[AR] Hoe moet het menbit vast?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fredi98

Hoe moet het menbit vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:11

Heeeeei Bokkers!
Hoe moet het menbit vast?
Ik heb een koperen menbit (een stang zoek op google "menbit", afbeeldingen, 2e rij 6e foto) met kinkriem, en met aan de ene kant ribbeltjes en de andere kant gewoon glad.
Nu is mijn vraag, moet de kant met de ribbeltjes naar de tong of juist naar de tanden toe 'wijzen'.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want ik heb het idee dat ik het fout doe! :o Ik doe met de ribbeltjes kant naar de tanden toe.

En nou doet mijn shetje haar tong ook nog over het bit! Hoe kan ik haar dat afleren, want ze krijgt het er wel overheen, maar niet meer terug, en dan gaar ze heel raar doen;).

Groetjes Fre

Ibbel

Re: Hoe moet het menbit vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:53

Er is met dit soort bitten (mijn google opdracht levert vast andere plaatjes op dan de jouwe, maar ik neem aan dat je een liverpoolstang hebt) geen goede of verkeerde manier. De ribbeltjes maken het bit wat scherper, dus je kunt kiezen voor een scherpere of zachtere inwerking. Met de ribbel naar boven/naar de tanden werkt het bit het zachtst in.
Tegen tong over het bit kun je kijken of het bit een gaatje hoger hangen werkt.

Het kan ook zijn dat je paard dit bit gewoon niks vindt, dus een keer een ander bitje (Utrechtse stang bv) proberen kan ook geen kwaad.

KadySurkana

Re: Hoe moet het menbit vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:16

Je mooi de ribbeltjes boven en ik doe mijn leidsels altijd in het bovenste (1e ) leidselgat!(geleerd mencursus)