play verhogen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stuiter

play verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 17:22

Hoi,

Ik ben nu een tijdje bezig met Parelli.
Dat gaat erg goed. Ik ben er nu mee bezig om de "play" te verhogen.
Tijdens het senden op een cirkel gaat dit al erg goed en de cirkel ook.
Achteruit kan hij prima tot het einde van het touw maar het is nog niet echt een spel
Heeft iemand hier toevalig nog wat tips over?

Welke dingen, oefening, patterns, etc kunnen nog meer de play verhogen?

Alvast bedankt!

Arabesk

Re: play verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:33

Belonen met wat lekkers, ook al is het klein; brokje of grasbrokje. Dan motiveert ENORM :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:53

Als ik je post zo lees krijg ik niet echt de indruk dat je speels bezig bent met je paard. Wat is voor jou het belangrijkste kenmerk van een spelletje doen? De regeltjes volgen of samen plezier hebben?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:54

Is je paard flegmatiek of vind je het niet 'spel genoeg'?

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:01

Waratje schreef:
Als ik je post zo lees krijg ik niet echt de indruk dat je speels bezig bent met je paard. Wat is voor jou het belangrijkste kenmerk van een spelletje doen? De regeltjes volgen of samen plezier hebben?

Dat is wel wat snel geoordeeld. Dit soort reacties weerhoud mensen ervan om een serieuze vraag te durven stellen hier. Ik ben er juist mee bezig te leren hoe ik het spel kan verhogen. Zoals ik schrijf in de OP wordt de circling game al een echt spelletje maar dat lukt me nog niet echt met het achterwaards. Hij gaat heel braaf achteruit maar dat is nog niet echt een spel en ik wilde graag wat tips hoe ik daar een spelletje van kan maken.
Maar ik heb inmiddels parelli les gehad en heb al weer een aantal handvatten waar ik mee verder kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:19

Ik ben aardig thuis in parelli, maar heel eerlijk gezegd snapte ik ook niet helemaal wat je bedoelde met je openingspost.
Hoe je kunt zorgen dat je paard het als een spelletje gaat zien? Uiteindelijk door er een spelletje van te maken. Ga oefeningen combineren, maak gebruik van obstakels, gebruik eens een langer touw.
Maar als je het antwoord echt wilt weten, is het van belang om er achter te komen wat jouw paard nu leuk vindt. Heb je je al eens verdiept in de horsenality van je paard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:03

Stuiter schreef:
Waratje schreef:

Dat is wel wat snel geoordeeld. Dit soort reacties weerhoud mensen ervan om een serieuze vraag te durven stellen hier. Ik ben er juist mee bezig te leren hoe ik het spel kan verhogen. Zoals ik schrijf in de OP wordt de circling game al een echt spelletje maar dat lukt me nog niet echt met het achterwaards. Hij gaat heel braaf achteruit maar dat is nog niet echt een spel en ik wilde graag wat tips hoe ik daar een spelletje van kan maken.
Maar ik heb inmiddels parelli les gehad en heb al weer een aantal handvatten waar ik mee verder kan.

Als je wil spelen met je paard SPEEL dan met je paard. Het vragen naar oefeningen om je paard speelser te krijgen geeft aan dat je het nogal serieus aanpakt, op zich heel goed, maar spel is speels, is leuk, is iets dat je samen met je paard moet vormgeven. Als je zelf niet heel speels bent en je paard ook niet, dan zal het heel moeilijk worden om echt te spelen met je paard. En dan kun je je ook afvragen of het wel belangrijk is voor jullie.
Bedenk hierbij ook dat niet ieder paard even speels is, ruinen zijn meestal meer speels dan merries, maar er zijn overal genoeg uitzonderingen op.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 12:57

Wendy schreef:
Ik ben aardig thuis in parelli, maar heel eerlijk gezegd snapte ik ook niet helemaal wat je bedoelde met je openingspost.
Hoe je kunt zorgen dat je paard het als een spelletje gaat zien? Uiteindelijk door er een spelletje van te maken. Ga oefeningen combineren, maak gebruik van obstakels, gebruik eens een langer touw.
Maar als je het antwoord echt wilt weten, is het van belang om er achter te komen wat jouw paard nu leuk vindt. Heb je je al eens verdiept in de horsenality van je paard?

Jazeker heb ik me in de horsenalities. Mijn paardje is een RBI met extroverte kenmerken. Hij wordt ook steeds opener en begint steeds meer te spelen. Ik denk idd dat ik een beetje creatief moet worden, dingen combineren en obstakels gebruiken. Ik weet alleen nog niet heel erg goed hoe dat moet. Maar gelukkig heb ik daarvoor ook nog een heleboel dvd's om te bekijken. Heb je toevallig nog wat creatieve ideeen?

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 13:04

Citaat:
Als je wil spelen met je paard SPEEL dan met je paard. Het vragen naar oefeningen om je paard speelser te krijgen geeft aan dat je het nogal serieus aanpakt, op zich heel goed, maar spel is speels, is leuk, is iets dat je samen met je paard moet vormgeven. Als je zelf niet heel speels bent en je paard ook niet, dan zal het heel moeilijk worden om echt te spelen met je paard. En dan kun je je ook afvragen of het wel belangrijk is voor jullie.
Bedenk hierbij ook dat niet ieder paard even speels is, ruinen zijn meestal meer speels dan merries, maar er zijn overal genoeg uitzonderingen op.

