naar je steigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

acera1991

naar je steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 13:24

Gister ging ik longeren, en mijn pony wil niet graag door plassen heen. maarja dat kan nu even niet anders. De bak is ontzettend nat en vol plassen maar ik kan nergens anders heen. Maar met het longeren ging ze ineens stilstaan en kwam ze omhoog! Wat moet je dan doen op dat moment. Ik deins altijd naar achter als ze dat doet. Daarna als ze weer op de grond staat sla ik met de zweep zodat ze weer gaat lopen. En dan laat ik haar ook even flink lopen dat ze weer even weet wie de baas is. Ik sla haar niet maar ik dreig wel met de zweep zeg maar. Maar is dit de goede oplossing en wat moet je op het moment doen dat ze steigert?

Captain

Re: naar je steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:26

Op je plaats blijven staan, een flinke brul geven en een klap op de buik geven..
Dat is een kwetsbare plek en als je daar een knal geeft zal ze de volgende keer wel 2x nadenken voordat ze omhoog komt.

(Er vanuit gaande dat er niets lichamelijks met je paard mis is)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:27

Als miin paard zoiets zou flikken zou ie meteen een klets op z'n kont krijgen. Slag die aan je longeerzweep zit kan daar prima voor gebruikt worden. Hij heeft maar gewoon te lopen, een plas water gaat ie niet dood van.

Beter kun je het proberen voor te zijn en 'r flink voorwaarts zetten. Dan kan ze niet steigeren.
Paard op m'n stage steigerde ook aan de longe. Zodra die stilviel, joeg ik 'm meteen voorwaarts, voor ie zich naar me toe kon draaien en omhoog kon komen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:31

Je longeerzweep is lang, ik zou zodra je het idee hebt dat ze gaat steigeren haar flink naar voren laten lopen, als ze echt omhoog komt een flinke tik geven en er hard NEE (oid) bij brullen, is ze helemaal gek geworden :n

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:32

Nog in de lucht een tik geven, nooit achteruit gaan (tenzij je voor je leven vreest haha) dat geeft haar een dominante positie over jou.

bernleeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:42

Bij ons doen vooral de jonge paarden het en wij straffen het meteen af.
Hebben ze namelijk 1x de vrijheid gehad, dan zullen ze het vaker doen. En dan is het leiden in last.
Zorg dat je schuin achter de achterhand bent (V) en hou die zweep erbij. zodra hij gaat staken of er naar toe neigt, meteen een kledder geven, nog voordat hij omhoog komt, anders ben je al te laat. Gebruik een kwaaie stem erbij. Echt meteen aanpakken hoor, anders krijg je super veel problemen.
Ik ben helemaal niet van het meppen, maar soms hebben ze het wel nodig.
Enne geen gezeur over plassen of wat dan ook, hij heeft te gehoorzamen en niks te willen.
Daarbij denk je al voor hem en dat voelt hij.
Als je hem gestraft heb dan weer net doen alsof er niks gebeurt is en door gaan met je training.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 15:43

haha okee bedankt voor de tip! Als ze het straks weer doet ga ik dit even in de praktijk brengen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:59

Als ze richting jou steigert is dat iets dat je nooit moet toleren en daar is op dit moment maar een remedie voor. Je longeerzweep 'kapot' slaan op d'r reet en desnoods een flinke brul erbij geven en even flink door die bak heen jagen. Dit mag je nooit(!) accepteren.

Is het algemeen steigeren omdat ze niet door die plas heen wil is het vrijwel 't zelfde, al kan het dan wel met veul minder agressie. Gewoon met die zweep op d'r reet slaan of dreigen dit te doen (eerst dreigen, werkt dat niet echt raken). Belangrijkste is dat ze voorwaarts gaat en uiteindelijk zal ze wel aan die plassen wennen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:04

RT-P >> GVL

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:52

Paard steigert dus omdat het voorwaarts moet maar niet door de plassen heen wilt? Ik zou dat toch niet oplossen met een goeie klap.
Vantevoren goed laten kijken, paar keer met jou door de plassen heen in stap en draf en als dat goed gaat zou ik pas gaan longeren. Plassen zijn net als andere enge voorwerpen vertrouwenskwesties, (jij zegt dat het goed is, en dat moet genoeg zijn) die zou ik dus niet oplossen met een klap.

Paarden kunnen niet zien/beredeneren dat die plas niet zo diep is. Voor een paard een gevaarlijke plek om z'n hoeven neer te zetten. Niet zo gek dus dat ze daar niet doorheen willen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:50

Al vertrouwd mijn paard me niet, dan heeft ie nog geen reden om naar me te steigeren hoor. Steigeren is ongewenst gedrag, en dat moet je gewoon afstraffen.
Mijn paard heeft 1x naar me gesteigerd, heb 'm daarvoor gigantisch op z'n donder gegeven. Daarna heeft ie het nooit meer gedaan.

als een paard in de kudde steigert naar de leider, dan gaat die leider ook niet zachtzinnig vragen of ie alsjeblieft niet meer wil steigeren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:52

Ik zie TS nergens zeggen dat haar paard naar háár steigerde? Dat vind ik namelijk heel wat anders dan omhoog komen voor een plas. Gericht steigeren zou ik ook corrigeren, maar had niet het idee dat dat hier het geval was.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:53

Ik zie het in de titel wel staan?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:55

Oh, blond hè :o?

