Eleven (2jaar 8maanden) voor het eerst aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eleven

Eleven (2jaar 8maanden) voor het eerst aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 17:05

Leuk dat je komt kijken :wave:
Eleven (Lord Z x Garanco) is al bijna een half jaar van mij en toen ik haar kocht was ze nog erg groen. Ze kon alleen aan een halster meelopen, maar het halster op of af doen, dat ging niet. Samen zijn we aan de slag gegaan en heeft ze al veel geleerd. (voor foto's van toen naar vorige maand, zie mijn profiel). Het voelde steeds beter, waardoor ik vandaag de stap durfde te maken om te longeren. Eleven staat op een privéstal, waar nog 2 andere paarden staan.

Vriendlief, die bang is voor paarden, is met me mee gegaan, hij heeft de eerste foto's gemaakt. De andere foto's zijn door de eigenaresse van stal gemaakt.

In het begin, snapte ze niet wat ik van haar wilde en bleef ze tegenover mij staan. Als Eleven iets niet snapt, gaat ze
Daarna de lijn korter gepakt en ze pakte het zo op

Ze pakte het zo goed op en het voelde zo goed, dat ik zelfs van hand ben veranderd.

Ze kon zelfs ontspannen en stappen!

Baasje moet wel op haar hoede
En uitstappen

Aan de foto's is wel te zien dat ze het heel goed oppakte en eigenlijk heel braaf was! Ik ben ook helemaal in de wolken <3
Laatst bijgewerkt door Eleven op 25-12-11 17:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:07

Ik zou in wat kleinere stappen (en wellicht ook nog een half jaartje later) met longeren beginnen, dit vind ik al wel erg veel: in een grote ruimte, zonder steun van een bakrand, zonder helper die ernaast loopt, en met bit. Ik zou bij voorkeur beginnen in een wat kleinere, afgezette ruimte, het paard los of iemand die naast je paard meeloopt terwijl je aan het halster longeert... Doordat ze het niet steeds begrijpt, loopt ze nu zó hard tegen het bit aan als ze in verzet komt, dat is zonde van de mond.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-12-11 17:28, in het totaal 9 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:07

haha wat leuk.
loopt ze daar nu al met bit?

daanoltje234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:08

ziet er goed uit!
waren er wel andere mensen bij om te helpen?
dat lijkt me wel zo handing, en idd in een kleinere afgezetten ruimte? of een longeer bak?
veel succes verder! en een leuk paardje heb je daar :)

Annabel

Re: Eleven (2jaar 8maanden) voor het eerst aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:10

Leuk dat je met haar wilt beginnen,
maar ik zie op de eerste foto's niet zo'n happy paard,
kom op, paard is 2! Maar als jij dat wilt, doe het vooral..;)
Succes

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:11

braaf dier. ik zou alleen niet zo'n bitstukje gebruiken. De druk komt dan enkel op de buitenste bitring, terwijl je het tegenovergestelde van hem vraagt. Dat zorgt voor verwarring.

hier kun je dat goed zien. het binnenste gedeelte doet niks en de buitenste staat op 'druk'. hierdoor zal hij ook sneller zn hoofd gaan kantellen
Afbeelding

Ik zou persoonlijk sowieso eerst spelenderwijs met een halstertje of kaptoom beginnen, of gewoon los. En hier pas mee beginnen als hij ruim 3 jaar is.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:18

ja anders verpest je zijn mond.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:21

Leuk paard, maar ben het wel eens met de reactie hierboven over kleinere stapjes nemen. Overigens valt het mij op dat je tijdens het longeren je lichaam richting haar voorhand hebt gericht, dat kan ook verwarring veroorzaken en veroorzaakt vaak dat ze naar je toe draaien. Kunnen best een paar momentopnames geweest zijn, maar misschien heb je er wat aan. lichaamstaal is super belangrijk, zeker voor een paard wat het allemaal nog moet leren :) succes ermee nog!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:24

