Leuk dat je het eens tuigloos gaat proberen!
Ik gebruik dezelfde hulpen als bij de dressuur mèt zadel en hoofdstel:
- gewicht op de zitbeenknobbel aan de kant waar je naartoe wilt
- kijken waar je heen wilt, je schouders en heupen draaien dan vanzelf iets mee
- beide handen naar de kant waar je naartoe wilt
- buitenbeen naar achteren en aandrukken om de wending in te zetten
Doordat mijn paard deze hulpen al kende reageerde hij er meteen goed op toen ik het voor het eerst zonder alles probeerde. Ik was heel verbaasd dat ik een grote volte in stap kon sturen! Door wat meer te oefenen kan hij nu zelfs een kleine volte in galop.
Als je een halsriem gebruikt, gebruik hem dan op dezelfde manier als de teugels. Dus als je naar links wilt, linkerhand van de hals af waardoor de teugel/halsriem de hals aan de linkerkant niet meer raakt. En rechterhand naar de hals toe waardoor het touw/teugel tegen de rechterkant van de hals aan drukt. Heel belangrijk is het meteen weer ontspannen zodra je paard ook maar iets reageert, dan begrijpt hij dat hij het juiste doet.
Om af te remmen: kantel je bekken naar achteren (onderrug bollen) en hou dit stijf, dus niet meer meeveren zoals je tijdens het rijden doet. Druk hierbij je hakken naar beneden waardoor de onderkant van je bovenbeen hard wordt. Ook deze hulp komt uit de “gewone” dressuur, maar kun je dus prima zonder tuig toepassen.
Focus is inderdaad ook heel belangrijk, maar een beetje een vaag begrip. Ik zou het omschrijven als “Alleen denken aan wat je wèl wilt.” Dus als je linksaf wilt, vergeet dat rechts ook een mogelijkheid is. Dat breng je dan automatisch op je paard over.
Veel plezier en succes!
En laat je nog eens horen hoe het gaat?