Ik bedoel ook misschien meer de manier om het goed te communiceren. In je eerst post vroeg je of regeltjes belangrijker zijn dan het spel, eerst was ik niet bezig met de regeltjes maar daardoor kwam er wel ruis in de communicatie, daarom wil ik daar nu wat beter opletten zodat we elkaar beter begrijpen en er een beter spel ontstaat. Spelen kunnen we zeker al wel. Hierdoor wordt de band ook steeds sterker en is voor ons zeker wel belangrijk. Maar achterwaards is nog niet echt een "joepie" gevoel. Misschien moet ik het ook meer combineren met andere dingen om het wat leuker te maken zoals hierboven genoemd wordt. Ik wil namelijk niet dat het een opdracht wordt maar een spelletje waar hij zelf ook energie in wil steken.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 13:10

Arabesk schreef:
Belonen met wat lekkers, ook al is het klein; brokje of grasbrokje. Dan motiveert ENORM :D

dat krijgt hij al wel maar hij is niet heel erg voedsel georienteerd ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:17

En wat hebben we hier weer van geleerd? Als je een vraag hebt, stel hem niet op bokt, maar benader meteen de Parelli instructeurs. Fijn dat je iig weer wat handvaten hebt waarmee je verder kunt. Veel plezier met het spelen met je paard!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:05

Nah, Cassidy, we hebben hier van geleerd dat je je vraag duidelijker moet stellen op Bokt :+
En inderdaad dat je zo'n vraag ook direct aan een instructeur kunt stellen, natuurlijk.

Maar zoals TS het hierboven beschrijft is het duidelijker wat de bedoeling is.
Focus niet teveel op het achterwaarts gaan, pak af en toe een stapje achterwaarts tussen andere dingen door en breidt dat langzaam uit. Veel paarden hebben een negatief idee bij achterwaarts, dus dat moet je rustig ombuigen via "best ok" naar "leuk". Werk bijvoorbeeld tussen balken en/of pionnen. Wat doet hij met een grote bal? Daar kun je ook de achterwaarts mee aanmoedigen op een speelsere manier.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:27

Mijn paard vindt het stuk achterwaarts van de yoyo game gewoon echt niet leuk. Zal hij ook nooit gaan vinden. Bij je komen is prima (liefst zelfs in je of over je heen) maar achteruit vindt hij gewoon niks.
Houd er wel rekening mee dat je paard sommige spelletjes gewoon niet leuk gaat vinden :n

Mijn eigen paard is een duidelijke leftbrainer (LB-EX) en andere paarden waar ik regelmatig mee werk zijn over het algemeen ook LB.

Bij een echte rightbrainer zou ik denk ik niet te veel met verschillende obstakels gaan werken, maar het ook zoeken in uitgebreide friendly en het geven van bevestiging. Laat hem maar zien dat je heel blij bent, en creeer rust.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 18:03

Waratje schreef:
Nah, Cassidy, we hebben hier van geleerd dat je je vraag duidelijker moet stellen op Bokt :+
En inderdaad dat je zo'n vraag ook direct aan een instructeur kunt stellen, natuurlijk.

Maar zoals TS het hierboven beschrijft is het duidelijker wat de bedoeling is.
Focus niet teveel op het achterwaarts gaan, pak af en toe een stapje achterwaarts tussen andere dingen door en breidt dat langzaam uit. Veel paarden hebben een negatief idee bij achterwaarts, dus dat moet je rustig ombuigen via "best ok" naar "leuk". Werk bijvoorbeeld tussen balken en/of pionnen. Wat doet hij met een grote bal? Daar kun je ook de achterwaarts mee aanmoedigen op een speelsere manier.

Een grote bal stapt hij met zijn voorbenen tegen aan zodat hij wegrolt. nose, neck feet, zo heeft hij dat geleerd. Hij vind dat ook wel ok. Hoe kun je het met zo'n bal aanmoedigen? Hij gaat wel op een fase 1 tot het einde van het touw achterwaards.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 18:05

Wendy schreef:
Mijn paard vindt het stuk achterwaarts van de yoyo game gewoon echt niet leuk. Zal hij ook nooit gaan vinden. Bij je komen is prima (liefst zelfs in je of over je heen) maar achteruit vindt hij gewoon niks.
Houd er wel rekening mee dat je paard sommige spelletjes gewoon niet leuk gaat vinden :n

Mijn eigen paard is een duidelijke leftbrainer (LB-EX) en andere paarden waar ik regelmatig mee werk zijn over het algemeen ook LB.

Bij een echte rightbrainer zou ik denk ik niet te veel met verschillende obstakels gaan werken, maar het ook zoeken in uitgebreide friendly en het geven van bevestiging. Laat hem maar zien dat je heel blij bent, en creeer rust.

Hij vind het wel leuk om met obstakels te werken als het maar met geduld gebeurd, hij leert ook heel erg snel waardoor ik creatief moet worden, en dat moet ik op dit gebied nog een beetje leren ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:45

Hoi,

Voor een RBI is het erg moeilijk om echt veel play te vertonen. Deze paarden hechten een way more aan safety and comfort ;)

Je moet het niet te letterlijk nemen. Wanneer jij het als een spel ziet ben je op de goede weg.

RB'tjes hebben veel behoefte aan patronen, niet te verschillende dingen achter elkaar.

Welk level beoefenen jullie nu?

Ik zou de 'play' meer gaan zoeken in het 'testen' tot waar jullie connectie is, welke afstand? speel je al @ liberty?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:05

Stuiter schreef:
Een grote bal stapt hij met zijn voorbenen tegen aan zodat hij wegrolt. nose, neck feet, zo heeft hij dat geleerd. Hij vind dat ook wel ok. Hoe kun je het met zo'n bal aanmoedigen? Hij gaat wel op een fase 1 tot het einde van het touw achterwaards.

Als je de bal naar hem toerolt stapt hij er niet voor weg?