Mijn pony is sinds ruim een jaar bij mij terug.
Nadat ik hem verkocht had, heeft hij in 4 jaar minstens 7 eigenaren gezien. Waaronder wat maneges, handelaren en ook mensen met alle goede bedoelingen.
Moreno is een paard met een sterk karakter, maar goudeerlijk. Zo ging ik vroeger al met hem om: we lieten elkaar in elkaars waarde en respecteerden elkaars likes en dislikes. Zo werd hij toendertijd mijn maatje.
Overal waar hij is geweest, werd hij anders behandelt. Het was een stronteigenwijs paard die nooit wilde luisteren. Hij bokte en steigerde alleen maar, of ging heel hard rennen en scherpe bochten maken tot je eraf lag.
Met deze verhalen haalde ik hem na 4 jaar vorig jaar weer op. Ik kon niet geloven dat mijn maatje zo verpest was. Hij herkende me gelijk en nadat hij 2 maanden zijn wraak op mij had gebotviert, zag ik de rust in zijn ogen terug keren.
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat hij vanaf toen wist dat hij gewoon nu nooit meer zou weggaan en dat dit een soort opluchting voor hem was.
Hij had wel nog steeds last van verlatingsangst ed, maar door middel van NH is dit verdwenen. Hij vindt het ook goed als ik om hem heen sta te sporten en andere paarden zijn daarbij niet meer noodzakelijk.
Vanaf het moment dat hij zo rustig werd, is het net alsof hij in 1 klap een stuk ouder wordt. Hij is nu volgens het boekje 8, maar aan hem te zien zou hij ook 13 kunnen zijn. Zijn kuiltjes boven zijn ogen worden groter en hij kijkt gewoon wat ouder uit zijn ogen.
Nu bedacht ik me dat hij natuurlijk al die tijd onder slechte omstandigheden en met stress heeft moeten leven. Constant wisselen van baas is niet echt bevorderlijk voor de gemoedsrust voor een paard.
Is het dan zo dat ook een paard vooral geestelijk veroudert onder invloed van veel stress? Wij krijgen rimpels en nare kwaaltjes. Zou hij dat ook hebben? Vraag het me zo af omdat het echt is gekomen met de rust. Hij merkte dat hij gewoon kan zijn wie hij is en ineens stortte zijn drukke, wantrouwende karakter in en hij werd de rust zelf. Samen met die kleine tekenen van ouderdom.
Ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Weet niet of het hier goed staat