Ik ben nu sinds een week of vijf bezig met vrijheidsdressuur met mijn friese merrie. Dit voornamelijk voor de afwisseling op de training en om haar spiertjes lekker soepel te houden.
Nu heb ik haar de volgende dingen geleerd: Naast me lopen en draven, achterwaarts, staan blijven terwijl ik er omheen loop, flemen, kusje geven, nee schudden, jambette, spagaat en het begin van rondjes om me heen stappen.
Ik ben ook al een paar weken met het buigen bezig en ben erg tevreden over hoe het gaat. Wytske doet erg haar best, en doet dus bij het commando buigen als haar hoofd naar beneden en daarna haar gewicht naar achteren. Dus al erg goed.
Maar ze gebruikt daarin haar rug wel verkeerd, ze maakt hem bol, in plaats van dat ze de rug hol maakt. Ik heb ook gelezen dat dit erg slecht is voor de spieren.
Ook heb ik de tip gelezen, dat je dan beter de hand onder de buik kan leggen, zodat ze meer durft te hangen. Maar ook dan durft ze het niet zo goed door te buigen. Ik vroeg me af of hier meer tips voor zijn, of dat het eigenlijk gewoon een questie is van veel doen en dat ze het dan uit zichzelf wel zou gaan doen.
Fotootje als voorbeeld: