Ervaringen met lightrider bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Ervaringen met lightrider bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:44

Ik wil voor mijn paard een bitloos hoofdstel aanschaffen, om mee naar buiten (verkeer en bos) te gaan. Met mijn vorige pony reed ik ook vaak bitloos, kaakgekruist, maar vond ik niet zo heel fijn. Nu kwam ik een hoofdstel tegen dat wat anders is dan alle algemene bitloze hoofdstellen. Het komt uit Australië en ik vroeg me af of er mensen zijn die er ervaring mee hebben. Het is een lightrider bitloos hoofdstel. Het hoofdstel is zo rond de €100 euro dus ik vind het wel eng om er zomaar een aan te schaffen terwijl ik niet weet hoe mijn paard reageert en of het wel een fijn hoofdstel is. Dus, iemand ervaring?
http://slowfeedyourhorse.com/blog/?attachment_id=135

sas27

Re: Ervaringen met lightrider bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:54

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:02

Ik probeer te achterhalen met welk bitloos systeem dit werkt, weet jij dat al wel ts?
Kan het in de tekst niet zo snel terugvinden en ook aan de hand van de foto's zie ik het niet

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:02

Ziet er uit als een gewone sidepull :j Die hebben een hele duidelijke werking.

Waarom vond je kaakgekruist niet zo fijn? Een sidepull heeft geen knijpende werking, wat ik zelf erg fijn vind.

Edit: Ik heb nog even zitten googlen. Maar volgensmij is het geen gewone sidepull. Er loopt een nylon riempje onder de neusriem door, waar de teugels aan zitten. Ik zie hier de meerwaarde niet echt van. Het enige effect wat dit extra riempje heeft is het aansnoeren van de neus bij een ophouding.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NiKip op 26-12-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:05

Ik heb een filmpje gezien op youtube waarop uitgelegt wordt hoe het passend gemaakt moet worden etc. Het is geen normale sidepull. Er zit onder de kin een bandje door de neusriemrondjes heen, zegmaar, en daar zitten de teugels aan vast. Bij veel druk komt er dus druk te staan op de kin als het ware.

Ik weet niet precies waarom ik het niet fijn vond, stelling etc. kwam gewoon niet helemaal lekker door. Sturen enz. wel maar met dit paard moet ik echt duidelijke hulpen hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:07

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:08

Ik vind tot nu toe het fijnste hoofdstel om dressuur mee te rijden een sidepull :j
Stelling kan je hier heel fijn mee vragen.
Misschien kan je er een keer eentje lenen van iemand? Die van mij mag je ook lenen, maar ik weet niet of je in de buurt van Katwijk aan Zee woont.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:09

Het is dus vergelijkbaar met een kingekruisd systeem als ik het zo zie en lees. Ik zou dan echter wel gaan voor de normale kingekruiste systemen (meroth ook nog leuk). Het lijkt mij dat je met dit bandje namelijk een grote kans hebt dat de hele boel scheef komt te zitten.

Ik rij zelf met een kingekruisd hoofdstel (geen meroth) en ben er supertevreden over! Staan wel wat foto's in mijn profiel (bij Zelano). Weinig druk nodig, ik rij eigenlijk altijd met een los teugeltje nu we zijn overgestapt. Het was in het begin wel even wennen voor ons allebei, maar we kunnen er inmiddels supergoed mee uit de voeten en het rijdt heerlijk!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:09

@Geryon, oww oke, hm dat vind ik erg raar eigenlijk...
Is het niet dat hij bij veel druk strakker word dus eigenlijk hetzelfde als kingekruist?
Dat vraag ik me ook af inderdaad, daarnaast vind ik dat hij op de foto's erg laag ligt, vraag me af waarvoor dat is.
(laag in vergelijking met gewone sidepull)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:15

Volgens mij is dit hoofdstel absoluut niet geschikt om met constante aanleuning te rijden
Eigenlijk helemaal niet geschikt om met aanleuning te rijden zou ik haast zeggen.
Nu kan ik het helemaal mis hebben, maar zo "voelt" het voor mij als ik de werking zie.

De kaakgekruiste hoofdstellen hebben niet altijd een even goede release, daarom kan het stelling-verhaal wel eens moeilijk zijn.

Misschien is een "gewone" sidepull eerder wat voor je, of een kingekruist hoofdstel

Overigens ben ik erg nieuwsgierig naar mensen die dit hoofdstel wel eens gebruikt hebben

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:19

@ ninajojo: Een sidepull zat ik ook aan te denken ja. ik wil er niet per se dressuur mee rijden, maar buiten wel dressuurmatig bezig kunnen zijn. Als ik haar buiten een keer door mijn been heen laat lopen heb ik de komende paar weken ruzie met haar omdat ze vind dat ze dan ook door m'n been heen mag lopen, voorbeeldje. Slim paard heb ik haha. Ik woon naast *verwijderd*, geen idee of dat in de buurt ligt, maar bedankt voor het aanbod!

