[AR] Menles met toppaardje Amber

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Menles met toppaardje Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 16:31

Sinds april volg ik 1keer in de week menles bij manege Nieboer in Hoogezand. Hier een kort fragment, vond hem zelf wel erg mooi, behalve dat de cameraman elke keer met zn vingers voor de lens zit.

Ik men met een toppaardje genaamd Amber, een super lief fries paardje, maar ze is absoluut geen machine. Een leerzamer paardje is er niet vind ik, als ik het niet goed doe, doet zij namelijk ook niet wat ze zou moeten doen. Heel goed leerpaard dus!

In het filmpje zie je haar even terugvallen in draf, ik gaf aan iets langzamer te willen (hooooo) en ze viel direct terug, dit deed ik omdat ze wel erg hard ging. Ik zit daarom ook iets scheef op de kar. Tips zijn natuurlijk welkom, alleen dan wel graag opbouwend, helaas is het maar heel kort!

JoyCiej007

Re: Menles met toppaardje Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:22

Ze gaat idd aardig hard in galop :+ Op zo'n moment zou ik m'n handen wat meer sluiten + stem gebruiken om haar net wat verzamelder en zachter te laten gaan, maar evt. ondersteunen met zweep + stem om te voorkomen dat ze terug valt. Verder ziet het er aardig netjes uit.

Ik zou wel even de losse uiteinden van de strengen vastzetten aan het borsttuig met aan beide kanten een touwtje oid, (of ze onder het klittenband van een onderlegger steken) dit staat erg slordig en is bovendien ook hinderlijk voor het paard, ze zwiepen nl. alle kanten op ;)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:42

JoyCiej007 schreef:
Ze gaat idd aardig hard in galop :+ Op zo'n moment zou ik m'n handen wat meer sluiten + stem gebruiken om haar net wat verzamelder en zachter te laten gaan, maar evt. ondersteunen met zweep + stem om te voorkomen dat ze terug valt. Verder ziet het er aardig netjes uit.

Ik zou wel even de losse uiteinden van de strengen vastzetten aan het borsttuig met aan beide kanten een touwtje oid, (of ze onder het klittenband van een onderlegger steken) dit staat erg slordig en is bovendien ook hinderlijk voor het paard, ze zwiepen nl. alle kanten op ;)

Het is een manege paard, he :) daar heb ik dus niet alles over te zeggen. Moet zegge dat dit de eerste keer was dat ik dat zo had, met die strengen...

Ik heb les he, en ze verteld me ook hoe dat moet, maar ik vind dat, met name in galop, moeilijk om in de praktijk te brengen. Tis wel een heeel fijn dier, maar idd gaat in galop aardig hard... Vandaag zakte ze al wat met t neusje eruit en wat ronder, maar de snelheid blijft er wat in.. en ik vind dat nog moeilijk, en erg spannend!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:52

Zal vast wel een fijn paard zijn om mee te mennen!

Wat ik me afvraag waarom er wordt gegaloppeerd.... galop wordt in de mendressuur pas in de M gevraagd... het lijkt me dat het zo weinig toevoegt in de training....op jouw niveau en op het niveau van het paard. Ik galoppeer bijv nooit met mijn paard in de dressuurtraining, maar misschien is er iets waarom ik het wel zou moeten doen, het is dus maar een vraag?

Is daar wellicht een speciale reden voor?

Wel fijn trouwens dat je zo elke week een menles mee kunt pakken :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 02:13

Ik had absoluut dus niet begrepen dat het een manegepaard betrof....... Dacht een verzorgpaard oid waarmee je dan les kreeg bij een manege of iets. Wel grappig trouwens, dat zie je toch niet zo vaak, dat je op een manege menles krijgt en dan ook nog eens met paarden van de manege zelf.

Ben het overigens wel met VHU eens; eerlijk gezegd vroeg ik mij dat ook al af. Ik neem het dan wel af en toe in de training mee, maar dat is puur omdat ik haar dan ook gericht aan het trainen ben voor de marathons; maar dat is dan meer omstellen ipv. op een volte rondjes rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:20

Het is niet zozeer om het wel of het niet hoor, het is meer een vraag waarom in de manege-dressuur-menles galop :)

We galopperen wel zo af en toe, maar dan galopperen we door het bos of tussen de pionnetjes en als je ook bochten draait met altijd iemand achterop zodat de wagen recht / in evenwicht gehouden kan worden. Met dressuur oefenen we alleen stap/draf. Verbeteren van de galop vooral via werk aan de lange lijnen en onder het zadel. Met de hoop dat dat ooit als we ooit M worden dan zo goed is dat we dat gewoon mee kunnen pakken.

