http://i44.tinypic.com/if4r6g.jpg
Commentaar is welkom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoyCiej007 schreef:Ik heb trouwens even geTEMT; denk dat dit topic beter op AR past
Ik zou je strengen ook even wat korter zetten; je lichtogen worden namelijk naar achteren getrokken, en dat is niet de bedoeling. De broek mag nog een stuk naar voren over de lendenen worden verplaatst; nu zit hij te ver naar achteren en hangt erg door, waardoor hij zijn werk niet goed zal doen. Dan zal hij ook een stukje hoger komen te hangen, nu zit hij nl. wat te laag.
Ook hangt de sulky niet goed in evenwicht, dat moet dus nog wel even versteld worden, nu drukt hij nl. op de rug van je pony en hij hoort juist mooi in balans en evenwicht te hangen, zodat je pony het gewicht met zijn borst trekt ipv. met zijn rug. Het lamoen hoort in de lichtogen te zweven, en tijdens het rijden niet te klepperen en op en neer te wippen. Je zou de lichtogen een gat hoger kunnen zetten, en kijken of hij zo beter in balans is.
Daarnaast mis ik (behalve een hoofdstel) een menzweep in de hand van de menner, en dat is érg belangrijk!
Overigens begrijp ik niet dat je dan nog niet even wacht tot je je bitloos hoofdstel binnen hebt... Je hebt je materiaal nog niet in orde, waarom ga je dan al wel op pad? Een (stal)halster is hier niet voor gemaakt, helemaal niet zo'n dik halster met fleece onderlegd etc. etc. daar kan je eigenlijk geen hulpen mee geven en komt er ook weinig tot niets door bij de pony. Enige wat je nu kan doen is het hoofd van je pony omtrekken als je naar links of rechts wil, wat dus niet de bedoeling is en bovendien heb je op dit moment gewoon helemaal niets te zeggen.
Dus als ik jou was, zou ik daar wel degelijk op letten.
Persoonlijk vind ik de sulky cavalletie dus niets. Overigens zijn er over deze sulky en de uiteenlopende ervaringen daarmee, zeer veel topics.
bellamy97 schreef:Ik wil zeg maar een normaal hoofdstel aanschaffen en daar een bitloze neusriem aanzetten dit hoofdstel gaat het worden:
http://www.horsetotaal.nl/20_shetland_artikelen.html
en dan het hoofdstel zonder oogkleppen want mevrouw is bang voor oogkleppen :p en mijn zus maakt zelf bitloze neusriemen![]()
e_horse schreef:bellamy97 schreef:Ik wil zeg maar een normaal hoofdstel aanschaffen en daar een bitloze neusriem aanzetten dit hoofdstel gaat het worden:
http://www.horsetotaal.nl/20_shetland_artikelen.html
en dan het hoofdstel zonder oogkleppen want mevrouw is bang voor oogkleppen :p en mijn zus maakt zelf bitloze neusriemen![]()
Ik zou niet voor een menhoofdstel gaan in dat geval. Die zijn vaak zo grof en breed. Je shet schudt 'm zo af (ervaring met mijn haflinger mee..).
Als je toch bitloos gaat, ga dan voor een Dr Cook (mooi dun leer of nepleer) of een ander (gewoon) stevig hoofdstel.
e_horse schreef:@JoyCiej: ik geloof niet dat het voor de TS leuk is om hier die discussie aan te gaan. Zij wil bitloos, ment nu met halster en gaat binnenkort over op bitloos(men)hoofdstel. Dus laten we ons daartoe beperken