Half springen: handige opstelling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Half springen: handige opstelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:24

Als winterproject wil ik mijn paard half over een ton laten springen (dus alleen met de voorbenen). Hij kan al goed zijwaarts over een ton heen en stoppen over een balk.

Nu was ik vandaag wat aan het experimenteren met deze opdracht. Ik had de balk aan één kant op de ton gelegd en de ton met twee andere balken op de grond wat vaster gelegd, zodat deze niet makkelijk kon gaan rollen. Nu viel alleen elke keer de balk van de ton als mijn paard deze een beetje aanraakte. Ik wil mijn paard natuurlijk niet leren om de balk van de ton te rollen.

Heeft iemand een idee wat een handige manier is om een opstelling te maken waarbij je dit op kan bouwen (van laag naar hoog) en waarbij het toch mogelijk blijft zijwaarts over de ton (of balk) te stappen?

opisop_shop

Re: Half springen: handige opstelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:26

moet hij dan opzij springen ofzo? Ik snap m niet helemaal :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:09

Ik denk dat ze bedoeld als springen, maar dan voordat de sprong af is onderbreken.
Het paard eindigt dan met de voorbenen voor de ton en de achterbenen achter de ton.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:11

Ik ben op zoek naar een filmpje, maar het is niet zo makkelijk.

Het is de bedoeling dat hij (uiteindelijk) alleen met zijn voorbenen over de ton springt. Zijn voorbenen staan dan dus aan één kant van de hindernis, en zijn achterbenen aan de andere kant. De ton is ongeveer 70 cm hoog, dus de achterbenen bij laten springen kan niet. Hij moet dus zijwaarts van de ton stappen.

(alleen het zijwaarts zie je op dit filmpje vanaf 2.57: http://www.youtube.com/watch?v=4iC5PnP9 ... re=related)

EDIT: superkort filmpje gevonden: http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... wRjvnWNbGI op 1.28

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:16

Kun je niet in de buurt een wat stevigere boomstam vinden? Hoeft natuurlijk geen meter lang te zijn, wellicht zijn ze ergens aan het zagen? Dat is toch massiever dan een gewone balk en rolt niet zomaar weg. En als je er eentje kan vinden die qua formaat er tussenin zit heb je een mooie tussenstap.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:17

ik zou dit niet aanleren of je springt verder nooit met hem? anders zou dit nog wsel eens voor problemen kunnen zorgen tijdens het echte springen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:21

Springen is geen probleem, doen we ook gewoon. Ik verwacht geen problemen hiermee. We hebben goede communicatie en er is een duidelijk verschil tussen wel of niet helemaal springen qua hulp.

Een boomstam is nu niet te vinden, het is geen snoeiseizoen. Bovendien is het niet handig (je kunt het niet opruimen en ik heb maar beperkte ruimte), maar bedankt voor het meedenken.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:22

StalNollie schreef:
ik zou dit niet aanleren of je springt verder nooit met hem? anders zou dit nog wsel eens voor problemen kunnen zorgen tijdens het echte springen

nee hoor :n het is een onderdeel van het programma van Parelli. In een wat verder level is het de bedoeling dat je je paard zulke kleine signalen geeft dat hij precies weet wanneer hij iets wel of niet moet doen. Dit is daar een oefening van. En mijn pony weet heel goed het verschil tussen de hele hindernis springen of halverwege afbreken en blijven staan. Kwestie van duidelijk aan de hulpen staan, en daar draait dat hele programma om. Vandaar dat je begint met een grondbalk en dat langzaam uitbouwt. Maar wanneer je paard vervolgens niet meer gewoon over een hindernis springt (wat ik overigens nog niet heb meegemaakt) gaat er iets mis met je manier van hulpen geven.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:24

hm en wellicht kun je een kleiner formaat ton vinden? Ik heb zelf een kleintje is echt maar 30-40 cm hoog als ik mn neerleg. Doe er 2 naast elkaar want ze zijn ook niet zo heel lang. Nu heb ik een klein pony dus voor hem is dat zegmaar de hoogste stap tot nu toe. Maar wellicht als je zegt dat je er nu eentje van 70 cm hebt, dat zo'n kleine een goede tussemaat is?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:26

Voor de mensen die zich zorgen maken: Ik ben deze zomer voor online en liberty level 4 geslaagd bij PNH. Ik denk dat het met onze communicatie dus wel goed zit.

@Eliine: Ik heb wel één kleinere ton (45 cm), maar daar geen deksel bij. Deze is dus aan één kant open. Ik weet niet of dat wel zo veilig is. Ik kan het in een volgende sessie eens proberen. Dan leg ik de grotere tonnen ernaast en bouw het op die manier op.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:31

ja dat zou best een oplossing kunnen zijn :j Als ie al wel zijwaarts over de hoge heen kan, dan moet het kunnen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:37

Hij kan heel goed zijwaarts over de tonnen, ook over de bal (ong. 1.10m). Dat is dus echt geen probleem. Ik zou hier niet aan beginnen als dat nog niet goed was. Je moet altijd zorgen dat je een uitweg uit de situatie hebt ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:42

nee bedoelde het ook als bevestiging en niet als vraag :) zag het al in je openingspost staan. Nee lijkt me wat lastig als je m eerst half eroverheen leert springen en dat ie dan nog niet zijwaarts kan :Y)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:53

Ik kwam een filmpje tegen en moest denken aan dit topic.

Op de Belgische Parelli site speelt een filmpje, Parelli in Vlaanderen of iets van die strekking.
Daar doet een Fjord exact wat jij bedoeld: voorbenen over de ton en zijwaarts er weer af.
Zal Kim wel zijn. :j

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:03

Ja, klopt. er zijn er een aantal in NL en belgië die dit al doen. Persoonlijk heb ik niet meer geoefend, ik ben ziek geweest. Van de week weer. Heb intussen wel wat dingen bedacht om te proberen.