Maar met een manegepaard is dat natuurlijk anders, want die heb je een keer per week. En die kun je zelf niet bij-trainen.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 09:34

Ze doen heel veel ritten met hun Friezen, ook rouw- en bruiloftsritten e.d. Ik bewonder echt hoe ze daar omgaan met hun manegepaarden, altijd naar buiten, ook in de winter, snachts op stal, paarden staan allemaal perfect op hun hoeven (met of zonder ijzers) en tijdens de lessen wordt ook erg de nadruk gelegd op het vriendelijk rijden (dus niet met heel veel druk rijden op de leidsels). Het meisje waarvan ik les krijg is reserve regiokampioen dressuur in de Z en regiokampioen in de M. Ze geeft duidelijk en streng doch op een leuke manier les en ik vind t erg leuk om het op deze manier goed te leren. Ze zijn er erg diervriendelijk vind ik!
Ook rijden we niet altijd binnen, en doen we ook niet altijd dressuuroefeningen. We doen ook stuuroefeningen met pionnen, balkjes, soms gaan we naar buiten om verkeersoefeningen te doen, natuurlijk dan wel met iemand extra op de kar..
Zomers rijden we buiten op het evenementenveld, waar ook een aantal marathon-achtige hindernissen hebben, een waterbak, een brug, een bultje, palen waar je tussendoor moet rijden.
Hiermee oefenen we ook, dus bijvoorbeeld vlak voor de waterbak een galopje inzetten en in galop erdoor, daarna weer terug in draf.

Wbt het galopperen; ik denk dat dit voornamelijk een stuuroefening is, waarbij het paard netjes over de rug moet blijven lopen, we moeten ook proberen om het paardje netjes met het hoofdje naar beneden te laten lopen en met stelling naar binnen. Ook een beheersings oefening, niet te hard mogen, we doen dit trouwens nooit erg lang hoor, hoogstens 2 a 3 rondjes en moet absoluut beheerst uitgevoerd worden. Het "leuke" aspect zal ook erg meetellen, wij vinden het heel erg leuk en de paarden zijn erg braaf. Het is echt niet dat wij een kwartier galopperen door de bak. Verder zijn we ook steeds verder dressuurmatig bezig, ik denk ook dat zij ons gewoon alle aspecten van het mennen aan wil leren.. Is dit een antwoord of moet ik het nog even navragen? :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:49

Begrijp het!
Wat je zegt over stukjes galop kan ik me alles bij voorstellen :j ook in de dressuurring. Vind het erg knap dat ze daar zo rustig onder blijft, als ik dat bij mijn pony doe in de dressuurring ben ik vervolgens een aantal rondes bezig om hem weer 'in het gareel' te krijgen :+ Mijn paard springt soms spontaan aan in galop, omdat ze de verzameling in de draf nog erg moeilijk vind, maar we laten haar ook niet door galopperen omdat ze anders maar blijft galopperen }:0

Voor de paarden is het natuurlijk hartstikke goed dat ze naast het zeg maar stalhouderswerk ook dressuurmatig worden bijgehouden.
Super zeg dat je zo'n fijne stal hebt met al die faciliteiten, waar ze goed omgaan met hun paarden en je zo fijn les kunt krijgen!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 09:54

Het zijn natuurlijk doorgewinterde koetspaarden, Amber is volgens mij van 2000 dus dat maakt haar bijna 12, maar echt een heel fijn paard, als je haar goed voor elkaar hebt is ze op de pinken te rijden zegmaar.. Het zijn echt heel erg lieve, brave paarden, maar alles behalve automaten!

Ik vind het fijn dat we niet achteloos rondjes rijden, maar dat we echt dressuurmatig worden getraind zegmaar.. is heel erg leuk!
Het zijn koetspaarden, maar worden veel gebruikt voor lessen, koetsiersbewijs en ritten. Echt heel leuk..Ben er echt heel enthousiast over.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:16

Als menner die iedere dressuurtraining galoppeerd wil ik hier toch even op reageren.