Even voor de zekerheid: TS, steigerde je paard nou écht naar jou, of kwam je paard omhoog voor de plas?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:56

Hm, een zweep 'kapot' slaan op je paard, of 'm op zn buik slaan zou ik niet zo snel doen. Je kunt het veel beter voor zijn en zodra je paard wil gaan steigeren even een brul geven en de zweep in zn richting zwiepen (zonder 'm te raken). Ben je toch nog een beetje laat dan kun je het ook nog doen als hij al steigert (en probeer dan nog strenger te zijn. Maar doe in elk geval iets VOORDAT hij weer met 4 benen op de grond staat.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:12

hmm, ik lees even mee, mijn verzorgpony doet dit ook, maar dan gewoon standaard, en heb een keer met zweep erop gemept, alleen toen kieperde ze bijna achterover, en ging op 3 benen verder...

Isabella90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:35

mn eerste pony deed dit ook je moet hem idd voor dat hij al helemaal om hoog komt een flinke tik geven.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:19

pony steigerde wel naar mij :P en niet naar de plas

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:10

Ik lees even mee, mijn shet doet dit ook en rent ook keihard op mij af en bokt naar me en loopt alleen maar te dreigen!!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:13

femkesofie schreef:
Ik lees even mee, mijn shet doet dit ook en rent ook keihard op mij af en bokt naar me en loopt alleen maar te dreigen!!

Je shet rent keihard op je af en bokt naar je?
Uhoh.. Da's niet zo best! Flink op zn donder geven als hij dat nog een keer probeert.
Blijkbaar heeft hij niet door dat JIJ de leider bent (of moet zijn).

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:16

Liesje1611 schreef:
femkesofie schreef:

Je shet rent keihard op je af en bokt naar je?
Uhoh.. Da's niet zo best! Flink op zn donder geven als hij dat nog een keer probeert.
Blijkbaar heeft hij niet door dat JIJ de leider bent (of moet zijn).

Ik laat hem ook altijd even hard rennen daarna en raak hem deznoods even aan met de zweep, maar hij blijft dit doen,, zie mijn topic:
[GVL] Help! Shetlander draait zich om tijdens het longeren!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:57

Als het paard naar jou steigert los jehet nu goed op door haar nog meer aan het werk te zeten, die is gek!
Laat haar maar een keer flink schrikken van jouw gedrag naar haar terwijl je nirmaal heel lief bent naar haar.
En een keer een klets metde zweep is geen schande! Dit is levensgevaarlijk, dominant en word nu een trucje!
Niet toelaten, tik op der billen!
Buik zou ik nooit doen, stel dat ze zo schrikt en achterover pleurt? Nee hoor gewoon op haar dikke billen en dan voorwaarts die handel.
Doet ze het goed dan extra belonen, dat ze ziet dat het ook anders kan.

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:34

Dilan1993 schreef:
Al vertrouwd mijn paard me niet, dan heeft ie nog geen reden om naar me te steigeren hoor. Steigeren is ongewenst gedrag, en dat moet je gewoon afstraffen.
Mijn paard heeft 1x naar me gesteigerd, heb 'm daarvoor gigantisch op z'n donder gegeven. Daarna heeft ie het nooit meer gedaan.

als een paard in de kudde steigert naar de leider, dan gaat die leider ook niet zachtzinnig vragen of ie alsjeblieft niet meer wil steigeren.

Mee eens hoor dat je dat niet moet accepteren. Zou ook zeker niet achteruit stappen. Maar voorkomen is toch echt beter dan genezen. Da's een hele kunst, maar toch echt de beste oplossing. Tuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar ongewenst gedrag kun je beter aanpakken door het te negeren en gewoon verder aan het werk te zetten. En vooral belonen als t wel goed gaat. Met stem of rust geven (lager tempo). Meppen zou ik alleen doen in een heel levensgevraalijke situatie, maar ik mag hopen dat met een beetje gezond verstand dat het niet zo ver komt.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:05

Het is een gevaarlijke situatie want het paard steigert gericht naar haar toe, dus niet negeren, straffen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:15

Als hij naar jou steigerd dan moet je ipv naar achteren, een duidelijke stap (stamp)naar voren zetten. Het liefst tegelijk met een corrigerende brul en een luchtknal met de zweep. Voor het slaan met de zweep op je paard ben je dan vaak toch al te laat en het is ook zo zinloos. Te laat = 0% effect. Daarna gelijk een paar pasjes achterwaard zetten. Dan weet hij weer hoe de verhoudingen zijn. Probeer daarna gewoon mogelijk verder te gaan met waar je bezig was.