Hoe haflinger leren stijgeren (alles al geprobeerd)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cinzia__

Hoe haflinger leren stijgeren (alles al geprobeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 09:57

heej bokkkers :D

Ik heb een vraagje, ik heb een hele lieve haflinger van 10 <3
En hij kan de basis van VD en buige jambette en spaanse pas en zo.
Maar ik wil hem nu echt gaan leren stijgeren, hij is helemaal niet speels of zo dus vanuit het spelen kan ik het hem niet leren.
Ik heb al op van allerlij site's gekeken hoe ik het hem mis kan leren en alles uitgeprobeerd maar hij wil niet omhoog :P
Uit dominantie of zo kan ik het hem ook niet leren want dat is hij niet het is gewoon een lieve goedzak <3

Hebben jullie eventueel een optie hoe ik mijn 10 tonner :') kan leren stijgeren.

Even tussedoor ik hoef geen reacties van stijgeren is slecht of gevaarlijk enz, ik heb 4 paardjes en 2 daarvan kunnen ook stijgeren en ik heb er geen probleemen mee als ze een goede basis enz kunnen ;)

Groetjes!
Afbeelding

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 15:33

niemand??

Borisje

Re: Hoe haflinger leren stijgeren (alles al geprobeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:05

Áls ik jou was, zou ik hem eerst nog verdere kunstjes leren voor ik verder ga aan steigeren, maargoed, dat is mijn mening. :j

En daarnaast zal ik altijd proberen om het steigeren náást je paard aan te leren, zodat je in ieder geval niks kan overkomen.

Al geprobeerd om een jambette te vragen en dan heel snel erachteraan de tweede?
Of vanuit spelen een schijnbeweging maken, hem enthousiast maken en dan jezelf klein maken en
dan groot maken waardoor hij waarschijnlijk mee gaat de lucht in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:07

Ik zou dit onder professionele begeleiding doen, een paard laten stijgeren is niet voor de leuk en brengt risico's met zich mee en dan is bokt niet de manier om je informatie te verkrijgen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:10

Daar ben ik het wel met je eens Joolien, om fouten en gevaarlijke situaties te voorkomen kun je beter iemand hier op Bokt aanspreken die vrijheidsdressuurlessen geeft (H_Nalanta, E_Nalanta, Visibreteam etc.), die hebben al met veel paarden gewerkt, kennen de gevaren en weten je echt wel te helpen. ;)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:33

Mijn fjord kon niet steigeren, hij deed het echt nooit, maar nu kan hij het op commando. Ik had veel geprobeerd: hem enthousiast maken met spelen, natuurlijk gedrag belonen (hij steigerde alleen nooit) etc. Uiteindelijk is het gelukt, na dik 1 jaar trainen. Ik heb het zo geleerd: Eerst leerde ik hem de spaanse pas, die hij erg enthousiast en hoog doet. Daarna begon ik aan het trainen in de draf, maar inplaats van op z'n spaans te draven ging hij in een soort huppel draf, half galop half/half draven-achtig iets. Ik leerde het toen aan op commando, door met de zweep op en neer te zwiepen voor zijn borst. Toen hij dit goed beheerste vroeg ik het hem een keer in stap, waarbij hij een huppel naar voren maakte, en ik heb hem meteen beloont. Toen hij dat beheerste, vroeg ik het hem in stilstand waarbij hij op z'n achterbenen ging staan en naar voren sprong (let op dat je er NAAST staat en niet ervoor!). Weer beloond. Daarna nam ik meer afstand en vroeg ik om meer verzameling (in lichaamstaal & door hem eerst achteruit te laten lopen zodat het gewicht op de achterhand komt) waarbij hij na een paar keer al een kleine steiger produceerde. Daarna zwiepte ik met de zweep in de lucht en zij 'LET OP! HOOGGGGGG!' en steeds als hij hoger ging steigeren beloond. En nu kan hij het dus op commando. Let er wel op, dat je alleen beloond wanneer hij het op commando doet, niet uit zichzelf. Wanneer hij het uit zichzelf doet meteen afstraffen.

Wat ik wel merk, nu hij het steigeren beheerst, is dat hij bij enthousiaste buien snel wil gaan doen tijdens bijvoorbeeld de spaanse draf, of tijdens de jambette of spaanse stap. Ik moet dus echt goed op mijn lichaamstaal letten, en niet te veel van hem vragen (bijvoorbeeld een nóg hogere spaanse pas), want dan gaat het echt mis. Je moet dus echt je lichaam onder controle hebben (en je paard natuurlijk), je emotie onder controle hebben (niet bang worden) en de leider zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:41

Ik zou het dan zelf onder begeleiding doen, er zijn op bokt een aantal mensen die lessen geven. :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:44

Als ze zegt dat ze al met meerdere paarden VD heeft gedaan, en ook al 2 heeft leren stijgeren.
Waarom dan onder begeleiding? Het kan toch dat ze toevallig voor dit paard een ander trucje nodig heeft?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:49

Calimero_: Ze weet zelf maar een paar trucjes, en het is nu eenmaal niet aan te raden om zelf dingen te gaan verzinnen. Mensen die lesgeven weten ontzettend veel manieren om op een vriendelijke manier steigeren aan te leren, vandaar. ;)
Dus juist voor dat andere trucje heeft ze even begeleiding nodig, kost niet veel, maar dat heb je ook wel wat. Het is nu eenmaal niet
duidelijk uit te leggen via internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:02