Als eerste vind ik dat het paard niet te hard gaat in galop. Ze galoppeert lekker door, maar gaat niet onbesuisd. Het lijkt in een kleine binnenbak met een groot paard al snel te hard te gaan. Maar ze hebben in beginsel wel dat voorwaartse nodig om naar je hand te kunnen lopen. Dit paard loopt nog te weinig naar de hand toe, ze houd de rug nog vast en maakt dus niet dat gewenste krulletje. Ze zal eerst moeten ontspannen in die galop, de hand gaan accepteren en rond worden. Pas als ze dat doet, kun je haar gaan verzamelen en terug rijden in tempo. Op dit moment zou ik me niet zo druk maken over dat tempo, maar haar goed recht proberen te stellen, haar te laten ontspannen in de rug en de rechte lijnen af te wisselen met voltes. Ook overgangen draf-galop kunnen goed helpen om haar de rug te laten ontspannen.
Maar je verteld dat je een fijne instructrice hebt, dus ik ga ervanuit dat die je hier prima mee kan helpen. Ik heb hier geen geluid dus kan niet horen wat ze in dit filmpje tegen je gezegd heeft.

Maar waarom galopperen voor de wagen, waarom niet? Waarom zou je een paard alleen in stap/draf trainen, wat bij menners al snel betekend alleen in draf. Galop is toch geen rare gang om ook in te trainen? Ik vind het juist fijn om wat galopwerk te doen. Buiten dat het wat afwisseling geeft, heb je ook weer net een andere manier om te werken aan je paard. Overgangen, zowel vanuit draf of binnen de galop, zijn goede oefeningen voor de achterhand. Maar ook het sluiten en openen van voltes is mooi werk in galop. Daarnaast vind ik het ook prettig dat hij nu ook de vliegende wissels op commando springt, hier heb ik in een vaardigheid en marathon weer voordeel van. En het is een goede test van je rechtgerichte paard en of je misschien het binnenachterbeen blokkeert met je binnenhand.

Dus waarom zou je juist verzuimen om te galopperen tijdens je dressuurwerk?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 10:46

Daar kan ik wel even op inhaken; ze ging wel iets te hard, niet veel, maar ze zette goed aan op de lange stukken, en als je op de volte wilt, is zo hard gaan zonder iemand achterop niet zo handig. Ze kan wel langzamer hoor :)

Ze houdt idd in dit filmpje haar rug vast; dat is deels ook mijn fout, omdat ik (nog) niet het vermogen heb om dit goed op te kunnen lossen. Gister ging dat al een stuk beter. Amber is een paard waarbij je dat er in moet rijden, in stap en draf gaat dat echt al supergoed en loopt ze superfijn in een dressuurhouding, iets wat je kunt zien aan het eind van het filmpje, als we teruggaan in draf. Het hoofdje zakt direct en ze loopt heeeel fijn over de rug. Als je bij haar iets te veel aan de teugels zit voor haar gevoel, loopt ze snel te hoog met t hoofd. Schuld ligt dus in dit geval bij mij, en niet bij het paard :)
Instructrice zegt altijd; ze moeten actief zijn, maar je moet dit opvangen met je hand zodat ze mooi over de rug lopen en het achterbeen beter ondertreedt. Alleen in galop vind ik dat dus nog heeeel erg moeilijk. :) Wat we ook wel vaak doen, is bijvoorbeeld pionnen in het midden zetten, slalommen met tempowisseling (verzamelde draf, arbeidsdraf, middendraf) en dan de lange zijdes een rustig galopje meepakken. De voltes zijn we net mee begonnen, ook idd voor de afwisseling en de juiste stuurtechnieken en leidseldruk!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:13

Toch deel ik de mening van het te hard gaan nog niet helemaal. Het is een paard met een mooie grote galopsprong. Die is dan inderdaad in arbeidstempo al snel te groot voor een 20x60 binnenbak. Maar dat wil niet zeggen dat de galop per definitie te snel is. Alleen dat de galopsprong misschien te groot is voor deze kleine afmeting.

Als ik je zo hoor ben je op de goede weg. Het is ook in de galop een kwestie van zelf durven los laten, waardoor zij ook kan loslaten. Maar dat is gevoelsmatig enger omdat je zo snel gaat, zeker in zo een kleine bak waar de muren al snel op je af lijken te komen. Het is jammer dat we nu precies de winterperiode ingaan, in een grote bak kun je dit wat makkelijker oefenen. Nu moet je al snel ingrijpen omdat je bij een hoek komt, waardoor je weinig tijd krijgt om bewust los te laten en te ontspannen. Als je paard goed op de buitenteugel loopt, kun je dit wel op de volte mooi oefenen door te beginnen met het ontspannen van je binnenteugel. Komt goed, succes!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 11:21

Dat laatste slaat de spijker op de kop; dat is iets wat IK moeilijk vind om te doen, ik hou soms naast of ipv de buitenleidsel nog teveel vast op de binnenleidsel, daar ben ik hard mee aan het werk, maar vind ik echt erg moeilijk.

