Help! Shetlander draait zich om tijdens het longeren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

femkesofie

Help! Shetlander draait zich om tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:25

Hallo! :wave:

Hier alvast even wat informatie over Chico en ik!

Chico :list:
6 Jaar
Donker bruin
92 cm klein

Ik :list:
12 Jaar
1.63 groot
46 Kg

Mijn verzorgshet wil dus niet normaal aan de longe lopen, ik longeer hem best vaak maar ik doe natuurlijk ook andere dingen met hem zoals: aan de hand springen, vd, lange lijnen en er rijd soms wel een meisje op, ook neem ik hem vaak mee voor een lekkere wandeling!

Ik ben er een beetje klaar mee, daarom heb ik dit topic geopend.. We hebben op stal een grote bak en een round pen (longeer cirkel) waar we in mogen longeren..
Ik neem hem mee naar de round pen en neem hem mee naar het midden dan ga ik gewoon longeren en dat doet ie ook heel braaf en dat geef ik dan ook aan met 'braaaff' 'goedzooo'!

Maar als ik hem vraag de andere kant op te gaan, doet ie dat ook wel maar na een paar sec. draait ie zich vliegensvlug om en sjeest ie de andere kant op! Dan zit die lijn helemaal verkeerd, ik laat hem dan uitrazen en daarna pak ik het weer op maar hij blijft dit doen ik longeer wel met een zweep en lijn maar ik ben er gewoon een beetje klaar mee, ook gaat ie dan drijgen naar je met zijn oren in zijn nek en rend ie kijhard langs je. In de bak longeren gaat al helemaal niet want dan trekt ie je gewoon mee en lig je languit in de bak!

Heeft iemand idee hoe ik mijn lieverd weer gewoon kan longeren?
Doe ik iets verkeerd?
Hij is verder met alle dingen heel braaf maar met longeren is het probleem gewoon dat trekken, drijgen en omkeren!!

Bedankt voor het lezen!
En als je het nu toch al gelezen hebt kun je dan gelijk even een reactie plaatsen??
Groetjes Femke {:)

HTM

Re: Help! Shetlander draait zich om tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:28

Dubbele longeerlijn proberen.
dan kan die niet omdraaien.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:28

Bedankt voor je snelle reactie!
Heb ik wel al eens geprobeerd maar er gebeurd gewoon het zelfde!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:30

Laat dan iemand meelopen in het begin.
En daarna echt zelf goed gaan oefenen aan de dubbele longe.
Eerst half er achter lopen zoals met de lange lijnen, en dan steeds verder naar het midden.

Kost even wat tijd, maar als die eenmaal weet dat die niet draaien mag leert die het wel af.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:33

leuk probleem!heb ik met mijn tinker ook gehad.volhardend zijn en hem meteen weer de andere kant opsturen.draait ie terug.meteen weer vastpakken en goede kant op zetten.als ie het netjes doet stoppen en belonen.Zodra je op een volgende dag weer gaat longeren met die moeilijke kant beginnen.
jij bent de baas dus jij beslist wat er gebeurd

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:34

Leren longeren. Het overgrote deel van de 'omdraai-gevallen' zijn te wijten aan de positie van de longeur. Vraag iemand met veel ervaring je te helpen zodat je leert je lichaam op de juiste manier te gebruiken om het paard te sturen.

Daarnaast, je mag hem niet!! meer 'uit laten razen' zoals jij het noemt. Longe in de knoop of niet, zodra hij omdraait haal je hem naar je toe, draait hem terug en longeert verder in de goede richting. Als je hem gewoon laat doen snapt hij namelijk helemaal niet dat het niet mag, en is het gedrag effectief.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:34

Laat iemand met ervaring je even helpen. Ooit gehoord van "de driehoek" met het longeren? Zonee, moet je daar even op google'n. Ik heb laatst nog een meisje geholpen waarvan de shet hetzelfde deed, maar bij mij deed hij het niet + dat ik sneller reageerde als haar omdat ik het aan zag komen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:35

Zweep erbij houden, niet om te slaan maar als hij wil omdraaien 'poke' je als het ware in zijn schouder om hem op de hoefslag te houden.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:38

Bedankt!
Ik ga al jullie tips gebruiken!!!
Hopen dat het overgaat!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:40

heb ik ook met mijn shet,
gewoon opblijven letten en zodra je merkt dat ze langzamer gaat gewoon zweepje erachter.
Wanneer ze opgedraaid is, stil laten staan en opnieuw de kant op waar jij heen wil.

(ik doe haar met touwhalster dus kan haar eerst gewoon zonder naar mij toelaten halen stillaten staan)
succes!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:45

Hey, ik heb het ook gehad.
Het ligt vooral aan je positie volgens mij, probeer je meer naar de kont van het paard te richten met je lichaam (dus niet naar het hoofd of halverwege het paard). en daarnaast snel met je stem (soms ondersteunen met zweep) corrigeren als hij al een move probeert te maken, zorg dat je hem voor bent! zorg ook dat hij voorwaarts blijft lopen en echt dus van je weg loopt (door je positie gericht naar zijn kont)
Een paard is vaak op de ene hand beter dan de andere, dit maakt dat ze soms gewoon brutaal zijn en zich omdraaien om op hun fijne kant gaan lopen.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:51

Irritant zeg! Ik weet wel een oplossing: Ga oefeningen doen aan de hand, pak je shet en loop zijn lastige kant op.. Gewoon zeggen: 'Naast!' en 'Halt!' en 'Achteruit!' en zulke dingen. Gewoon aanwijzingen geven, doe dit gewoon heel vaak en lang, misschien is het wel een beetje saai, maar als hij het goed gedaan heeft kun je misschien een stukje bos opzoeken en daar lekker gaan lopen (als hij/zij dat leuk vind), goed blijven belonen moet je ook niet vergeten,. xxx

