Paard leefde onder slechte omstandigheden en stress, nu NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Paard leefde onder slechte omstandigheden en stress, nu NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:40

Hallo allemaal,

Mijn pony is sinds ruim een jaar bij mij terug.
Nadat ik hem verkocht had, heeft hij in 4 jaar minstens 7 eigenaren gezien. Waaronder wat maneges, handelaren en ook mensen met alle goede bedoelingen.
Moreno is een paard met een sterk karakter, maar goudeerlijk. Zo ging ik vroeger al met hem om: we lieten elkaar in elkaars waarde en respecteerden elkaars likes en dislikes. Zo werd hij toendertijd mijn maatje.
Overal waar hij is geweest, werd hij anders behandelt. Het was een stronteigenwijs paard die nooit wilde luisteren. Hij bokte en steigerde alleen maar, of ging heel hard rennen en scherpe bochten maken tot je eraf lag.
Met deze verhalen haalde ik hem na 4 jaar vorig jaar weer op. Ik kon niet geloven dat mijn maatje zo verpest was. Hij herkende me gelijk en nadat hij 2 maanden zijn wraak op mij had gebotviert, zag ik de rust in zijn ogen terug keren.
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat hij vanaf toen wist dat hij gewoon nu nooit meer zou weggaan en dat dit een soort opluchting voor hem was.
Hij had wel nog steeds last van verlatingsangst ed, maar door middel van NH is dit verdwenen. Hij vindt het ook goed als ik om hem heen sta te sporten en andere paarden zijn daarbij niet meer noodzakelijk.

Vanaf het moment dat hij zo rustig werd, is het net alsof hij in 1 klap een stuk ouder wordt. Hij is nu volgens het boekje 8, maar aan hem te zien zou hij ook 13 kunnen zijn. Zijn kuiltjes boven zijn ogen worden groter en hij kijkt gewoon wat ouder uit zijn ogen.

Nu bedacht ik me dat hij natuurlijk al die tijd onder slechte omstandigheden en met stress heeft moeten leven. Constant wisselen van baas is niet echt bevorderlijk voor de gemoedsrust voor een paard.
Is het dan zo dat ook een paard vooral geestelijk veroudert onder invloed van veel stress? Wij krijgen rimpels en nare kwaaltjes. Zou hij dat ook hebben? Vraag het me zo af omdat het echt is gekomen met de rust. Hij merkte dat hij gewoon kan zijn wie hij is en ineens stortte zijn drukke, wantrouwende karakter in en hij werd de rust zelf. Samen met die kleine tekenen van ouderdom.
Ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Weet niet of het hier goed staat :)

Cassidy

Re: Paard leefde onder slechte omstandigheden en stress, nu NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:02

Leeftijd en verleden zijn geen argument of een paard wel of geen kuilen boven zijn ogen krijgt. Ik heb paarden gekend die op driejarige leeftijd die kuilen al hadden terwijl er niets engs is gebeurt in hun leven, en ook paarden gekend die 20 waren, het nodige hadden meegemaakt en die deze kuilen nooit hebben getoond. Want wel kan gebeuren is dat de lijnen in het gezicht wat scherper worden naarmate ze ouder worden. Maar dat is niet gerelateerd aan character of ervaringen die ze in hun leven hebben gemaakt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:20

Eens met cassidy, met de aanvulling dat deze relatie voor mensen ook niet zo sterk is als jij lijkt te suggereren TS. Er zijn heel veel factoren (bijvoorbeeld een ongezonde levensstijl) die volgens mij een nog veel grotere invloed hebben op lichamelijke veroudering.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:34

Ja ik weet het niet :) Daarom vraag ik het maar. Het is natuurlijk wat stereotype: mensen die van stress rimpels krijgen. Ik ben ook niet bekend met de ouderdomstekenen. Peerd is nu bijna 8 en heeft behoorlijk onder stressvolle omstandigheden moeten bestaan, vier jaar lang, en ik vroeg me af of dit te koppelen viel aan zijn ouder wordende uiterlijk. Blijkbaar niet :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:18

Een ouder wordend uiterlijk heeft met de leeftijd te maken, en niet wat er in die jaren met iemand is gebeurt. Tel daarbij nog de erfelijke voorbelasting op, en het aantal kilo's dat iemand weegt. Een aantal kilo's meer kan bij een mens de nodige rimpels verdoezelen...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:39

In het boek van Linda Tellington-Jones over karakter profielen wordt wel een stukje geschreven over kuiltjes boven de ogen. Tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb, ik hoop dat ik het goed zeg. Kuiltje kunnen inderdaad op een "slecht" leven duiden. Ik denk dat het niet alleen geestelijk hoeft te zijn, maar dat het ook slecht voer, zware wormeninfectie of iets in die trant kan betekenen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:50

Hij heeft waarschijnlijk die 4 jaar grotendeels op adrenaline overleefd, dat is nu weggevallen doordat hij rust voelt. Maar daardoor kan ook zijn hele systeem wat overbelast zijn. Zou hem een reinigingskuur geven (vertagilkuur van Silverlinde bijvoorbeeld, is ook via Paardendrogist te bestellen) en hem een rustig en voorspelbaar werk- en eetschema geven. Goed eten erin en rustig aan met "werk". Als je het goed doet, trekt hij weer helemaal bij.
Je zou hem voor de zekerheid eventueel eens kunnen laten nakijken door een holistisch dierenarts.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:13

Oke die reinigingskuur kan ik hem inderdaad wel eens geven. Hij is nu weer een jaar terug bij mij en geleidelijk aan begint hij weer zichzelf te worden. Alles stap voor stap.
Dat hij weer elke dag de hele dag buiten kwam te staan was al een sprong vooruit. Daarna heb ik zijn rug laten nakijken en een tandarts bij hem laten komen. Dit was in de twee maanden nadat hij terug was bij mij. Hierna won ik zijn vertrouwen terug. Ik kon weer bij hem komen zitten als hij gestrekt lag te zonnen in de wei en ik kon hem weer met de zweep aaien. Voorheen betekende dit paniek. Zo zijn we stapje voor stapje verder gekomen.

Werken doet hij nog steeds niet echt :) we maken lekker ontspannen buitenritjes, that's all en dat bevalt hem zeer goed. Zijn eetschema zit goed in elkaar, ook op een natural manier: veel kleine porties verdeeld over de hele dag. Hij doet het er erg goed op. Hij is vrolijk, blij en glimt je tegemoet.

Hij is wel een poosje "ziek" geweest door een virusje en toen gelijk helemaal binnenste buiten gekeerd door mijn dierenarts. Ik houd ook alles altijd in de gaten. Qua temperatuur, ademhalingen, hoestjes, enz.

Hij is verder super gezond, maar zijn koppie tekent gewoon en vroeg me af of dat kon komen door zijn verleden.

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:33

Ik denk dat stress wel degelijk invloed kan hebben op het uiterlijk van je paard, waardoor hij er ouder uitziet dan hij is. Ik denk ook dat het wel weer kan verbetern als hij weer goed in zijn vel zit.
Wel erg fijn voor dit paard dat hij bij jou terug is. Nu hopelijk voorgoed dan maar!