opleren van een pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

123renee

opleren van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 10:11

/3 hallo

ik en een vriendin zijn bezig met het opleren van een dik b ponytje. hij is zadelmak hij is doodbraaf je kan er alles mee doen zolang hij maar niet moet werken. hij kan voor de kar worden aangespannen. hij is 4 jaar. het probleem is dat hij als hij in draf gaat dat hij na ongeveer als hij de helft van de piste rond gereden te hebben stopt en begint te bokken. dan wilt hij niet meer verder alleen met een zweepje te tikken maar het is toch de bedoeling dat hij het kan met je benen he. longeren gaat met hem echt niet hij stopt en bokt wel in jouw richting dus dat is alles behalve ideaal. sturen wil hij ook niet doen wel een beetje maar niet veel. ook nog graag tips hoe we hem zouden moeten leren in galop te krijgen op een rustige manier zonder dat hij begint te bokken enzo. ook misschien nog enkele tips want we gaan hem trailermak maken.

mvg /3

Suus___

Re: opleren van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:59

Is hij lichamelijk in orde?
Bokken gaan namelijk ook een teken van pijn zijn..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:12

Hoe oud was de pony toen jullie begonnen met inspannen en onder het zadel te brengen?
Deze 2 in 1 jaar tijd is misschien net iets te veel geweest, en kan hij meer dus er niet bij hebben. Er is tijd nodig om het in het hoofdje te verwerken en het een plaatsje te geven.
Je schijft dat hij doodbraaf is, deze dieren kan je snel te veel laten doen. Juist omdat hij het allemaal wel wil doen om de mens te plezieren.

Misschien een idee om de winter een stap terug te nemen, ga doen wat hij goed kan en leer hem helemaal niets nieuws bij. Dus ook niet netjes doorlopen, laat hem alleen doen wat hij super doet prijs hem de hemel in en negeer het verkeerde. Probeer ook niet of hij nu iets doet waar hij nu wat lastig in is.
Even al het goede goed bevestigen en tegen de zomer eens proberen of hij netjes wil draven. Longeren zou ik even laten, je heb minder controle en die kont naar je toe is niet fijn. Helaas is hem als veulen dit niet verteld dat het niet oke is, of tijdens zijn puberen een keer door de vingers gezien.

Geloof me ik heb nu ook zo dier staan, wil alles erg graag dus moet ik echt langzaam doen. Zodra ik te snel ben krijg ik het terug ook in vorm van "dwars"zijn. Dit is een manier om aan te geven van hun HO even.
Die kont krijg ik ook te zien als ik iets vraag waar hij (nog) niet mee eens is of aan toe is.

Het zadel laat dat ook even goed nakijken, het dier is de afgelopen jaar veranderd in bespiering en omvang, het kan heel goed zijn dat het zadel niet fijn meer zit. Als het kan stap eens op zonder zadel en kijk of de reactie het zelfde is. Mocht het een stuk beter gaan dan is het zadel ook een probleem.

Geef hem even rust in het koppie en laat het zadel even nakijken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:57