We gaan dit vast buiten ook nog verder oefenen, dan hebben we echt een groot veld waar we meer ruimte bij hebben.
Ben blij te horen dat we op de goede weg zijn, iig dat je dat denkt, klinkt fijn :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:45

Citaat:
Dus waarom zou je juist verzuimen om te galopperen tijdens je dressuurwerk?

Omdat mijn paard daar (nog) niet aan toe is en ik ook niet :+ vandaar dat ik het ook vroeg :) om te begrijpen wat de toegevoegde waarde is van galopperen in de men-dressuurtraining. Daarbij hebben we die van mij ook nog geruime tijd met slagriem gereden omdat als ze in galop aansprong als ze het allemaal erg spannend vond, ze ook haar achterwerk bij tijden wel erg omhoog gooide }:0 en ze het zeker bij een wat hobbelende wagen / wat ongelijk terrein nog best spannend vond (waardoor ze dus regelmatig aansprong in een steeds hoger wordende galop) die wagen achter haar aan }:0

Daarbij denk ik toch ook wel dat het uitmaakt met wat voor 'maat' paard/pony je je dressuurwerk doet, de mate van africhting van je paard, en in wat voor maat bak. Met mijn paard Rizanta (1.75) galoppeerde ik echt nooit voor de wagen, die was zo groot en nam zulke enorme sprongen ook al ging ze in verzamelde galop, leek me geen goed plan :7 Bente (1.55) heb ik net uitgelegd, staat ook net half jaartje voor de wagen en met Snuit (1.15, 14 jaar, kan alles) zou ik prima in bak van zelfs 20x40 kunnen galopperen.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 16:02

Ik heb dat niet gezien als een aanval hoor :) Denk ook niet dat dat de bedoeling was van Sjonniej, om je aan te vallen op waarom je derom vroeg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:13

Snap ik wel hoor, zo voelt het ook niet :+ :D ben blij dat jij dat ook niet zo ziet :)
Is manege Nieboer trouwens van Geziena Nieboer? Met haar heb ik vroeger nog ponygereden, dat wil zeggen zij zat bij de Goorechtruiters geloof ik met haar pony's en ik bij de Blauwe Ruiters. Heb lang in Groningen gewoond (en dus paard/pony gereden).

Cootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:16

heel geef filmpje! maar glijd zo een karretje in de bak nou niet door in de bocht? we willen het hier ook graag es proberen maar we zijn er erg bang voor dat het fout gaat!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 16:19

VanHuisUit schreef:
Snap ik wel hoor, zo voelt het ook niet :+ :D ben blij dat jij dat ook niet zo ziet :)
Is manege Nieboer trouwens van Geziena Nieboer? Met haar heb ik vroeger nog ponygereden, dat wil zeggen zij zat bij de Goorechtruiters geloof ik met haar pony's en ik bij de Blauwe Ruiters. Heb lang in Groningen gewoond (en dus paard/pony gereden).

Roelf Nieboer, dr zijn nogal wat Nieboertjes in die omgeving geloof ik..

Cootjuh schreef:
heel geef filmpje! maar glijd zo een karretje in de bak nou niet door in de bocht? we willen het hier ook graag es proberen maar we zijn er erg bang voor dat het fout gaat!

Als je wat te hard gaat kan ie glijden in de bochten, maar niet heel erg. Je moet niet te hard gaan, dan is de kans er dat je omgaat, je kunt iemand achterop zetten die meehangt in de bochten. Ik zou zeggen dat als jouw paardje een beheerst galopje heeft en goed aan de hulpen staat dat je wel eerst kunt proberen op de lange zijdes?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:22

Ieder zijn ding en ieder zijn aanpak. Ik geloof ook niet dat er 2 menners zijn die precies op dezelfde manier trainen. Maar persoonlijk zie ik niet het verschil tussen een paard onder het zadel of een paard voor de wagen. Dus waarom zou ik dan niet hetzelfde werk kunnen doen? Okee, zijgangen gaat niet lukken (alhoewel je na wat oefening ook prima schouderbinnenwaarts kunt rijden in het enkelspan), maar galop hoeft naar mijn idee geen probleem te zijn. Galop behoort gewoon tot de basisgangen en gaat alleen wat sneller dan draf. Maar ik snap dat het gevoelsmatig een groot verschil kan zijn, zeker als je een paard hebt wat makkelijk bokt bij het aanspringen. Of als je net als Irene met een groot paard in een kleine baan rijdt.

