Ervaringen kaptoom bij vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Ervaringen kaptoom bij vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:19

Hallo VD-ers,

Ik zat even rond te kijken op internet en bedacht mij dat het bij moeilijkere oefeningen, denk aan
verzameling, passage, (verzameld) steigeren etc., misschien makkelijk is om een kaptoom te gebruiken.
Dat ding is immers bedoeld voor de academische dressuur en daar behoren ook oefeningen als passage
en piaffe bij.

Nu vraag ik me dus af wat jullie ervaringen zijn met een kaptoom bij vrijheidsdressuur of oefeningen op de grond.
Dus niet onder het zadel, of met longeren.

En als jullie voorbeelden of advertenties hebben van een goede kaptoom, graag! Wel heb ik een Shetlander met een moeilijke
maat, tussen shet en pony in.

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:52

Wat leuk Rianne dat je daar in geintresseerd bent! :j
Ik gebruik ook wel eens met het VD (als ik dat ooit nog doe :') ) een kaptoom, werkt prima, alleen ik gebruik het gewoon het meest voor de stappen uit de academische rijkunst (klassieke dressuur). Dus vanaf de basis (zelfhouding) naar zijgangen en verzamelen! :)
Ik heb zelf deze; http://kaptoom.nl/producten/kaptoom-zwart/
Súper ding! :) alleen kost wel wat!
Hij is sowieso tot cob klein te doen, maar er zijn nog een BOEL gaatjes bij te maken! :j

Hopelijk vind je nog wat! :D

Borisje

Re: Ervaringen kaptoom bij vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:41

Ik wil idd met de kaptoom gaan werken aan de academische dressuur, wel aan de hand natuurlijk want ik ga er niet op zitten. :+
Naar zo'n kaptoom was ik op zoek! Maar ik kon hem al nergens in ponymaat vinden, maar volgens jou gaat dat wel passen op een pony, als je er gaatjes bij maakt?
Bedankt voor de info. :D

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:53

Ja die kaptoom van bij Marijke is super goede kwaliteit. Ik heb de mijne van een duitse site pferdesport... ofzoiets. Daar koste die incl verzending 65 euro, maar kwalitatief is ie niet zo goed. Zo is de neusriem aan de rest vastgenaaid met een stukje stof en dus niet leer op leer genaaid. Vond ik wel jammer want 1 stukje stof is al helemaal los na 2 of 3 maanden gebruiken.
TS let ook wel op, alvorens je aan de verzameling kan beginnen moet je paard eens kunnen loslaten in de rug en lengtebuiging kunnen geven. In stand is dit makkelijk, maar ik voel aan mijn paard bij het aanstappen dat dat toch al een hele oefening is. Daarnaast moet hij goed ondertreden. Dan komen nog eens de schouderbinnenwaarts en de travers en dan komt pas de piaffe
Ik reed met mijn paard M1, maar door totale scheefheid waar mijn trainer toendertijd niets van heeft gezegd, zijn wij een heel aantal passen moeten terugzetten. Ik voel na 3 maand 3 keer per week oefenen dat mijn paard de LVO goed onder de knie heeft.
Op de site van Marijke de Jong kun je ook instructeurs van haar contacteren voor les.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:57

Quinta; ik werk met een Shetlander, veel dingen zullen voor mij dus heel moeilijk worden of juist heel makkelijk. Loslaten in de rug zal niet zo'n groot probleem zijn, lengtebuiging ook zeker niet, maar oefeningen als travers etc. zal naast het paard toch wat moeilijker worden.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:07

Mijn instructrice heeft haar shetlander-kaptoom bij een zadelmaker op maat laten maken omdat ze er nergens 1 vond. Ik weet ook niet of Marijke van die kleine kaptomen verkoopt.
TS let wel op: in vrijheid doet elk paard met veel lossigheid en souplesse de passage, vliegende wissels, pirouettes,... maar als wij dat van hun vragen is het ineens een hele oefening.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:10

Gelúkkig heeft mijn Shetlander een heel groot hoofd en pas hij pony-kaptomen, dus als het goed is kan ik gewoon een academische kopen, die mij zo aanspreken. :j
Dat weet ik! Ik ga ook met alle geduld en rust aan de gang, wil niks overhaasten en zeker niet dwingen. :n

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:18

Ik heb er goede ervaringen mee, ik gebruik hem voor werk aan de hand en dressuur aan de lange teugel. Werkt perfect (ik heb dus ook die van Marijke de Jong)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 13:42

Heeft Marijke de Jong ook een site waar ik de kaptoom kan bestellen?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:07

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:26

Dankje Quinta! Ik ga alles eens lezen en misschien wel kopen. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:33

Ik heb er zelf 1 gemaakt. Ik wilde er graag een zonder metaal maar wel stevig/dik leer op de neus. Ik kon niet echt iets vinden dat ik prettig vond.
De communicatie via een kaptoom vind ik directer en duidelijker. Ik gebruik ook vaak een stalhalster of lage neusriem, maar dan ervaar ik meer 'ruis' zodat het paard een beetje narrig wordt door onduidelijkheid. Ik ben echter nog lang niet toe aan zware oefeningen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:35

Ik wil er wel graag een met metaal of zeker met een verhard stuk. :j En daarnaast ben ik totáál niet creatief. :))

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:36

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:41

elisespunky: Dat is helaas niet wat ik zoek :n , ik wil echt een kaptoom dat speciaal is voor de academische dressuur. :j Toch bedankt voor de suggestie!

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:43