Ik heb onze welsh van 2 een trucje geleerd heel leuk als ik naar zijn been wijs dan strekt hij hem en gaf ik hem een brokje.
Na een paar keer lachen en het heel leuk vinden begon hij het steeds uit zich zelf te doen zo van dat krijg ik wat het is nu zo erg dat als ik alleen maar bij hem sta hij zijn voorbenen strekt en fijn tegen mijn knieën schopt.
Het trucje doe ik nu niet meer maar hij word erg lastig zo.
Wat heb ik fout gedaan is het omdat ik hem met een brokje beloon ? ( denk ik zelf) en tja hoe hem dit weer af te leren.
Hij is heel slim en ik wil graag verder met hem om wat grondwerk te leren maar ja schijnbaar doe ik het fout..
geef je niet telkens per ongeluk het commando dat hij dus denkt dat hij het moet doen en dus ook netjes doet, of doet hij het echt uit zichzelf? als hij het echt uit zichzelf doet goed afstraffen, heel leuk dat hij het trucje leuk vind, maar hij moet ook weten dat hij het alleen mag doen als jij het hem vraagt.
darlindixie
Geplaatst: 28-12-11 16:46
je moet nooit belonen als je paard een trukje uit zichzelf laat zien...
Ik beloon hem ook zeker niet als hij het uit zichzelf doet, en ik geef ook niet het teken soms kijk ik de andere kant op en heb ik weer een been tegen mij aan hij denkt echt dat als hij het laat zien hij wat krijgt ook als ik hem in het land zet draait hij zich meteen om om weer te gaan zwaaien met zijn been in de hoop hij wat krijgt ik geef er geen aandacht aan maar hij blijft het volhouden...
die van mij deed het ook veel uit zichzelf, hield na een paar weken niet meer het trucje doen en het gedrag negeren gewoon op
Captain
Geplaatst: 28-12-11 16:57
Nooit een commando aanleren dat alleen wijzen is. Áltijd zorgen dat er een aanraking zit en dat je naast je paard staat ipv voor hem. Wat je nu kan doen zijn een aantal dingen:
- negeren. Als je paard ongewenst zijn benen laat zwaaien zeg je niks, doe je alsof je niks ziet en loop je weg. Blijf even een aantal minuten weg uit het zicht van je paard en kom dan weer terug en doe alsof er niks gebeurd is. Herhaal dit, beloon natuurlijk wel (met een aai!) als je paard gewoon rustig staat.
- Straffen door achterwaarts zetten. Dit zou ik in dit geval toepassen. Elke keer als je paard ongewenst zijn benen laat slingeren zeg je 'Nee' en zet je hem een aantal passen achterwaarts.
- Straffen door een tik te geven. Als optie 2 niet werkt kun je nog duidelijk en consequent straffen door elke keer een tikje tegen het been te geven met een duidelijke 'NEE' erbij.
Succes!
Nista_RX
Geplaatst: 28-12-11 20:09
Ik zou er een duidelijker commando aan koppelen, niet alleen aanwijzen, maar ook met je stem en aanraking. Zo kan je bijna zeker weten dat ie het minder snel zal misbruiken.
Hoe heb je de jambette op commando gezet, en hoe heb je het beloond? Werk je met een clicker?
Idd, op commando zetten dat je ernaast staat, en niet alleen aanwijzen maar aanraken. Dat sowieso doen, zodat hij dat in ieder geval weet. En daarnaast heel consequent zijn en hem zeker níet belonen als hij het doet zonder dat jij het hem vraagt. En idd, zoals Captain zegt, terugzetten of een tik geven.
