[AR] Hoe kan ik mij shetlanders in tweespan leren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mudi

Hoe kan ik mij shetlanders in tweespan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:45

Hallo

Mijn vraag is hoe kan ik mijn 2 verzorg shetlanders in tweespan naast elkaar voor de kar leren lopen?
De ene shetlander heb ik 2 jaar geleden voor de kar geleerd het is een lief braaf beestje en doet wat je zegt.
De anderen shetlander is koppiger en is een echte drammer hij kan nog niet voor de kar lopen. Ik ben wel al een keer begonnen met het hem te leren maar hij bokt onwijs veel en ik weet ook niet goed wat ik daar tegen moet doen.
Kan ik zo maar beginnen met tweespan leren of moet ik de ander eerst ook gewoon alleen voor de kar leren lopen? En wat kan ik tegen het bokken doen?

Dit is de shetlander die al ongeveer 2 jaar voor de kar loopt.
Afbeelding

capopjekop

Re: Hoe kan ik mij shetlanders in tweespan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:49

Heel cliche maar zoek goede begeleiding. Zelf heb ik eerst allebei mijn shetten in het enkelspan beleerd. Grietje heb ik hulp bij gehad die het ons samen leerde. Hans heb ik zelf beleerd, maar bij de eerste paar keren inspannen heb ik er altijd hulp bij gehad. Als je pony bokt en je weet niet hoe op te lossen dan geeft dit wel aan dat je het niet zonder hulp kunt, een ervaren beleerder weet precies op welk moment te reageren.

Mijn shetten lopen nu in het tweespan, ook daar heb ik hulp bij gezocht, omdat ik geen ervaring had met tweespan rijden.

mudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 09:13

oke ik zal opzoek gaan naar iemand die mij kan helpen. bedankt voor je reactie!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:22

Mss kun je bij de plaatselijk menclub iemand vinden, zo ben ik aan mijn eerste begeleider gekomen. Voor het tweespan die heb ik via marktplaats gevonden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:06

SMP-->AR

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:41

een bokriempje gebruiken bij de pony die bokt,zelf zou ik eerst enkelspan beleren,maar sommige zetten een groene pony meteen naast een ervaren pony.dus iedereen werkt op een andere manier,kijk voor hulp en overleg daar mee,en kijk wat je liever zelf hebt,misschien bokt de pony in 2 span niet.

mudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 21:00

bedankt voor je reactie!! Er zit dan maar niks anders op dan het gewoon uit te proberen. En ik ga kijken of er een menclub in de buurt is!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:40

Citaat:
maar hij bokt onwijs veel en ik weet ook niet goed wat ik daar tegen moet doen.
Kan ik zo maar beginnen met tweespan leren of moet ik de ander eerst ook gewoon alleen voor de kar leren lopen? En wat kan ik tegen het bokken doen?

Tegen bokken kun je jezelf en je wagen beschermen via een bokriem/slagriem. Als ze bokken en je hebt er een slagriem om krijgen ze eigenlijk ook direct een soort bestraffing, want ze krijgen een tik tegen hun rug als ze bokken.
Met tweespan kun je niet werken met een slagriem.

Het is dus zeer onverstandig 'gewoon maar te gaan proberen' in tweespan als je zeker weet dat een van de twee bokt. Ik zou dat nooit doen. Ze kunnen al bokkend in tweespan vrij makkelijk een been over de langboom krijgen en/of de strengen en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen. Kans dat ook je goede pony dan echt niet meer in tweespan wil staan.

Bij bokkende pony eerst goed beleren enkelspan en het bokken bij voorkeur al met slepen afleren (en in alles, een pony mag niet bokken, al helemaal niet als je ermee wilt mennen). Als ze bokken direct af te straffen (stem en/of tik met zweep en/of bij voor de wagen op rem gaan staan) plus eerste tijd rijden met slagriem. Als je dan fatsoenlijk kunt rijden en je verwacht dat ze het niet meer doen kun je slagriem eraf halen. Gaat dat allemaal ook goed dan pas in tweespan.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:17

Is de pony wel al degelijk gewend aan het tuig?
Mijn ervaring leert me dat een jonge onbeleerde pony wel eens durft bokken naar het tuig, en dan vooral naar de broek die tegen z'n kont wiebelt.

Misschien kan je de pony er eerst aan laten wennen door hem veel te longeren met het tuig om, zodat hij alvast went aan al het gefrummel rond z'n lichaam.
Je geeft ook al aan dat hij een echte drammer is, hoe komt dat? Als je pony eenmaal goed gewend is aan het tuig blijft hij er even rustig mee als zonder. Dit zou alleszinds zo moeten zijn. Als hij bang is van het tuig en daardoor hyper/drammerig is zou ik een stapje terug gaan in het beleren.

Goed dat je op zoek gaat naar hulp, want je geeft zelf al aan dat je niet goed weet wat te doen.
Wat je ook kan doen ipv de pony's meteen in tweespan te zetten is met de ervaren pony aan de hand er naast lopen, zodat je onervaren pony er steun aan heeft maar niet met de andere aan de kletter kan gaan.
Dit kan je dan uitbreiden door de ervaren pony er aan de lange lijnen naast te laten lopen.

Is je andere pony eigenlijk al wel gewend om in tweespan te lopen?

Succes alvast.

mudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:01

De shetlander die nog niet voor de kar kan loopt is veder wel gewend aan het tuig. Ik denk haast wel zeker dat het niet door het tuig komt dat hij drammerig is.
De shetlander die al voor de kar kan lopen is niet gewend aan tweespan.
bedankt voor je reactie!

Renske234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:20

heeey ik had ook een pony die ik voor de kar probeerde te beleren en dacht dat het handig was om eerst enkel span te beleren. maar hij brak de hele boel af. hij sprong in de lucht en liet zich dan weer neer ploffen en stond weer op. hij is zelfs een keer tegen de muur gesprongen. toen heb ik besloten hem naast mijn ervaren shetlander te zetten die ik altijd gebruik om mee met de kar te rijden. de pony die normaal niet luisterde en de boel af brak liep gewoon met de ander mee en hielp ook met trekken zonder raar te doen. na dit een paar keer te hebben gedaan heb ik hem weer in enkelspan gezet en dit ging ook heel goed. het is misschien handig om hem wel in 2 span te zetten maar je moet dit zeker niet alleen doen. en wij hadden bij de onervaren pony ook een halster onder het hoofdstel gelaten en daar een longeertouw aan gedaan die degene die naast mij zat in kon grijpen als het mis ging.

succes er mee

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:41

Als beide pony's goed beleerd in enkelspan zijn moet tweespan geen probleem zijn. Ik heb 2 shetlanders beleerd en ben begonnen met tweespan(wel apart). Ze hebben veel steun van de ervaren pony en ze kunnen veel van deze pony leren. Desnoods zou je eerst even er achter blijven lopen en als het goed gaat de wagen er achter. Voor het bokken zou je een slagriem kunnen gebruiken, ik heb er alleen zelf geen ervaring mee.

mudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:43

Oke, heel erg bedankt voor je reactie!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:48

Ik zou de drammer toch eerst goed opgevoed willen hebben voordat ik er een kar achter hang. Of dat nu enkel of 2 span is maakt me dan niet uit. Daarna liefst naast een ervaren pony (niet je andere pony) die niet mee gaat drammen, etc. voor de kar. Ga dus inderdaad op zoek naar iemand die je kan helpen, liefst met een ervaren pony die kan helpen met opleiden.