Een paard laten stijgeren is niet ff en trukje gebruiken. Dat is te riskant. T is niet ff een tik met de zweep tussen de benen en huppa, daar gaat een lange tijd aan vooraf.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:14

Ik denk dat als je zelf genoeg kennis over paarden hebt en ook je eigen paard goed kent (Dus niet een half jaar, maar meerdere jaren) dat je dan zelf ook het best kunt. Natuurlijk moet hij een goede basis hebben en goede opvoeding zodat hij weet dat hij het niet mag misbruiken. Maar het daadwerkelijk eenleren van het kunstje zelf hoeft niet erg moeilijk te zijn.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 13:39

@thoraklover dankje voor info daar heb ik wat aan :D

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:40

Even tussedoor ik hoef geen reacties van stijgeren is slecht of gevaarlijk enz, ik heb 4 paardjes en 2 daarvan kunnen ook stijgeren en ik heb er geen probleemen mee als ze een goede basis enz kunnen ;)

is dit niet duidelijk?? ;)
dit irriteerd me altijd een beetje maargoed!
ze zal hier vast verstandig mee omgaan en weet hoe ze dit moet doen als je ziet hoe liefdevol en verstandig ze met haar andere paarden omgaat!
en niet zomaar zweep en hoppa, dat zecht ze ook niet he! ;)

verder houd ik me hierbuiten!

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:41

thoraklover schreef:
Mijn fjord kon niet steigeren, hij deed het echt nooit, maar nu kan hij het op commando. Ik had veel geprobeerd: hem enthousiast maken met spelen, natuurlijk gedrag belonen (hij steigerde alleen nooit) etc. Uiteindelijk is het gelukt, na dik 1 jaar trainen. Ik heb het zo geleerd: Eerst leerde ik hem de spaanse pas, die hij erg enthousiast en hoog doet. Daarna begon ik aan het trainen in de draf, maar inplaats van op z'n spaans te draven ging hij in een soort huppel draf, half galop half/half draven-achtig iets. Ik leerde het toen aan op commando, door met de zweep op en neer te zwiepen voor zijn borst. Toen hij dit goed beheerste vroeg ik het hem een keer in stap, waarbij hij een huppel naar voren maakte, en ik heb hem meteen beloont. Toen hij dat beheerste, vroeg ik het hem in stilstand waarbij hij op z'n achterbenen ging staan en naar voren sprong (let op dat je er NAAST staat en niet ervoor!). Weer beloond. Daarna nam ik meer afstand en vroeg ik om meer verzameling (in lichaamstaal & door hem eerst achteruit te laten lopen zodat het gewicht op de achterhand komt) waarbij hij na een paar keer al een kleine steiger produceerde. Daarna zwiepte ik met de zweep in de lucht en zij 'LET OP! HOOGGGGGG!' en steeds als hij hoger ging steigeren beloond. En nu kan hij het dus op commando. Let er wel op, dat je alleen beloond wanneer hij het op commando doet, niet uit zichzelf. Wanneer hij het uit zichzelf doet meteen afstraffen.

Wat ik wel merk, nu hij het steigeren beheerst, is dat hij bij enthousiaste buien snel wil gaan doen tijdens bijvoorbeeld de spaanse draf, of tijdens de jambette of spaanse stap. Ik moet dus echt goed op mijn lichaamstaal letten, en niet te veel van hem vragen (bijvoorbeeld een nóg hogere spaanse pas), want dan gaat het echt mis. Je moet dus echt je lichaam onder controle hebben (en je paard natuurlijk), je emotie onder controle hebben (niet bang worden) en de leider zijn.

dit is nou nog eens advies!
super!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:23

JVDH_ schreef:

is dit niet duidelijk?? ;)
dit irriteerd me altijd een beetje maargoed!
ze zal hier vast verstandig mee omgaan en weet hoe ze dit moet doen als je ziet hoe liefdevol en verstandig ze met haar andere paarden omgaat!
en niet zomaar zweep en hoppa, dat zecht ze ook niet he! ;)

verder houd ik me hierbuiten!

Zeg ik dan dat ze niet verstandig bezig is? := Lezen is heel moeilijk.. :\

Ik zeg alleen, dat ze daar beter iemand bij kan halen die les geeft, níet omdat die er meer verstand van heeft, maar omdat die meer
trucjes kent om een paard veilig te leren steigeren, ipv je zelf dingen gaat proberen die dan misschien níet goed uitvallen.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:11

ik heb het zo gedaan bij mijn welsh ponytje , ik heb haar eerst pas geleerd , dus wanneer ik mijn linkse hand strekte moest zei hetzelfde doen met haar links voorbeen en zo ook rechts , toen ik haar wilde leren steigeren en ze de pas heel goed beheerste heb ik op goed geluk allebei mijn armen gestrekt omhoog gehouden en als commando tiquila op , en ze ging met allebei de voetjes een centimeter vvan de grond waarna ze beloond werd met een snoepje (ik train met snoepjes of wat anders lekkers) na een paar keer en telkens mijn armen langer omhoog te houden tot ze beter en hoger ging zit het er nu toch al goed in , maar ik zoek naar een betere manier om het te leren want ik vind dit zelf niet ideaal, bij mijn 2 de wil ik het anders doen, us ik hou het in de gate :) succes !

Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:49

Als je hem op het blok leert staan en dan een steeds hoger blok neemt zal hij er op een gegeven moment 'afspringen' als je dat gebruikt en dan uitbouwt kan hij misschien leren stijgeren.

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:27

ik zou eerst de basis helemaal oefene en tot je betere ervaring heb in vrijheidsdressuur voordat je naar het echte werk begint :)!