VD kunsten volgorde.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolijneniris

VD kunsten volgorde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 16:39

In welke volgorde heb jij je je pony kunstjes geleerd?

Ik:

Jambette
Schudden
Iets uit je handen duwen
Kusje
Flemen
En nu teruguit lopen

En wat vond je van je volgorde of zou je het als je opnieuw zal moeten beginnen anders doen & hoe dan :)

NikkivanOlst

Re: VD kunsten volgorde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:47

oef...

ik vind deze volgorde heel fijn om te gebruiken, omdat je de ene oefening weer kunt gebruiken voor een andere :)

Clickeren, voerweigeren, targetten, jambette, spagaat of spaanse pas, klassieke buiging, compliment, knielen, liggen, platliggen, zitten :)

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:59

VisibreTeam schreef:
oef...

ik vind deze volgorde heel fijn om te gebruiken, omdat je de ene oefening weer kunt gebruiken voor een andere :)

Clickeren, voerweigeren, targetten, jambette, spagaat of spaanse pas, klassieke buiging, compliment, knielen, liggen, platliggen, zitten :)

Ja die klinkt wel handig! :)
Ik ga de spagaat aan mijn pony leren en dan wil ik dr alles daarna leren :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:40

Ik ben net pas opnieuw begonnen.. echt van nul zegmaar.
Dus vandaag bezig geweest met stoppen, achteruit en weer gaan lopen. ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:49

Ik begin met targetten, hand aanraken, voer weigeren, achteruit, parkeren. Vanuit al die basis dingetjes kan ik met jambette beginnen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:17

Ik vind het hand aanraken en dan voer weigeren niet slim... Eerst moeten ze juist je hand aanraken en daarna er af blijven, kan érg verwarrend zijn :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:43

Dat is inderdaad wel waar. Nu vind ik sowieso het voer weigeren niet iets essentieels omdat een simpel 'nee' vaak ook wel genoeg is. Misschien sla ik dat wel over, dat is inderdaad wel makkelijker. Maar het hand aanraken leer ik door met m'n vingers te knippen, en als ik voer aanbied doe ik day natuurlijk niet. Maar het zou inderdaad voor verwarring kunnen zorgen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:21

Voor veel paarden is het voerweigeren erg belangrijk omdat ze erg happerig worden :)
Ik gebruik het voerweigeren ook om het clickeren duidelijk te maken, dus aan de hand van of ik wel of niet clicker mogen ze het voer aannemen. Het targetten is om het clickeren te bevestigen en van daaruit ga ik aan de oefeningen werken :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:37

Dus je vind het voerweigeren wel meer van belang dan hand aanraken? :) Hand aanraken zou ik natuurlijk ook helemaal kunnen vervangen door targetten, het komt een beetje op hetzelfde neer.
Met voerweigeren ben ik eigenlijk ook al begonnen, dat ging al wen beetje vanzelf bij het clickeren. Is het dan alsnog verstandig dit nog even extra te oefenen en dan misschien een tijd erna hand aanraken te leren om verwarring te voorkomen?
Omdat ik er zelf nog niet zo heel veel van weet hou ik de volgorde van het boek aan dat ik heb, maar wat je zegt had ik voorheen nog niet zo over na gedacht.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:41

Nouja, boeken hoeven niet altijd ideaal te zijn :))

Ik vind voerweigeren belangrijker ja, respect voor het voer en geen bedelgedrag vertonen staat voor mij toch wel op 1. Anders krijg je happende, bedelende, misbruikende paarden, kan ik niet tegen :)) hand aanraken valt onder targetten. Ik laat altijd eerst targetten op objecten, snappen ze dat kun je altijd nog overgaan naar de handtarget, want dan kennen ze het commando 'touch' of 'raak' al dus zullen ze ook niet te pas en te onpas aan je hand gaan zitten, maar alleen bij het gevraagde commando. Omdat ze inmiddels al snappen wat targetten is en dat ze toch alleen maar voer krijgen als jij het ze aanbied, dus na de click :)

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:00

Ik gebruik altijd de volgorde: Voedsel weigeren, targetten, flemen, shake, kusje, jambette, achterwaarts, zijwaarts, op blok, spagaat. En dan herhalen, nieuwe kunstjes. En tussendoor wel de rest van de kunsten.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:13

leuke vraag!

ik moest even denken,maar hier komt ie

-jambette
-shaken
-op het blok
-turn
-polka
-spaanse pas
-achterwaarts op stem (dus ook als ik erachter sta)
-spagaat
-berggeit
-buigen (klasiek en gewoon)
-compliment
-toucheren ( :+ )
-wijken
-achterbeen optillen
-zwiepen met staart op stemcommando

Zoals al werd gezegd kun je de ene oefening voor de andere gebruiken. Maar je moet wel in het klein beginnen.

de jambette heb je nodig voor de spagaat (hoeft niet persé)
de spagaat heb je nodig voor het compliment
het compliment heb je nodig voor het knielen
het knielen heb je nodig voor het liggen
het liggen heb je nodig voor het doodliggen

dit is natuurlijk niet de regel binnen vrijheidsdressuur,maar wel de meest logische en meest gebruikte volgorde :) Zo zie je maar weer dat ook de kleine kunsten nodig zijn voor de grote dingen. Dat wordt vaak vergeten en dat is erg jammer,want in feite wordt de basis dan overgeslagen.

roozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:27

de basis, dus meelopen en halthouden enz.
-flemen
-turn
-jambette
-op het blok
-spagaat
-knielen
-compliment