[AR] Verlichting van je aanspanning, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saswes

Verlichting van je aanspanning, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 00:31

Ik heb een (eigenbouw) menwagentje, waar ik met mijn Shetlander in enkelspan mee rijd. Het wagentje is geveerd en geremd, maar er zit geen verlichting op. Ik heb een armlamp met geel licht van voren en rood licht van achteren, en ik heb een reflecterend vest met lampjes erop. Maar eigenlijk wil ik de verlichting van mijn aanspanning eens gaan aanpakken. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen. Misschien komen er wel goede tips naar voren, hoef ik niet zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Welke reflectiespullen functioneren goed op en aan je pony, of aan jezelf, en hoe kan ik gemakkelijk verlichting aanbrengen op de wagen zelf.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar niet echt gevonden wat ik zoek. Via google ben ik er achter gekomen dat je achter 2 driehoekige reflectors moet hebben, maar meer kan ik er niet over vinden.

Brand maar los! Als je het met foto's kunt toelichten graag!

Lacuna

Re: Verlichting van je aanspanning, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:48

Uhh...
Ik heb achterop mijn wagen zo'n afgeknotte driehoek (die je achterop landbouwverkeer ziet)
Verder heb ik heel simpel op de twee buitenste punten van mn wagen van die rode fietslampjes, en aan de voorkant ook op het breedste punt van de wagen twee witte fietslampjes.
Reflectiehesje gebruik ik hier ook, en verder draagt mijn pony om allevier zn benen van die reflectiebandjes over zn peesbeschermers, maar ben bang dat die eigenlijk wat te laag zitten om echt effect te hebben.

Graag zou ik nog eens een reflectiehesje of iets dergelijks willen met "AANSPANNING" of "PAARD EN WAGEN" erop in reflectiestrepen, zodat mensen iets meer rekening met je kunnen houden.
En het lijkt me nog handig om op het borstdeel van het tuig een reflectiestreep te hebben, want die valt volgens mij meer op dan die dingen aan zn benen.

Maar... eerlijk gezegd...
ik rij verder nooit in het donker :+

Groetjes, lacuna

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:49

Wij hebben achter reflectoren op de wagen, 2 rode fietslampen (als je een beetje handig bent kun je die gewoon goed bevestigen) en degene die achterop staat een gele reflectiejas. Verder hebben ik en groom allebei een hoofdlamp op (bij de action te krijgen voor 1,89, werken als een tierelier en geeft goed licht, ook voor jezelf) Ik heb ook nog een reflectiehestje aan en mijn paard heeft reflecterende bandjes om zijn peesbeschermers.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:58

Beter teveel dan te weinig, veiligheid voor alles. Maar het moet wel duidelijk (niet verwarrend) zijn voor andere weggebruikers.
Ik heb even m'n theorieboek van het koetsiersbewijs erbij gehaald.
Verplichte verlichting aagespannen wagens (is verplicht na zonsondergang en bij slecht zicht):
-Twee lichten aan de voorzijde, wit of geel.
-Als de wagen minder dan 1,50m breed is: 1 achterlicht, rood.
-Als de wagen 1,50m of breder is: twee achterlichten, rood.
-De lichten moeten goed werken, niet verblindend zijn, gelijke grootte, gelijke kleur, gelijke of nagenoeg gelijke sterkte.
-Lichten en reflectoren met dezelfde functie moeten op gelijke hoogte symmetrisch links en rechts op het voertuig zijn bevestigd.
-Voorlichten niet meer dan 40cm binnenwaarts van de uiterste linker- en rechterzijde van de wagen; achterlichten ook niet meer dan 40cm binnenwaarts van de uiterste linker- en rechterzijde van de wagen; de hoogte mag niet meer zijn dan 1,25m boven het wegdek; symmetrisch aan weerszijden van de wagen.

Op de wagen moeten, ook overdag, altijd reflectoren aanwezig zijn:
-Je moet altijd op de openbare weg een afgeknotte driehoek hebben, die betekent dat je 'langzaam verkeer' bent. Je kent ze wel van trekkers, zo'n verkeersbord-achtig ding is het.
-Als de wagen minder dan 1,50m breed is: 1 níet-driehoekige reflector, rood.
-Als de wagen 1,50m of breder is: twee níet-driehoekige reflectoren, rood.
-Reflectoren achterzijde: niet meer dan 40cm binnenwaarts van de uiterste linker- en rechterzijde van de wagen; op gelijke hoogte; de hoogte mag niet minder zijn dan 35cm en niet meer dan 90cm boven het wegdek; symmetrisch aan weerszijden van de wagen.
-Afgeknotte driehoek: moet duidelijk zichtbaar zijn aan de achterzijde; in het midden of links van het midden; op een hoogte van niet minder dan 35cm en niet meer dan 90cm boven het wegdek.
(Je moet dus aan de achterkant twee ronde of rechthoekige reflectoren hebben. Geen driehoeken, want die zijn voor aanhangers, en je bent geen voertuig met aanhanger, je bent een aanspanning.)

Ik heb als verlichting van die fietslampjes die je op een klemmetje schuift dat normaal op je fietsstuur zit, maar bij mij op de kar op een handig plek op de stangen. Achter heb ik twee kleine ronde reflectoren aan het opstapje gemaakt.

Als je wagen wat lang is, kun je aan de zijkant op de wagen nog rechthoekige oranje reflectoren doen. Daarvan weet ik niet af ze verplicht zijn.

Niet-verplicht:
Ik heb zelf dan nog een reflectiehesje aan met reflectiestrepen over de schouders (want die met alleen reflectiestrepen om je middel heb je niks aan als menner, die zitten achter de leuning waar je tegenaan zit!). En de groom ook een hesje.
Mijn paardje heeft reflecterende beenbandjes en een reflecterend borsttuig. En ik heb aan de lichtogen en de broek ook een reflectiebandje gedaan, zodat meer opvalt dat het een lang geheel is.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 21:50

Kijk daar heb ik nou s wat aan. Thanks allemaal.
@ Jowien Ik had echt ergens gelezen dat de reflectors driehoekig moesten zijn, maar misschien was dat wel een belgische site en geldt dat niet voor Nederland.
@ Hafjelinger: Ik heb toevallig nog zo'n hoofdlamp, dus die ga ik zeker gebruiken.
Vandaag bij de action achterlampen gezien voor de fiets, rechthoekig, die je eenvoudig kunt monteren en die vanzelf aangaan als het donker wordt, voor 3 euro nogwat per stuk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:23

Op mijn werk heeft de koets standaard een accu met verlichting (voor en achter) en is het borsttuig voorzien van reflecterende bandjes, maar daarnaast doe ik er zelf ook nog extra aan. Zo heb ik van die reflecterende bandjes + reflecterende bandages om de lamoenen en aan het hoofdstel heb ik van die (wat grotere maat) Hema fietslampjes aan een elastiekje. Deze vallen precies buiten de oogkleppen, dus het paard heeft er geen last van. Wat al eerder werd gezegd: liever teveel dan te weinig. ;)