VD: hoeveel kunstjes tegelijk oefenen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

VD: hoeveel kunstjes tegelijk oefenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:33

Hoi

ik ben net begonnen met VD, adhv het boek van Miriam Nieuwe Wene (Vrijheidsdresuur, van apporteren tot zitten) en ik heb het nu bij 2 shetten 1 x gedaan. Netjes bij het begin begonnen; laten zien wat de clicker inhoudt (mjammie :Y) ) en leren targetten.

Nu heb ik mijn hond ook met de clicker getraind en het principe is hetzelfde.

Nu vroeg ik me echter af hoeveel verschillende kunstjes je ze tegelijk kunt leren ? Een hond is natuurlijk slimmer en daar oefende je echt wel 5/6 verschillende dingen door elkaar heen.
Kan dat bij een paard ook ?

Dus bv. leren targetten en tegelijk leren flemen of snappen ze het dan al niet meer ? :D

NikkivanOlst

Re: VD: hoeveel kunstjes tegelijk oefenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:39

als ik met een nieuw paard ga trainen, na een uurtje werk heb ik dit allemaal begonnen:

Clickeren, voerweigeren, targetten, jambette, rondje draaien, nee schudden, stukje spagaat/spaanse pas en nog wel wat...

Je moet alleen zelf erg goed opletten dat JIJ niet alles door elkaar gooit :) Paarden kunnen het wel ;)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:42

Okee, ik had ergens gelezen dat ze het dan echt niet meer kunnen volgen :-)
maar voor het ene kunstje moeten ze natuurlijk ook vaak eerst iets anders kunnen.

dacht zelf aan naast het targetten ook het flemen te doen. Moet dus geen probleem opleveren zo te lezen :-)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:44

Het is juist heel belangrijk om af te wisselen, en op het juiste moment te stoppen. Zit er verbetering is een kunstje? Belonen, stoppen en een andere oefening gaan doen. Zo houdt je het leuk voor jezelf en je pony. Het is enigszins afhankelijk van je paard/pony (leeftijd en intelligentie) hoe lang je moet trainen en hoeveel je vraagt. Het belangrijkste is dat je consequent bent.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:49

idd :j

zo heb ik bijvoorbeeld in 1 dag een keer vier oefeningen correct op commando gezet:
Achterwaarts volgen, kusje geven, platliggen en de klassieke buiging :

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:11

Ik ben net begonnen, ik dacht dat je maar 1 oefening tegelijk mocht doen dus ik ben blij dat ik dit lees!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 19:20

Dacht ik ook hoor Jolijneniris :-)