Ik was wat door oude foto's aan het bladeren en zag echt hoe slecht sommige oefeningen zijn uitgevoerd

Inmiddels gaan veel oefeningen wel stukken beter, maar beter kan natuurlijk altijd

Dus het leek me wel leuk om een 'voor'foto te laten zien, uitleggen wat ik heb verandert en dan een 'na' foto

Dus bij deze

Okay... Fout: weggedrukte hals/rug, hoofd word omhoog gegooid, pony valt teveel naar voren, ziet er totaal niet netjes uit en is niet goed voor haar lijfje.

Hoe heb ik dit verbeterd?
Eerst een stapje terug doen, dus meer op de achterhand vragen en van de zijkant getraind, dus een zweepje om de achterhand eronder te vragen en van voren een licht tikje om Silke omhoog te vragen. Bij andere paarden heb ik het geleerd uit een stapje terug zetten en dan omhoog te vragen.

Fout:
Rug word vastgehouden, paard is uit balans, teveel gewicht op de voorhand, buikspieren worden ook onwijs vastgehouden

Verbeterd:
Druk geven op de singelplek, is een stukje vertrouwen geven, daarnaast het hoofd dichter bij het lichaam gevraagd, tussen de voorbenen. Door op de singelplek druk te geven wil een paard door zijn schoft gaan zakken waardoor de rug en de buikspieren flink aan het werk gaan om het paard te laten zakken.

Fout:
Te diep door de knie gezakt waardoor het paard alleen maar verder wil gaan zakken. Kun je wél weer gebruiken voor het liggen overigens.

Verbeterd:
Paard iets vroeger weer omhoog vragen, positie van het hoofd ook minder krampachtig houden.

Fout:
Kromme knie, zou eigenlijk gestrekt moeten zijn, de achterhand staat er te dicht onder en het paard is enorm uit balans. Hoofdhouding is ook niet handig voor deze oefening

Verbeterd:
Paard meer ruimte geven voor zijn lijf, dus eerst een spagaat aanleren. Daarnaast hoofd meer opgericht proberen te houden. (op deze foto niet echt helaas
)
Ik vond het wel leuk om verschillen te laten zien en hoe ik dat heb aangepakt

Ik ben ook benieuwd wat jullie bijvoorbeeld anders zouden hebben gedaan

Heel leerzaam ook voor de mensen die hun paarden dingen verkeerd leren, dit is een beetje: Hoe het niet moet-hoe het wel moet.