thoraklover schreef:Mijn fjord kon niet steigeren, hij deed het echt nooit, maar nu kan hij het op commando. Ik had veel geprobeerd: hem enthousiast maken met spelen, natuurlijk gedrag belonen (hij steigerde alleen nooit) etc. Uiteindelijk is het gelukt, na dik 1 jaar trainen. Ik heb het zo geleerd: Eerst leerde ik hem de spaanse pas, die hij erg enthousiast en hoog doet. Daarna begon ik aan het trainen in de draf, maar inplaats van op z'n spaans te draven ging hij in een soort huppel draf, half galop half/half draven-achtig iets. Ik leerde het toen aan op commando, door met de zweep op en neer te zwiepen voor zijn borst. Toen hij dit goed beheerste vroeg ik het hem een keer in stap, waarbij hij een huppel naar voren maakte, en ik heb hem meteen beloont. Toen hij dat beheerste, vroeg ik het hem in stilstand waarbij hij op z'n achterbenen ging staan en naar voren sprong (let op dat je er NAAST staat en niet ervoor!). Weer beloond. Daarna nam ik meer afstand en vroeg ik om meer verzameling (in lichaamstaal & door hem eerst achteruit te laten lopen zodat het gewicht op de achterhand komt) waarbij hij na een paar keer al een kleine steiger produceerde. Daarna zwiepte ik met de zweep in de lucht en zij 'LET OP! HOOGGGGGG!' en steeds als hij hoger ging steigeren beloond. En nu kan hij het dus op commando. Let er wel op, dat je alleen beloond wanneer hij het op commando doet, niet uit zichzelf. Wanneer hij het uit zichzelf doet meteen afstraffen.
Wat ik wel merk, nu hij het steigeren beheerst, is dat hij bij enthousiaste buien snel wil gaan doen tijdens bijvoorbeeld de spaanse draf, of tijdens de jambette of spaanse stap. Ik moet dus echt goed op mijn lichaamstaal letten, en niet te veel van hem vragen (bijvoorbeeld een nóg hogere spaanse pas), want dan gaat het echt mis. Je moet dus echt je lichaam onder controle hebben (en je paard natuurlijk), je emotie onder controle hebben (niet bang worden) en de leider zijn.
dit is nou nog eens advies!
super!