paar tips nodig voor het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

paar tips nodig voor het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 23:04

Hallo,

Ik wil graag mijn paard wat vaker gaan longeren, omdat het rijden ook niet echt goed gaat.
Ik wil dan gaan longeren met dubbele lijn. Ik heb hier ervaring in en weet hoe dit moet.
Mijn paard is een gevoelige merrie die snel schrikt en over de zeik is. Ze heeft ervaring met dubbele longe.

Vandaag ging ik dus longeren en de linkerhand ging de eerste tien minuten prima.
De rechterhand was moeilijk. Als ik wilde dat ze langzamer ging, ging ze er in gallop vandoor. ze had moeite met stelling, als ik stelling vraag komt ze alleen maar naar binnen terwijl ze naar buiten blijft kijken. Ondertussen houd ze haar hoofd in de lucht en gaat ze steeds harder en harder. Nadat het wel redelijk ging op de rechterhand ben ik weer terug gegaan naar de linkerhand.
Ze zet zich helemaal vast als ik ook maar iets vraag. Ze gaat rennen en uiteindelijk er weer vandoor. Ik kan haar tegenhouden wat ik wil (of met mijn stem) maar dit werkt niet.

de bak is eng, dit is ook zo tijdens het rijden. Ze hoorde dus iets (er kwam iemand door de deur) en het was paniek, ze wijkt helemaal uit waardoor ik het contact verlies. Als ik haar dan weer naar buiten wil sturen gaat ze er weer vandoor.

Sommige momenten loopt ze heerlijk met haar neus over de grond, maar zodra ze weer omhoog komt, slaat de paniek al toe. Zodra ze laag loopt, wordt ze ook rustiger.

Misschien zit dit gewoon in haar, is ze gewoon snel paniekerig. Maar ik dacht wie weer heeft er iemand nog wat tips voor mij.

Patsy

Re: paar tips nodig voor het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:08

Heb je nadat het niet goed ging op rechts weer op links gelongeerd en ging dat wel goed? Dan zit ze waarschijnlijk aan een kant goed vast of mankeert ze iets anders. Ik zou in dat geval een fysio laten kijken.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:09

misschien eerst meer los en recht maken aan de hand?
Lijkt mij een gevalletje het is me te moeilijk ik ga rennen.
Een osteo/fysio erbij halen misschien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:21

Klinkt idd als een paard die vast zit en rechtsom niet kan. En anders kun je nog eerst Lange Lijnen proberen. Moet je zelf meer lopen :Y) maar heb je wel directer contact, bent dichterbij, is miss ook geruststellender. Lukt dat ook niet, en vooral rechtsom niet, dan toch een osteo erbij halen of fysio ofzo.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 23:25

Mocht ze ergens last van hebben en een fysio/osteo nodig zijn. Kan dit ook verklaren waarom ze tijdens het rijden, niet te rijden valt.
Ze vind 1 hoek in de bak 'eng' en is daardoor niet te rijden. Steigert en gaat er no way zelf langs,achter een ander paard sukkelt ze er zo langs. Echter is dit maar in 1 hoek en de rest van de bak niet. Ook in de buitenbak is er vrijwel niets aan de hand. Daarom lijkt het mij zo onwaarschijnlijk dat er iets vast zit oid. Dan zou ze dat gedrag toch altijd moeten vertonen? toch niet altijd in dezelfde hoek en ergens anders niet?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:31

Denk dat die bangheid los staat van de rest. Hoe is ze tijdens het rijden met stelling vragen, galop, rechte lijnen lopen etc? Dat is veel interesanter in combi met de problemen die je met longeren ziet.

Het bang in 1 hoek zijn er zoveel, dat zijn vaak 'gewoon' bakkabouters.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 23:37

Die 'gewone' bakkabouters is niet gewoon meer naar mijn idee, maar dat staat hier inderdaad los van. Ik rij iniedergeval niet meer met plezier ;)

Tijdens het rijden is ze met stelling vragen fijn. ze moet alleen veel meer haar rug gebruiken. Ze houdt het liefst haar hoofd bovenin. Daarom dus ook de reden dat ik wil gaan longeren. Wat mij opviel is dat onder het zadel de rechterhand fijner is met stelling en met longeren juist niet.
Galop onder het zadel is nog moeilijk. Als het te moeilijk is springt ze overkruist (dit doet ze ook met longeren soms) Dit is volgens mij een kwestie van balans.
Rechte lijnen zijn we veel mee bezig. Ook dit gaat een stuk beter. Hierbij is haar linkerhand juist weer moeilijker.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:43

Ja bakkabouters, hoe 'gewoon' ze ook zijn blijft een lastig volk :+ Kan natuurlijk zijn dat de combi van stijf/ vast zitten/ pijn met de angst inderdaad voor extra last zorgt.

