Een jaar geleden ben ik begonnen met het rijden met neckrope. Naast het rijden met de neckrope, reed ik ook gewoon nog met bit, dressuurmatig. Omdat ik dressuur ook liever zonder bit deed, heb ik 2 maanden geleden een kaakgekruisd hoofdstel aangeschaft. Dit ging in het begin heel erg lekker, ze liep erg constant en voorwaarts. Vorige week met rijden ging ze opeens met haar mond klapperen. Haar hoofd bleef wel constant in de aanleuning, maar ze klapte haar onderlip een paar keer tegen de bovenkant aan. Vandaag deed ze het veel erger dan vorige keer en ik weet niet zo goed hoe ik het moet oplossen.
Ze doet het klapperen niet als ik met bit rij of met een neckrope. Toch heb ik het idee dat ik haar dan net zo voorwaarts heb lopen als met een bitloos hoofdstel.
Kan het zijn dat ze dit doet uit protest? Dat ze dit hoofdstel niet fijn vindt? Ik hoop dat jullie tips hebben!
Liefs
Squawk
Geplaatst: 28-11-11 17:30
Mijn 1e pony deed dit ook, kon geen aanwijsbare reden vinden. Liep wel gewoon netjes ontspannen e.d. Echter deed zij dit al haar hele leven.
Elanor
Geplaatst: 28-11-11 17:31
Hoe rijdt je met het hoofdstel? Een gekruist hoofdstel snoert is bijvoorbeeld niet gemaakt voor constante druk op de teugels en daarvoor dus niet geschikt.
Bedankt voor de reacties! @ Elanor: ik heb het idee dat ik het merendeel van de tijd geen druk op mijn teugels heb, ik vraag iets en laat los. Dat klapperen doet ze vooral tijdens het draven, maar heb tijdens het rijden vandaag gedraafd met een lange teugel, toen deed ze het ook. In stap met lange teugel weer niet.. Snap er dus echt niets van.
@_Veronique_ Ze is 2 weken geleden ziek geweest, griep met opgezette klieren en koort. Vorige week was het weer allemaal normaal en heeft de DA gezegd dat we weer mogen rijden. Dit zou het kunnen zijn, maar gister heb ik met neckrope gereden en toen klapperde ze niet.
Waratje
Geplaatst: 03-12-11 16:37
Vaak is het een uiting van (lichte) stress, dus ik denk dat ze het hoofdstel toch niet als prettig ervaart. Zeker als ze het met andere optomingen niet doet.
Waarschijnlijk komt het dan gewoon door de slechte release vaan een kaakgekruist hoofdstel, misschien sidepull proberen?
Leetje
Geplaatst: 22-12-11 12:49
Mijn haf doet dit ook. Als hij het ergens niet mee eens is, maar voornamelijk als hij het moeilijk vind. Als ik hem iets vraag wat hij moeilijk vind dan probeert hij het heel braaf, maar gaat ook klapperen met zijn onderlip.
Een verzorgpony van mijn zusje doet dit ook heel erg. Ze is ook verschrikkelijk snel... Zij wordt met gewoon hoofdstel + bit gereden. Ik denk dat dit misschien protest is, en dat ze vlucht voor de hulpen
Anna06
Geplaatst: 23-12-11 18:25
Die van mij doet het zijn hele leven al. maar hij doet het juist alleen als hij heel ontspannen is.