tuigloos rijden ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

4catootje5

tuigloos rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 20:22

hoi
iets wat ikk heel graag met mijn paardje wil berijken is tuigloos rijden
nu kan ik al een beetje met neckrope rijden maar mijn vraag is nu (mischien heel dom hoor) hoe rij je een paard zoner iets tempo wisselen snap ik maar stuern eigelijk niet.
zouden jullie mij hier wat over kunnen vertellen?
en maak je geen zorgen ik zal niet zomaar zonder iets op mijn paardje gaan rijden zonder het voorteberijden
groetjes wouke linde

Oryani

Re: tuigloos rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:28

Gewichtshulp, je benen, verwisselen van zitbeenknobbel? Da's iets waar ik zomaar aan denk?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:30

Je moet goed kijken waar je geen gaat, en dan draait je bovenlichaam mee daardoor heb je gewichtsverplaatsing.

En goede focus.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:44

Probeer het op te bouwen! Knoop naast je hoofdstel om het hoofd ook een halstertouw om de nek van je paardje, pak deze vast, samen met de teugels. Je stuurt dan via het halstertouw, als het paard niet reageert pak je voorzichtig die teugel erbij.
Deze periode van het teruggrijpen naar je teugel wordt steeds langer, jij gaat ook steeds meer focussen zoals in de post hierboven uitgelegd. Wijs maar waar je naar toe wilt, draai ook je heupen deze kant op zodat je hele lichaam volgt.
Dan kun je steeds verder afbouwen, hoofdstel door halster vervangen en uiteindelijk op halstertouw en misschien daarna met helemaal niets :) ?

Succes meid!

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 21:16

oke bedankt voor alle tips !!!
ik rij zowiezo al bitloos en stuur veel op zit en nek (maar kan nog veel meer)
ik ga het lekker met haar oefenen
bedankt!!!!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:55

Leuk dat je het eens tuigloos gaat proberen! :))
Ik gebruik dezelfde hulpen als bij de dressuur mèt zadel en hoofdstel:
- gewicht op de zitbeenknobbel aan de kant waar je naartoe wilt
- kijken waar je heen wilt, je schouders en heupen draaien dan vanzelf iets mee
- beide handen naar de kant waar je naartoe wilt
- buitenbeen naar achteren en aandrukken om de wending in te zetten

Doordat mijn paard deze hulpen al kende reageerde hij er meteen goed op toen ik het voor het eerst zonder alles probeerde. Ik was heel verbaasd dat ik een grote volte in stap kon sturen! Door wat meer te oefenen kan hij nu zelfs een kleine volte in galop.
Als je een halsriem gebruikt, gebruik hem dan op dezelfde manier als de teugels. Dus als je naar links wilt, linkerhand van de hals af waardoor de teugel/halsriem de hals aan de linkerkant niet meer raakt. En rechterhand naar de hals toe waardoor het touw/teugel tegen de rechterkant van de hals aan drukt. Heel belangrijk is het meteen weer ontspannen zodra je paard ook maar iets reageert, dan begrijpt hij dat hij het juiste doet.

Om af te remmen: kantel je bekken naar achteren (onderrug bollen) en hou dit stijf, dus niet meer meeveren zoals je tijdens het rijden doet. Druk hierbij je hakken naar beneden waardoor de onderkant van je bovenbeen hard wordt. Ook deze hulp komt uit de “gewone” dressuur, maar kun je dus prima zonder tuig toepassen.

Focus is inderdaad ook heel belangrijk, maar een beetje een vaag begrip. Ik zou het omschrijven als “Alleen denken aan wat je wèl wilt.” Dus als je linksaf wilt, vergeet dat rechts ook een mogelijkheid is. Dat breng je dan automatisch op je paard over.

Veel plezier en succes! +:)+ En laat je nog eens horen hoe het gaat?

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 18:56

weer heel erg bedankt
en wat gaaf dat je dat met je paard kan
na kerst ga ik met haar oefenen
ik zal het laten weten!!

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:06

je moet kijken naar de plek waar je heen wilt en ook denken dat je daar heen gaat! het klinkt stom, maar het werkt echt!! als hij daar niet op reageert, kun je je been iets aandrukken.. dan duw je hem als het ware de kant op waarheen je wil!
veel plezier!!
:)

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 15:36

hoi
ja ik heb het geprobeert en het ging echt heel goed ze luisterde heel braaf
bedankt voor aale hulp

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:27

Ik gebruik zelf altijd mijn hand op de zijkant van zijn hals, om neckreining na te bootsen. Als hij naar links moet, leg ik dus mijn hand aan de rechterkant van zijn hals, en heel eventueel als hij niet reageert oefen ik wat druk uit zodat ik mijn hand ontwijkt. :)

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:01

Ja, inderdaad wat Kimmsel zegt. En met je zit sturen, zie je navel als een soort extra oog, die kijkt waar je heen gaat :D . Klinkt echt heel stom, maar zo heb ik het ook geleerd, en het werkt supergoed!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:42

Inderdaad, omdat je op die manier ook je gewicht verschuift. Als je je focus dus naar links brengt, ga je automatisch iets naar links zitten/leunen, waarop je paard reageert (als ie het een beetje snapt) door ook die kant op te gaan. Hij volgt dus jouw bewegingen.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:32

haha bedankt voor de tips maar het is al gelukt!