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:01

Bedankt allemaal!
Ik heb hier echt heel veel aan!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:07

Je zou het ook op kunnen lossen met omgekeerde psychologie.
Je gaat ervoor zorgen dat zijn 'fijne' kant juist de vervelende kant wordt, dus als hij omdraait naar de fijne kant juist ervoor zorgen dat hij door moet galopperen, ook als hij gaat draven. 'Jij wilde hard die kant uit, dan ga jij ook hard die kant uit.'
Pas als jij ziet dat hij het echt vervelend begint te vinden, doe je een suggestie of hij om wilt draaien. Dan zul je hem gewoon een rondje laten stappen en hem niet gaan plagen met galop oid.
Draait hij weer om: prima, gaan we weer flink aan het werk!
Dan zal hij leren dat zijn fijne kant heus niet zo'n fijne kant is.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:08

Heel erg bedankt!
Dat is indd ook een goed idee!:)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:34

SMP-->GVL

tessmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:39

hey ik had het eerst ook met mijn shetlander maar je moet zorgen dat je eigewijzer bent dan de pony en je moet hem als het ware gevangen houden tussen de longeerlijn en de zweep en zodra hij omdraait geef je hem een tikje en spreek je streng tegen hem en gewoon steeds weer proberen want mijn shetlander loopt nu braaf haar rondje *D

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:49

Oke bedankt!

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:19

hoi,

ik heb dat met mijn fjord ook gehad die race door heel die circel heen of kwam op me af.

hij had nog nooit gelongeerd maar het ligt echt aan je houding en als je iets toelaat om hem uit te laten razen ziet hij dat mss als beloning.
gelijk zelf reageren en terug zetten in jouw ogen zijn slechte kant.

corrigeer hem gelijk en blijf dat herhalen

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:24

Ik heb dit ook een hele tijd gehad met mijn haf.
Ze liep dan naar me toe, of snel de andere kant op.
Ik heb toen hulp gehad en daar heb ik echt wat aan gehad.
we zijn er nog lang niet maar het gaat steeds beter.
wat ik nu doe ik met longeerzweep en longeerlijn longeren.
je kunt heel snel zien of ze naar binnen wilt komen, zodra je dat ziet, moet je haar voor zijn.
Ik zwaai dan altijd even met mijn zweep. gewoon in haar richting zodat ze weet dat ze niet naar binnen mag komen.
Soms heb ik ook nog wel eens dat ze naar me toe komt en alle kanten op gaat draaien.
Dan laat ik haar stoppen. en zet haar weer op de volte, meestal gaat dat met een hoop protest, maar je moet gewoon volhouden.
maar hoe vaker je het oefend hoe beter het gaat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Succes!

Goia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:38

waarschijnlijk is dat zijn moeilijke kant, en vindt hij het wat onhandig om zo te lopen ..
Ik zou zo snel mogelijk reageren; vanaf dat je voelt dat hij zich wilt omdraaien naar de richting van zijn achterwerk lopen om hem vooruit te drijven. En hierboven zie ik mensen die zeggen iemand met hem te laten meelopen, klinkt ook goed =)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:20

Ik denk dat hij het longeren niet helemaal snapt. Je kunt het hem gaan leren met behulp van een vriendin, of zijn eigenaar bijvoorbeeld.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:47

Nou hij snapt het best want bij de eigenaresse loopt ie meestal prima, was vandaag weer geweest en het ging heel goed in het begin en daarna ook bij het omdraaien enzo maar toen rende ie ineens kijhard naar me toe en begon ie te stijgeren... Heb de lijn maar los geklikt en hem toen nog kijhard laten rennen en toen was ie moe.... help....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:57

femkesofie schreef:
Nou hij snapt het best want bij de eigenaresse loopt ie meestal prima, was vandaag weer geweest en het ging heel goed in het begin en daarna ook bij het omdraaien enzo maar toen rende ie ineens kijhard naar me toe en begon ie te stijgeren... Heb de lijn maar los geklikt en hem toen nog kijhard laten rennen en toen was ie moe.... help....

Tja....wat wil je nou van het beestje. Hij steigert naar jou dus dan maak je hem maar los?? Sorry maar de manier waarop jij, telkens opnieuw, reageert is geen straf en ook geen manier om het op te lossen. Dat geeft niet, je bent nog jong en hebt vast nog niet zoveel ervaring. Maar als je wilt dat het steeds beter gaat in plaats van steeds slechter, kan je beter zorgen dat je niet alleen met de pony bezig bent.
Ik heb tot mijn 16e ongeveer nooit alleen met de pony's gewerkt, er was altijd iemand bij. En zelfs in de jaren daarna kwam het maar heel zelden voor dat ik alleen ging rijden, soms alleen longeren of poetsen ofzo. En zelfs nu nog ben ik voorzichtig, als het bijvoorbeeld zo hard waait als laatst dan zorg ik dat ik rijd als er iemand thuis is. En ik ben inmiddels ruim volwassen en rijd de laatste jaren meerdere paarden per dag...Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren! Zorg dus voor begeleiding, zowel omdat die persoon je dan kan helpen als er zoiets gebeurt en je de goede reacties kan aanleren, maar ook zodat je niet alleen bent mocht het echt misgaan.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:59

Oke bedankt!
Maar ik maakte hem los omdat ik het doodeng vond, hij heeft me later ook geraakt met dat steigeren!