De toegevoegde waarde is naar mijn idee dus dezelfde als dat galoptraining onder het zadel en aan de longe heeft :)
Het is ook niet mijn bedoeling om je de galoptraining aan te praten, maar heb uitgelegd wat mijn reden is om veel galopwerk voor de wagen te doen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:08

Ik vind ook dat hij niet heel hard gaat. Ja op de lange zijde miss maar later op de volte niet echt zo hoor.
Ziet er netjes uit mag nog meer gesloten maar dat is echt wel moeilijk in galop. Met zo'n groot paard in een
kleine bak ziet het er al snel hard uit.

Wij galopperen ook elke les. Word standaard meegenomen om de paarden los te maken. galopperen
linksom en rechtsom op de volte en dan ook zonder groom. Gaat dan vooral om de stelling en buiging
en de controle over de gallop en het goed aanspringen.

Oefenen voor marathons vind ik toch weer anders dat is korte bochten en snel vertrekken dan heb ik wel
liever een groom achterop.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:10

Voor een manegepaard vind ik dat je het heel goed doet. Lijkt me lastig om zo te zitten zonder bokkussen (en jij ook zo te zien). Alleen 1 tip, als je wilt dat ze langzamer gaat, gebruik dan een ander commando als hoooo. Hooo is stilstaan en dat wil je niet. Ik gebruik zelf altijd het woord kaaallllmmmm. En galoptraining is niks mis mee, ik doe het ook met mijn 5-jarige!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 09:37

Maisie schreef:
Ik vind ook dat hij niet heel hard gaat. Ja op de lange zijde miss maar later op de volte niet echt zo hoor.
Ziet er netjes uit mag nog meer gesloten maar dat is echt wel moeilijk in galop. Met zo'n groot paard in een
kleine bak ziet het er al snel hard uit.

Wij galopperen ook elke les. Word standaard meegenomen om de paarden los te maken. galopperen
linksom en rechtsom op de volte en dan ook zonder groom. Gaat dan vooral om de stelling en buiging
en de controle over de gallop en het goed aanspringen.

Oefenen voor marathons vind ik toch weer anders dat is korte bochten en snel vertrekken dan heb ik wel
liever een groom achterop.

Ze is niet heel erg groot trouwens.. ik denk dat ze miss net aan 1.60m is..
Zoals jij het formuleert, zo is het. Stelling, buiging, controle in de galop en in ons geval ook de stuurvastigheid en het correct sturen van het paard, zonder te "trekken", dus sturen met lichte of eventueel nodig sterkere ophoudingen.

Ipsilonka schreef:
Voor een manegepaard vind ik dat je het heel goed doet. Lijkt me lastig om zo te zitten zonder bokkussen (en jij ook zo te zien). Alleen 1 tip, als je wilt dat ze langzamer gaat, gebruik dan een ander commando als hoooo. Hooo is stilstaan en dat wil je niet. Ik gebruik zelf altijd het woord kaaallllmmmm. En galoptraining is niks mis mee, ik doe het ook met mijn 5-jarige!

Dit is natuurlijk niet zomaar een manegepaard :) Dit zijn doorgewinterde koetspaarden die echt wel beschikken over veel vermogen en paarden die veel kunnen voor de kar. Het zijn geen automaten die automatisch doen wat je zegt, maar paarden die correct zijn beleerd en superfijn aan de juiste hulpen staan! Instructrice geeft ons bijna elke les hetzelfde paard, we hebben de eerste periode steeds gewisseld tussen een aantal paarden om de "feeling" tussen verschillende paarden te krijgen, en nu rijden we beide elke les met hetzelfde paard. Ik vind Amber extra fijn om mee te mennen omdat bij haar zo duidelijk naar voren komt als IK iets niet goed doe!

Wbt de commando's, dat kennen ze niet en wij mogen ze uiteraard geen andere aanleren.. Wat de instructrice altijd zegt is dat je een lichte ophouding kunt geven..maar in galop vind ik dat nog erg moeilijk!
Ik heb zelf een paard beleerd (al het grondwerk, niet het daadwerkelijk voor de kar zetten), en daar gebruikte ik een andere intonatie.. :)