiste manier kan bijzetten, zodat het longeren geen rondjes rennen, maar training wordt. Sommige paarden missen kader, en raken daardoor gespannen, Met bijvoorbeeld een pessoa of touwtjes hebben ze dat kader wel, en daarmee kun je het longeren ook echt een training maken. Ik zou daarmee (hulpmiddelen) echter pas starten als je daarin ook les hebt gehad, anders train je wellicht de verkeerde spieren, of raakt het paard juist van de hulpmiddelen in paniek en dat brengt je alleen maar verder van een ontspannen paard.

steffie__xx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:13

Door het ongeluk dat ze had als jaarling kan ik ze niet berijden. Ik longeer haar zonder zweep of touw, gewoon op stemcommando's.
Een les hierop nemen kan misschien wel eens voor verduidelijking geven want aangezien ze niet berijdbaard is, wil ik haar toch beweging geven door grondwerk te doen en te longeren. Ik zal eens rondvragen bij mensen die zo'n lessen geven. Alvast bedankt voor de tip!

armani05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:16

ik zou proberen om misschien met een longeersingel erom een teugel eraan te hangen, bijv. slof en dat dan weer afbouwen (omdat ze het van nature moeten doen en niet moeten hangen op de teugel)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:24

Als het paard niet te berijden is, dan zou ik eerst in overleg met je DA gaan waarom het paard doet zoals het doet. Dikke kans dat het paard wel ergens last van heeft. Eerst zeker zijn dat je met het goedbedoelde longeren ook wel goed bezig bent..

Je bent zonder touw of zweep niet aan het longeren, maar dus aan het vrijwerken op een cirkel?