Inderdaad bit er lekker uit laten voorlopig, een jong paard dat geen bit gewend is is nog gevoeliger op het bit dan een paard die er al wat jaren mee loopt... Alles is nieuw tegelijk. Hang er lekker een kaptoom om of een stalhalster zodat het voor haar leuk blijft:) Dat je er nu al mee begint vind ik opzich wel goed.. Ik zie liever een ruime voor bereiding dan dat je een paard met 3 de wei uit trekt en 6 weken weg brengt en het dan allemaal maar moet doen met 2 hoeven in zijn neus :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:25

ja probeer een keer een kleine roundpen te maken.een paar stokies in de grond zetten en touwtje erdoor en laat hem lekker los lopen. doe het speels het gaat om het idee.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:25

Ik vind het TS haar besluit misschien is het paard al helemaal gewend aan het bit dat weet je niet IK zou er niet zo snel over ordelen, het is TS haar besluit en helaas kun je anderen personen niet veranderen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:26

natuurlijk mag ze het zelf weten maar we geven haar raad he. anders zou ze dit topic nioet openen. ze mag zelf weten wat ze ermee wil doen en wij mogen onze mening hier geven

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:28

Het is ook de bedoeling dat je blijft stilstaan tijdens longeren, is mij geleerd :)
Een beetje laten wennen kan prima, maar dan korte duur en beperkt. MIsschien is het handig als je de commando's 'stap' en 'draf' leert terwijl je met haar loopt, zodat ze dat later als je het zegt aan die gangen kan koppelen? :) Bitstukje valt iid af te raden :j En veel spelen, ze is nog jong! :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:32

de meeste mensen lopen met longeren inderdaad mee maar dan jaag je je paard alleen maar op. omdat je hem zeg maarde hele tijd achtenaloopt. probeer stil te staan.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:44

Leuk paardje!

Ik zou net als wat hiervoor al gezegd is alleen niet beginnen met gelijk het hoofdstel. Als je er wel een hoofdstel gelijk in wilt, zou je er beter een halster onder kunnen doen en daar dan de longeerlijn aan bevestigen. Aangezien je nu het bit door de hele mond trekt.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:46

Bij een jong paard vooral mee blijven lopen tijdens het longeren :j dit is een stukje lichaamstaal en geeft duidelijkheid bij het onbekende, zo drijf je het paard wat aan ;)

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:50

maureen16 schreef:
de meeste mensen lopen met longeren inderdaad mee maar dan jaag je je paard alleen maar op. omdat je hem zeg maarde hele tijd achtenaloopt. probeer stil te staan.

is het je wel eens opgevallen dat de meeste mensen dan ook 'voor het paard uitlopen'? Dus dan zeg je met lichaamstaal 'stop' > in de kudde gaat de leider ook voor je staan als je moet stoppen, terwijl je met je stem en zweep zegt 'doorlopen'. Ook de reden waarom veel paarden halverwege omdraaien =) Deed Jouk ook toen ik haar beleerde, bijna 5 jaar geleden.

Niet aanvallend bedoeld hoor! Ik vind dingen als lichaamstaal juist hartstikke interessant. Het 'waarom doen ze dat'
Laatst bijgewerkt door Joukje_04 op 25-12-11 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:51

Joukje_04 schreef:
maureen16 schreef:

is het je wel eens opgevallen dat de meeste mensen dan ook 'voor het paard uitlopen'? Dus dan zeg je met lichaamstaal 'stop' > in de kudde gaat de leider ook voor je staan als je moet stoppen, terwijl je met je stem en zweep zegt 'doorlopen'. Ook de reden waarom veel paarden halverwege omdraaien =) Deed Jouk ook toen ik haar beleerde, bijna 5 jaar geleden.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:04

Joukje_04, dat is wat ik net zei idd, viel me bij de foto's van de TS ook op. Veel gemaakte fout, mensen weten over het algemeen te weinig over lichaamstaal..

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:06

Ts heb je ze nu verwijderd?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:10

ik hoop niet dat ze boos is. ze moet wete ndat we alleen maar raaad willen geven hé

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:23

TS heeft foto's verwijderd, topic voldoet dus niet maar aan GVL ITP. Daarom hier een slotje.