@ Snaderm: Ben druk aan het opzoeken wat nou de precieze verschillen zijn tussen kingekruist en de lightrider, qua inwerking dan. Weet jij dat? Is er bij dit systeem niet meer druk? En een kingekruisd is hetzelfde als meroth zie ik staan, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Ik ga eens kijken bij je foto's!

@ siskeh: Ja inderdaad wordt ie dan strakker. Maar wat nou beter is, kingekruisd of dit? De verschillen? Misschien ligt ie laag omdat dat meer druk geeft? Op internet staat dat dit geschikt is om met constante aanleuning te rijden. Ik heb er ook zo mijn twijfels over, maar het lijkt me opzich ook wel een fijn hoofdstel die duidelijk is. Aanleuning is tenslotte maar een gewicht in je handen van niks..
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 13-04-18 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Woonplaats op verzoek gebruiker verwijderd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:27

Klopt aanleuning is niet veel gewicht, maar ik vind het nadelig dat je het bij dit hoofdstel altijd "strakker" maakt.
Het is strakker of minder strak, met wel dan een verschil tussen je linker of rechter teugel.

Als je bij kingekruist aan een teugel "trekt" komt er wel meer druk op te staan maar gaat hij niet strak.(trek je linker teugel en je zet druk op de rechter kant, paard wijkt voor druk en gaat naar links)
Als je vervolgens een ophouding geeft dan wordt hij wel strakker omdat je van beide kanten begrenst.

Wat het bij dit hoofdstel doet?! geen idee eigenlijk
Als ik er over nadenk zet je druk op je linker teugel, vervolgens komt er druk op de onderkant(geen idee wat dat doet), op de rechterkant en ook op de linkerkant.

Maak je vervolgens een ophouding dan geef je druk op de rechterkant, linkerkant en onderkant..
Als ik het zo beredeneer zou een kingekruist hoofdstel duidelijker zijn als dit hoofdstel

Edit: heb je het rijfilmpje ook gezien? dan heb ik mn twijfels, oke, het paard loopt opzich mooi, maar ik vind niet dat hij lekker met een mooie aanleuning loopt, zit vrij veel beweging nog in

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:43

Ik denk dat het verschil tussen een kingekruiste en de lightrider hem zit in de inwerking. Naar mijn idee kan je met de lightrider minder goed discrimineren in de ophouding, omdat het één geheel is aan de onderzijde. Daarbij ben ik bang dat, als het onderste gedeelte scheef gaat zitten (steekt bijvoorbeeld uit naar links), dat je dan eerder en meer druk op de andere zijde zal hebben. Een beetje zoals dat met een dually halster ook gaat, ik weet niet of je daar bekend mee bent? Dat is eigenlijk hetzelfde, alleen zit het riempje dan bovenop de neus in plaats van er onder.

Het verschil tussen een meroth en een kingekruisd systeem is dat een meroth een soort veer heeft in de neusriem, waardoor je gemakkelijker de druk kan laten vieren omdat de neusriem steeds weer wil openen.

Jammer dat je niet wat meer in de buurt woont, anders mocht je best een keertje testen hoe het voelt. Ik ben er zelf heel erg over te spreken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:12

@ siskeh: Dat strakker en minder strak heb je gelijk in ja.. En mijn paard is al niet zo weg van veel contact (bij eigenaar altijd op los contact gereden maar in mijn parcour heb ik toch echt wel een goede contactteugel nodig! dus hard aan het werk daarmee) dus ik heb besloten dit hoofdstel niet te kopen.

@ Snadrem: Ik ken geen dually halster, maar het riempje op de neus met die inwerking lijkt me niet heel fijn!
Ik zal eens goed kijken naar een meroth en een kingekruisd systeem. Meroth lijkt me wel fijner!
Inderdaad jammer! Maar wel bedankt voor het aanbod :)

Ik wil waarschijnlijk toch of meroth, kingekruisd of een sidepull. Ik denk dat voor mijn paardje de sidepull het geschiktst is, omdat ze het dus niet zo heeft op contact, en ik wil daar met bit eerst helemaal vanaf zijn. Ik zat dan wel weer te denken aan zo'n bloem 'hackamore' zodat ik hem, mocht ze eens wat drukker zijn (wanneer ik ermee buiten rijd), op een lichte hefboomwerking kan zetten.

paartfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:26

ik wist neit dat dat kon tog bedankt

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:59

kaakgekruist rondgenaaid!