[AR] aangespannen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stable_rps

aangespannen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 08:28

Ik heb een Tinker van 11 jaar en daar rij ik al een jaar of 6 op.
Nu zit ik erover te denken dat het eigenlijk wel leuk zou zijn als ik die voor de koets kan inzetten.
Nou vroeg ik me eigenlijk af of een paard van 11 jaar dat nog wel makkelijk oppakt omdat ze op jongere leeftijd dat toch beter leren

Sabbientje

Re: aangespannen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:49

Ze kunnen het op latere leeftijd makkelijk leren.
Zolang het paard leergierig is, kun je een hoop bereiken hoor :)
Mijn merrie is 12 en die heeft afgelopen jaar ook voor het eerst voor de kar gestaan. Ze vind het geweldig!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:31

Hier op stal is deze zomer nog een 16 jarige beleerd, en de bekende New Forest dekhengst Brummerhoeve's Boss is pas beleerd op 18 of 19 jarige leeftijd :) .
Als je Tinker verder gezond is en geen abnormaal afwijkend gedrag vertoond, zie ik geen reden waarom je het niet zou kunnen proberen.

stoer_san

Re: aangespannen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:37

Helemaal mee eens! En het is zooooo leuk!!! Zorg wel dat je hulp krijgt bij het beleren en inspannen van iemand die hier ervaring mee heeft, zodat je zeker weet dat het goed gebeurt en dat je zelf ook weet waar je mee bezig bent en met vertrouwen op de bok kunt stappen. Dat is met mennen nóg belangrijker dan onder het zadel. Je kunt je paard vast "voorbereiden" door veel met stemhulpen te gaan werken, dat maakt het betuigen makkelijker en dan raken jullie daar beide vast vertrouwd mee. Veel plezier!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:01

Wat ontzettend leuk dat je dat plan hebt en het is helemaal geen enkel probleem, zolang je het maar wel door een deskundig persoon laat doen. Mijn collega is momenteel voor iemand een ouder paard aan het beleren en dat gaat prima! ;)

Tinus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:40

ja hoor! kan makkelijk!! je ziet vaak dat ze het heerlijk vinden als het natuurlijk iets voor ze is. (elk paard heeft zo z`n voorkeur natuurlijk) ik heb mijn merrie gekocht toen ze 11 of 12 was, die kon wel voor de kar en ze zou ook onder de man moeten kunnen, in het echt bakte ze er onder de man niks van en begreep er helemaal niks van. die heeft het ook nog geleerd en geniet nu van de afwisseling!!
Maar om terug te komen op jou vraag, kan makkelijk!! ze leren ook nog op latere leeftijd en vaak zijn op die leeftijd de kuren er al uit en zijn ze sterk en dus vaak rustiger en gemakkelijker te leren.
Een oude vriendin van mij heeft haar pony vorig jaar beleerd deze was toen 11 of 12?