Ik heb me nooit verdiept in grondwerken en vd, Behalve longeren,lange lijnen (voor het mennen) maar meer niet.
Ik vond het geweldig hoe mijn vorige paard kusjes kon geven op commando.
Nu zou ik mijn aanstaande nieuwe aanwinst ook wat willen leren. Het is een jong dier, dat niet veel in de hand is geweest, en nog beleerd moet worden. Nu bedacht ik me dat vd en grondwerk een goede basis zou kunnen zijn voor het vertrouwen op te bouwen tussen ons.
Maar hoe begin je precies, en wanneer hou je op? als het goed gaat? Wellicht hebben jullie handige tips en tricks? en wat sites?
Kijk, ik vind het handig als ze wijken voor druk etc, ik hoef geen steiger kunsten etc.
Wat leuk dat je ook wilt beginnen. Als je met vrijheidsdressuur begint, raad ik je wel aan om te stoppen op het moment dat je paard het goed doet. Overhaast niet, En begin bij de basis; kleine kunsten en pas daarna echt de grotere kunsten. Misschien heb je ook wat aan de site: www.thenaturalway.tk en dan onder het kopje 'Vrijheidsdressuur'. Staat wellicht ook nog enkele goede en bruikbare tips!
Ik wil sowieso de basis er eerst in hebben, het netjes meelopen, halthouden, etc, daarna voetjes geven kusjes geven etc. verder wilde ik niet te ver gaan daarmee, geen dingen die ze tegen je kunnen gebruiken.
Hoezo door de bomen het bos niet meer zien. We zijn begonnen met voet geven, erg handig, maar nu hij zijn knie hoger tilt, word het schrapen, daar beloon ik niet voor, want hij wil al gauw voor nog een snoepje even zijn been uitslaan.
Dus ik bedacht, kusjes geven is veiliger. gewone kus of fleem kus, het maakt mij niet uit, een kusje is een kusje.
dus informatie van een site afgehaald, en proberen de fleem voor elkaar te krijgen, alleen het happeren naar mijn hand wil hij wel iets doen, maar dan? moet ik dan mijn vinger onder zijn lip steken voor ik mijn vinger 'opsteek'?