Ik snap idd je wil om te longeren. Lastig dat daarbij dan precies anders lijkt te werken, maar als ik met mijn paard vergelijk: die vind met longeren de ene kant op makkelijker te galoperen dan met rijden. Het werd mij uitgelegd dat dat komt door de volte waar het paard op loopt met longeren en dat dan buigen de ene kant op dus moeizamer gaat dan emt rijden. Dat dat net er aan ligt WAT er pijn doet of vast zit. Je zegt nml met rijden wel dat ze liever haar hoofd omhoog doet (rug wegdrukken?) en haar rug beter moet gebruiken (zit vast?) Zijn dan dus wel tekenen dat er iets niet lekker zit. Ik zou dan zeggen eerst eens een osteo oid erbij zodat je weet wat er vast zit eventueel en hoe het beste aan te pakken. Dan kan je gericht bezig gaan. Zou zonde zijn als je nu iets aan gaat pakken wat precies de foute kant op werkt bijv.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:09

Als het specifiek die hoek is: ga daar voeren. Het kan zijn dat je paard ooit echt heel erg geschrokken is in die hoek, en nooit een echte geruststelling heeft gevonden dat het daar best oke is, en het haar niet nogmaals gaat overkomen.

Ga de enge plek dus koppelen aan iets van geruststellend is, bijvoorbeeld eten. Gewoon emmer met brokjes in de hoek, en je paard het zelf laten uitvogelen. Dit zal geen eenmalige actie zijn, maar blijf het herhalen tot je gaat zien dat je paard juist aandacht gaat vestigen op die emmer in de enge hoek, dus de hoek intrekt ipv er uit weg wilt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:12

Angela schreef:
Als het specifiek die hoek is: ga daar voeren. Het kan zijn dat je paard ooit echt heel erg geschrokken is in die hoek, en nooit een echte geruststelling heeft gevonden dat het daar best oke is, en het haar niet nogmaals gaat overkomen.

Ga de enge plek dus koppelen aan iets van geruststellend is, bijvoorbeeld eten. Gewoon emmer met brokjes in de hoek, en je paard het zelf laten uitvogelen. Dit zal geen eenmalige actie zijn, maar blijf het herhalen tot je gaat zien dat je paard juist aandacht gaat vestigen op die emmer in de enge hoek, dus de hoek intrekt ipv er uit weg wilt.

Oe! Dank voor de tip!!! Onze nieuw pown vind de binnenbak eng (de achterkant) en 1 hoek van de buitenbak. Veel paarden vinden die hoek eng trouwens (Staan balen kuil met wapperend plastick) Gaan we daar eens wat lekkers voeren, een positieve koppeling maken, gaaf idee! :j

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 00:16

Angela schreef:

Ik heb dit ooit gedaan tijdens het rijden en ondertussen lekker in de hoek wortels voeren. Maar zou haar eigenlijk eens los moeten laten en dan idd gewoon een emmer neerzetten en haar maar uit laten zoeken.
Ik heb naar mijn idee echt werkelijk alles al geprobeerd. (heb hier ooit al een topic over geopend) De ene keer is er niets aan de hand in de hoek en de andere keer is het drama. Zit bijna op het punt om het op te geven, ga iniedergeval nog fysio proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:20

Als je het voeren gaat doen waar je zelf constant bij bent, dan zal je altijd ook je eigen spanning op het paard overbrengen. Echt duidelijk laten zien wat je gaat neerzetten. En dan weglopen. Kijk, en geniet :j

Je wilt immers dat je paard die hoek niet meer eng gaat vinden, niet dat je paard er maar op vertrouwd dat jij zegt dat het goed is. Dan moet je namelijk echt iedere keer die gerustsstelling bieden. Natuurlijk is het fijn als je paard jou mening over eng/ niet eng aan kan nemen, maar als er zoveel angst is, dan ga ik echt voor een positieve koppeling die ze zelf gaan leggen.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 00:47

als ik haar longeer met dubbele longe en losse stiek erbij gaat het een stuk beter. Is het beter om zonder stiek te longeren of maakt dit eigenlijk niets uit?