Jonge ponny, begin van grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ineminne96

Jonge ponny, begin van grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 21:46

Hey bokkers,

Ik verzorg nu al een tijdje een haflinger van 2,5.
Ik wil graag met haar wat grondwerk doen, en misschien een beetje vrijheidsdressuur.
Tot nu toe loopt ze heel goed mee aan het halster, stopt (meestal) als ik 'ho' zeg.
Dit doet ze toch goed in de wei.
Op straat is ze vaak wat 'opdringerig' ze begint ook vaak te draven als ik stap met haar aan het halster.
Ik zou graag wat van die kleine trucjes , zeg maar, leren.
Dat ze ook wat meer manieren heeft.
Hebben jullie leuke oefeningen ofzo voor haar rustig te houden aan het halster( liefst geen hengstenketting, zie ik eigenlijk als laatste oplossing). Of kleine trucjes voor vrijheidsdressuur waarmee ik wat vertrouwen tussen ons kan opbouwen.
Schriktraining heb ik al vaker gedaan, ga ook soms aan het halster wandelen met haar.

_PatriciaH

Re: Jonge ponny, begin van grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:53

Kijk eens goed naar de games van Parelli, erg leuk om te doen en je leert haar leider te zijn zodat ze meer respect voior je krijgt en ze je niet meer omver loopt! veel plezier!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:09

Achteruit lopen is een goede oefening, als ze opdringerig is.
Veel afwisseling, halthouden, een een of meer stapjes achteruit, even netjes stil blijven staan, en weer vooruit. Zorg ervoor dat jij degene bent die bepaalt waar je heen gaat, en in welke snelheid. Let op dat jij haar beweegt, en zij niet degene is die jou beweegt. Dus niet om haar heen lopen, zij moet leren ruimte voor jou te maken.

Verder je eigen ruimte bewaren, jij bepaalt hoe dicht ze bij je mag komen. Als ze erg opdringerig is, dan kun je die ruimte in het begin wat groter houden.

Aan 'enge' dingen laten wennen is ook goed, zo leert ze je te vertrouwen en krijgt ze respect voor je.

Kun je hier wat mee?

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:35

@ Hippe_Hannes : Kan ik zeker wat mee ! Bedankt ! :)
Ze leert echt heel snel, wat op zich heel erg positief is. Maar ik heb schrik dat ik haar iets verkeerd aanleer.
Heb nu ook, sinds gisteren, iemand gevonden die mij gaat komen begeleiden ! Maar met jou tips ga ik zeker ook eens aan de slag !

@ Zoek : Is het niet dat je voor Parelli veel moet betalen ?
Vind het opzich wel een goede methode, maar zo via internet denk ik niet dat ik dat alleen kan :)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:50

Ik lees even mee.
Mijn haflinger, net 15maanden, gaat van het voorjaar ook schriktraining, grondwerk en vd krijgen.
Hij liep altijd netjes mee aan halster, alleen dacht hij daar eergister anders over.
Alles eng, bokken, steigeren naast me etc
Snap hem deels wel, overal geknal momenteel, en dat is natuurlijk spannend.
Hij kalmeert snel na mijn stem, en denk dat het na 1 jan. Weer snel als vanouds is.
Helaas kan ik niets in de bak doen, en zit met smart te wachten op droog weer, zodat hij langzaam, al is het spelenderwijs, kan leren.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:39

Goede begeleiding is zeker goed!! Blijf ook altijd je eigen verstand gebruiken: als iets niet logisch is, vraag dan net zo lang door tot je het begrijpt. Kijk ook goed hoe je paard reageert.

Tja, een echte Parelli instructeur is niet goedkoop, dat kost gauw 50 euro per les. Maar dan heb je ook les van iemand die ontzettend veel weet. Meestal heb je niet zo heel vaak les nodig, je kunt veel informatie uit het pakket halen. De mensen die ik ken, hebben zo ongeveer 1x in de zes weken les, en kunnen dan weer een tijd vooruit. Dus tja, wat is duur...

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 22:34

Als het mijn paard was , zouden ik en mijn ouders het graag betalen hoor :) maar het is het baasje dat moet betalen en ik die uitvoer...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:36

Nee hoor de eerste spelletjes staan heel goed beschreven dus kost niets, en euh....iemand die kan downloaden? de begin dvd staat op de meeste downloadsite`s wel vermeld....

ultimo33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:50

Met die lessen is het vaak even opstarten, daarna kan je veel zelf leren.
Als je snapt wat een paard nodig heeft om te KUNNEN leren, dan kan je dat toepassen op allerlei zaken, oefeningen enz enz.
Freestyle oefeningen van Emiel Voest leert je dit ook!!!
Veel plezier met zoeken naar de mogelijkheden!