Wat kan ons helpen: methode, trainer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wat kan ons helpen: methode, trainer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 09:08

Ok, ik heb een probleem, dat probleem is mijn 2,5 jarige fjord :D
Ik heb hem gekocht met een verhaaltje, kende weinig tot niks, liep in een kudde vrij buiten, vond hem erg koel en lief en braaf en natuurlijk mooi, lekker brutaal en er was gewoon die klik dus het diertje aangekocht om bij onze 6 jarige hafinger te houden.

Nu staat hij dus 2 maanden op stal bij ons, heb hem tot november in het vrijloopgeboed laten staan.
Hij is erg stoerkoppig, dus als hij iets niet wil, dan wil hij ook niet, ik som even kleine dingen op zodat jullie een goed idee krijgen:

Niet verder willen lopen omdat hij daar niet wil, dus geen angst gewoon niet willen, duurt enkele minuten.
Hij was erg drammerig met eten, met halster afdoen kon hij met zijn hoofd slaan en de eerste week schrapend eten.
Algemene omgang is hij drammerig, ook tegenover mijn haflinger.
Niet snel onder de indruk, een tik van de hand of met bodemwerk van de zweep merk hij niet, je zult meer moeten doen.
Slaat met zijn hoofd en gaat de andere kant op.
In stress situaties keert hij zich tegen je als je optreed wat bijv. zich uit in steigeren naar jou toe.
Erg sterk, gooit zijn lijf in de strijd.
Ontzettend slim, leert snel en pakt makkelijk dingen op.
Snel verwend en erg koel in zijn hoofd, kent geen werkelijk angst en is wellicht zelfs wat flegmatiek.
Erg lomp, geen respekt voor je eigen ruimte, loopt daar dwars doorheen over overheen als dat beter uitkomt, hij is gewoon erg doiminant.

Nu ben ik dus opzoek naar iemand of een methode die bij ons past zodat we dit onder de knie krijgen, wat past nou bij zon paard in combi met mij?

Ik ben :

Stoer, heb een grote mond, ga overal voor maar een te grote aanval of tegenslag slaat mijn vertrouwen en zekerheid direct weg, ben emotioneel en word snel boos, ben iemand die eerder alles op een lompere manier terug aanpakt dus in zekere manier van deken lijk ik juist heel erg op mijn paarden en dit botst, in stressituaties overneem ik juist ook de regie :o ( tjee als ik dit zo terug lees lijk ik echt op mijn paarden en hun vreemde eigenschappen :Y) )

Wie heeft er tips voor ons wat we kunnen gaan doen?

NikkivanOlst

Re: Wat kan ons helpen: methode, trainer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:12

2,5 jaar is de leeftijd voor een paard dat ze alles willen gaan uitproberen. Uit jouw verhaal op te maken denk ik dat hij enorm dominant is en jou probeert uit te testen. Het probleem met het meelopen kun je oplossen door gewoon 1 zelfde druk te houden op het halster, zodra hij een stapje naar voren maakt gelijk belonen met de druk volledig weg te nemen. Hij moet gaan leren om voor je te willen werken, en jij moet gaan leren hem zodanig aan te pakken dat je wél de leider word, maar niet zodanig dominant dat hij bang van je kan worden.

Het slaan met zn hoofd en de andere kant op gaan is lastig, misschien werken met een andere optoming?

Het negeren van een tik is ook érg lastig, mijn jonge pony had dat eerst ook heel erg, dat is niet een kwestie van nog een keer tikken, maar gewoon een klein fel tikje met het lange eind van de zweep, dat werkt beter dan een stomp van een hand of de bodem van een zweep. Een scherp fel tikje is namelijk een stuk indrukwekkender voor een paard dan een ferme klap, die krijgen ze in vrijheid ook zo vaak van kudde genoten dus dat boeit ze vrij weinig ;)

Het steigeren kun je afleren door een tik tegen de buik te geven, een paard zal altijd zijn buik willen beschermen en dus omlaag komen. Daarnaast duidelijk NEE zeggen en zorgen dat hij niet te hoog kan, een ruk aan het touw geven bijvoorbeeld.

Het respect voor ruimte hebben is toch wat lastiger als ze je al omver lopen. Je kunt eens proberen om gewoon in de bak te gaan staan, jouw ruimte, jouw bewegingen. Als hij te dichtbij komt en je beweegt 'per ongeluk' met een elleboog tegen zijn hoofd, is het toch zijn schuld? Moet hij maar niet te pas en te onpas in jouw ruimte komen. Je mag gewoon vrij bewegen in je ruimte, staat daar opeens een paard dan kan hij verwachten dat je hem raakt. Jouw ruimte, niet de zijne.

