beginnen aan vrijheidsdressuur, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TTessa

beginnen aan vrijheidsdressuur, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:30

hey bokkers,

Ik heb nu ongeveer een halfjaar een verzorgpaard. In het begin veel problemen (ik heb er zelf van in het ziekenhuis gelegen :o )
Nu gaat het al wat beter... enkel heb ik het gevoel dat ze me nog niet helemaal vertrouwd.

Ik zou nu liefst beginnen met vrijheidsdressuur zodat onze band sterker wordt en we elkaar meer gaan vertrouwen.
'how' zeggen om te stoppen lukt al aardig (enkel draait ze nog een beetje te veel rond in plaats van ineens te stoppen) maar ik zou liever meer aanleren..
als het dan echt goed gaat, ga ik nog 2 pony's van mijn vriend hierin ook trainen , maar...

ik weet eigenlijk niet hoe je hieraan begint,
en er is niemand in de buurt die al wel iets van vrijheidsdressuur kent...

Heeft er iemand een duidelijke uitleg hoe je begint? en wat je allemaal kan aanleren?

Alvast ontzettend bedankt!!

LeonieL

Re: beginnen aan vrijheidsdressuur, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:42

uhhmm.. wat dacht je van niet?!
Dit lijkt me geen goede basis om aan VD te beginnen.
Ga liever eerst grondwerk doen, onder goede begeleiding.

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 21:16

ja, zover had ik ook al gedacht: grondwerk heb ik al geprobeerd met haar.
ze loopt netjes achter me aan, schrikt niet van een zeil, waterplassen, paraplus, enz.
'how' zeggen om te stoppen gaat, ze loopt netjes aan het halster, achterwaarts lopen, wijken voor druk... dit kent ze allemaal...

Nu is dus de vraag: hoe moet je beginnen aan vrijheidsdressuur?

Annepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:22

je kan als idd wat leonieL zegt met grondwerk beginnen maar als dat allemaal oke is kan je een beginnetje maken door de voet op te laten tillen op commando , targetten en voedsel weigeren zo zijn er nog wat kleine kunstjes maar hoe daar staan hele website's vol mee geschreven (bijvoorbeeld http://www.everyoneweb.com/NALANTA/) gebruik even de zoekfunctie hier op bokt of google. ik raad je wel aan om zeker een les te nemen van iemand die hier goed in is en ook die kun je genoeg vinden hier op bokt!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:25

Ondanks dat je al grondwerk doet is er toch nog geen wederzijds vertrouwen?? En dat denk je met vrijheids dresuur wel te bereiken? Nu het antwoord op je vraag. Volgens mij kan je het best beginnen door er zelf veel op te gaan lezen te bepalen welke trucjes je haar/hem wilt aanleren en kijken hoe je dit gaan doet met een cliker of met eten. lees er eens een boek over of ga opzoek naar filmpjes. Begin met iets eenvoudigs.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:25

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 22:05

ik woon in België dicht bij Antwerpen.
Ik ben enkele weken geleden echt lelijk van haar afgevallen en dan in het ziekenhuis gelegen. Hierdoor heeft ze een schrik gepakt.
Voor de val deed ik veel grondwerk met haar en nu, na de val, kan ze alles nog steeds enzo, maar ze blijft een beetje 'terughoudend'. Ik hoop met VD haar toch terug te krijgen, snap je?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:07

Ik snap de reacties hier niet zo goed.
Je kan altijd gewoon met VD beginnen alleen dan met de ongevaarlijke kunstjes.
Waarom zou flemen slecht zijn als er nog geen wederzijds vertrouwen is?

Gewoon beginnen ts! Een clicker, een paard , een trainer en veel geduld en enthousiasme en het moet lukken :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:17

nou het punt is, als je eenmaal flemen hebt geleert stap je al gauw over op de andere kunstjes. (tenminste, dat deed en doe ik.) en dan kan zelfs een jambette al in meer of mindere mate gevaarlijk worden.. maargoed. ik ben geen expert

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 22:17

dankje elin_ :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:18

Je hoeft geen goede band met je paard te hebben wil je aan VD beginnen. Je moet wel duidelijk en consequent zijn in je grenzen. Dus alleen kunstje doen op commando, geen gebedel en met respect omgaan met voer en ruimte van de trainer.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:24

Lekker beginnen met clickeren, voerweigeren, targetten... Hardstikke leuk en ontspannend vaak :j Juist die kleine kunstjes leren je paard jou te vertrouwen :)