wat problemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

solaika

wat problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 16:54

mijn paard kent de jambette, vroeger deed ie het meteen als ik het vroeg, mijn commando was als ik voet zij en zijn knie, eigenlijk pols aanraakte nu begint hij het minder snel te doen en moet ik echt veel vragen voor hij het deftig doet.
ik denk dat dit komt omdat ik de spagaat heb geleerd door hem jabette te laten doen... dan zet hij nu gewoon zijn hoef wat naar voor. als ik dus een echte jambette wou kwam zijn hoef 5cm van de grond en 30cm naar voor.
ik ben dus begonnen met de echte jambette op het commando voet en achter de schouder aanraken begonnen.
dit gaat al beter.
maar vroeger hof hij gewoon zijn been op en nu slaat hij hem ineens met alle kracht naar voor en omhoog, precies een uithaal... en dan schopt hij zijn voet (hoef) neer in de bodem, in de longeerpiste is dat een laagje schors op aarde, het heeft veel geregend de laatste tijd dus hij groef eigenlijk een goed gat.
ik sta wel naast hem dus het is niet dat hij mij wil slaan !!!

weet iemand hoe ik hem weer een mooie jambette kan leren? ik wil ook beginnen met spaanse pas dus dan mag het toch al weer vlotter gaan

ook is hij heel opdringerig, bij VD draait hij zich steeds om als ik naast hem sta omdat hij denkt dat hij dan worteltjes krijgt, als hij zich zo omdraait heeft hij ook al zijn mond open klaar om alles op te eten wat hij lust, hij is dus opdringerig, ik heb hem al een paar keer een tik op zijn neus gegeven maar daarna was hij precies echt bang en snapte hij niet wat hij fout deed, ook heb ik hem al gewoon een stuk schors gegeven, zo van: als je bedelt mag je dit is proeven... maar hij bleef het doen
ook als hij dan zijn oefening goed doet en ik hem een beloning geef is hij heel wild om het te pakken en neemt hij het niet voorzichtig van mijn hand maar eet hij bijna heel mijn hand op !!! :=
ik heb ook gemerkt dat dit vooral is als ik bezig ben met jambette en hem in spagaat zetten, bij het buigen is dit minder

hoe maak ik hem weer rustig en voorzichtig ?

hij is ook niet echt stout of onhandelbaar en hij legt ook zijn oren niet plat, ik denk dat hij gewoon heel gesteld is op dat worteltje... oja het is een haflinger :') dat kan ook al zijn grotere eetdrang uitleggen denk ik :Y)

NikkivanOlst

Re: wat problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:47

Begin eens lekker opnieuw bij het begin, ga clickeren, voerweigeren en targetten.
Als je paard de clicker kent zal hij steedst meer gaan leren dat hij toch alleen maar zn beloning krijgt NA de click, dus als hij precies heeft gedaan wat je wilt :)

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 23:05

oke, bedankt
maar waar vind je een klikker?
in een dierenwinkel?
od meer on een speciaalzaak?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:05

In een dieren winkel gewoon :j
voor een paar euro heb je dr 1 :)

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:14

Meestal kan je die gewoon in de dierenwinkel kopen.

maar zou ook weer opnieuw beginnen

je kan die clickers voor alles gebruiken haha

ik gebruik het voor me honden en me valkjes :D

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 17:47

okee ik zal er eentje gaan kopen en zien of hij snapt dat hij toch niks krijgt als hij niks heeft gedaan...

hij begint wel door te krijgen dat hij niets krijgt, het is zo precies een gewoonte dat hij zich altijd omdraait...
ik zou bijna zeggen dat hij me eens wilt bekijken om aan mijn gezicht te zien of hij het echt goed deed of dat ik hem alleen maar goed beloon voor iets dat hij stom vind, zo te simpel om zo beloond te worden... :?

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:37

ik heb gisteren dan voor het eerst met de clicker getraind (ik doe niet zo vaak VD, alleen als de wei te nat is om te rijden en de piste gaat of als ik 2 of meer keer die week ga rijden).

ik heb hem eerst wel laten wennen aan het klickeren hoor, er gaan voor staan en als hij attent is maar niet bedelt klikte ik en kreeg hij een klein stukje wortel.

het ging heel goed: hij heeft niet naar mij gehapt en heeft ook alles veel rustiger gedaan, bij de buiging heb ik vooral verbetering gemerkt, vroeger ging hij een paar keer niet echt diep... zo gewoon kijken waar het worteltje is maar meer ook niet, deze keer ging hij ook echt diep en ik hield hem eventjes daar en klikte 3x ofzo zodat hij hopelijk doorheeft dat als hij het langer doet hij ook meer beloning krijgt...

hij houdt de pasjes om naar spagaat te gaan en jambette ook al beter uiteen *\o/*

ik heb ook een begin gemaakt van zweepje vasthouden maar hij kauwt er toch zo graag op, niet echt hard want hij is niet kapot, maar ik denk dat het goed smaakt :')
het volgende wat ik ga proberen is spaanse pas en compliment, op het blok zou ik ook willen maar we hebben geen blok ;(