Daarnaast is voor het doorstormen ook een hele goede om de zweep een paar keer voor zn hoofd langs te zwaaien, de meeste paarden gaan daar écht niet doorheen. Zo heb ik al een paar lastige bulldozers even terug op hun plek gezet := Je hoeft ze niet eens te raken, gewoon voor het hoofd langs zwiepen, lopen ze door, dan krijgen ze een klap.

Het is eigenlijk een heel simpel principe van grenzen stellen. Jij stelt de grenzen, hij mag daar niet overheen. Maar zorg ervoor dat je ook niet 1 keer toch toestaat, probeer absoluut consequent te blijven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:34

Eigenlijk is het heel 'simpel'. Hoe een paard reageert op jou is grotendeels gevormd vanuit wat hem dit gedrag in het verleden heeft opgeleverd (en deels vanuit karakter). Het is dus aan jou om nu te zorgen dat je paard duidelijkheid krijgt en de juiste grenzen leert!

Ik zou dus beginnen met simpel grondwerk en de 'problemen' die je nu hebt. Ik werk regelmatig met eigenaren met dit soort problemen en vaak is na 1 sessie van een uur het grootste deel al opgelost. Puur omdat de eigenaren leren hun eigen houding en uitstraling te veranderen en simpele tips leren, vaak kleine dingetjes die ze onbewust wel of niet doen, zonder dat ze dit zelf weten.

Methodes.... Tja ik moet zelf zeggen dat ik van methodes ben afgestapt, ik kijk zelf altijd puur per paard en per combinaties. Ik zeg dan altijd ook, je kan super leren van diverse trainingsmethoden, maar staar je er niet blind op!

Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar er zijn vast wel goede trainers/instructeurs bij je in de buurt, waar je misschien eens een lesje (of 2) kunt volgen. Dat is mijn advies, je zal zien dat het echt een eye-opener is en het is zowiezo altijd fijn ongeacht wat je doet of welk nivo je zit dat er eens een ander kijkt naar jou en je paard :)

Succes!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 10:48

@Bojangles ,ik weet eker dat je helemaal gelijk hebt, zijn gedrag past ook bij het verhaaltje wat ik van hem weet en dat zal hij ook niet zelf aangeleerd hebben.
Ook weet ik zeker dat ik echt heel fout reageer :o

Probleem is dat ik eigenlijk niet goed thuis ben in dit soort dingen en dus eigenlijk gewoon niet weet bij wie ik moet zijn voor hulp, ze klinken allemaal zo aardig en weten eht allemaal zo goed ;)

Ik woon in midden Limburg en heb mijn paarden op de duitse grens bij Venlo staan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:59

een instructeur moet natuurlijk goed bij jou en je paard passen...

Zelf werk ik ook niet met methodes of in iedergeval, ik staar me niet blind op 1 methode. Van alle methodes zijn wel weer dingen bruikbaar. Misschien moet je je eens inlezen op een aantal methodes en eruit halen wat je zou kunnen gebruiken?

ultimo33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:04

Ben je al geholpen????

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:42

Ik ben nu met precies zo'n geval aan het werk. Ook een fjord, alleen deze is 4,5.

Hij is ook echt zijn grenzen aan het zoeken en wil spelen.

Probeer je echt rustig te houden. Als iets niet gelijk lukt, gewoon geduld hebben en rustig doorvragen.
Ik merk bij dit paardje dat hij ondanks dat hij niet zo snel reageert, erg gevoelig is voor te grote hulpen.
Oftewel, ik moet langer doorzetten met kleinere hulpen.

Het lijkt me wel een slim plan als je inderdaad een instructrice zoekt :j
Of wat ik vaak doe, mijzelf filmen. Dan zie ik later terug wat ik beter kan doen en hoe hij precies reageert op mijn hulpen.

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:29

Goed dat je zo eerlijk bent! Al gedacht aan Parelli? Ik weet er nog niet heel veel van, maar wil me er zeker verder in gaan verdiepen. Wat mij erg aanspreekt is dat je heel goed naar je paard moet kijken en dat je je bewust wordt van je eigen gedrag en de invloed daarvan op je paard. Ze werken ook met horsenalities. Aan de hand van een schema kun je bepalebn welk soort karakter je paard heeft en aan daar kun je dan je training op af stemmen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:35

Het jonge paarden traject van Emiel Voest. Mara Munten kan je hierin perfect begeleiden, ze heeft recent haar eigen jong paard ingereden op die manier.
www.maramunten.nl