Ik zou ook "straffen", steeds hard nee, of AUW! Als hij zo leergierig is weet hij snel zat dat auw bijbaasjeniet leuk is. Nu juist belonen als hij het niet doet niet alleen met snoep, ook met stem
Net als hierboven word beschreven, niet steedst weer belonen met snoepjes. Ik heb altijd een heuptasje om met wat voer, maawr dit gebruik ik alleen als ik nieuwe dingen aanleer Als hij een paar dingen achter elkaar goed doet met respect, zonder de happen/schooien, als hij netjes meeloopt oid, dan krijg hij na een tijdje een klein handje voer
Nogmaals dank voor jullie tips ! Het wordt nu minder af en toe staat hij weer te zwaaien met zijn been maar dat negeer ik en loop ik weg..en dat vindt hij niet leuk..ik weet nu wel dat ik mij meer moet gaan verdiepen in het grondwerk en het belonen hebben jullie misschien tips voor een bepaald boek ?
Het boek van Inge Teblick is erg goed Het heet grondwerk met paarden. Ik vind het een erg fijn boek om uit te leren! En het is vanalles wat.
Eleanne16
Geplaatst: 02-01-12 17:29
Duidelijk zijn dus doe een commando er bij. En anders gewoon erg goed negeren
Brainfail
Geplaatst: 02-01-12 20:57
Dat is nou de reede dat ik geen VD doe mijn paard kent wel kusje en buigen maar dat heef hij ooit bij een andere eigenaar geleert en kusje vind ik niet erg maar buigen laat ik hem ook gewoon nooit doen.
SterMerriee
Geplaatst: 12-01-12 18:34
je moet nooit belonen als het paard uitzichzelf een trucje doet! als het paard het toch doet moet je boos worden (niet gelijk gaan slaan) maar gwn duidelijk maken dat het niet mag!
NOOOIT STRAFFEN! Je paard laat iets zien, hij is intelligent en welwillend en laat je iets zien wat hij leuk vind! Het is alleen verkeerd aangeleerd en niet bevestigd waardoor hij het te pas en te onpas laat zien.
Een heel mooi voorbeeld van hoe een kunstje verkeerd kan uitpakken. Wat fijn dat je dat zo eerlijk zegt hier.
Je hulp is niet helemaal duidelijk. Een aanraking is niet perse nodig, een volleerd paard kan het door een intentie of een lichaamshouding te lezen doen. Maar in jou geval zou ik hem leren het alleen te doen bij een zachte aanraking met een zweep of stick op bijvoorbeeld de knie of schouder.
Vraag hem een paar keer en beloon hem. Misschien niet met een snoepje, niet alle paarden reageren even goed op voedselbeloningen. Laat hij het zien zonder te vragen, vraag dan weer bewust en beloon. Ga dan eens wat anders doen, grondwerk, longeren. En ga nog eens naast hem staan zonder iets te vragen. Laat hij het dan weer zien, negeer je het gewoon. Weer even iets anders doen en weer naast hem staan zonder iets te vragen. Lukt dat? Dan kan je ook dat belonen! Niets doen is soms ook een kunst! Een andere optie is het net zo lang te vragen tot hij het zat is. Steeds als hij het uit zichzelf aanbiedt, vragen, vragen, vragen (blijf kalm, laag in energie, beloon niet) Dan wordt het spelletje snel minder leuk.
Tot slot Weet waar je aan begint. Ik vidn zelf dat als je eenmaal aan vrijheidsdresuur bent begonnen je het moet onderhouden en je paard mentaal moet uitdagen met nieuwe kunstjes. Dan gaat het alleen maar beter om een kunstje goed te defineren. Je leert er zelf tenslotte ook van. Denk er goed over na, want een paard met zoveel knopjes is niet altijd makkelijk te verkopen of door een ander te laten rijden!
dapperdier onwijs bedankt voor je uitleg ! ik heb het trucje al lang niet meer gedaan en hij doet het nu steeds minder af en toe staat ie weer met zijn been te slingeren maar dat negeer ik dan.
Ik wil heel graag verder met grondwerk maar ga mij daar eerst maar eens goed verdiepen voordat ik weer van alles verkeerd ga aan leren.