[AR] Pony zo vreselijk eigenwijs!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kianzzz1990

Pony zo vreselijk eigenwijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 22:55

Mijn shet is nu een paar maanden voor de kar beleerd, maar hij is zo verschrikkelijk stront eigenwijs! Eerst veel in de bak geoefend en hij heeft het vreselijke irritante trekje dat hij altijd met een rotgang de hoek in galoppeert en dan zowat door het hek heen wil gaan. Elke hoek die hij tegenkomt dus 4 x per ronde flikt hij dat, bovendien is hij echt niet vooruit te branden. We zijn ook al met hem naar buiten gegaan en als we achter een ander paard aangaan gaat het prima, ook al wil hij weleens van de dijk af gaan zo richting de sloot met sulky en al. Vandaag gingen we alleen met hem naar buiten en hij kan nog geen paar meter alleen lopen of hij draait om en gaat in rengalop naar huis, we hebben zelfs vandaag met kar en al een paaltje omver gereden (wel zo'n flexibele dus was niet zo heel erg drama ofzo, maarja hij is gewoon onbestuurbaar en heeft ook totaal geen rem en in de bak is hij gewoon niet te harden! Ik heb hem dan vandaag ook flink op zijn donder gegeven, want dacht nu is het klaar potverdikkie! Ik heb hem een paar lellen op zijn kont verkocht met de menzweep en daarna kon meneer wel luisteren en stopte hij ook niet meer in de hoeken, maar voel me er heerlijk gezegd best wel naar over dat ik hem zo op zijn donder heb gegeven, want na die paar lellen hoefde ik maar hup te zeggen en hij versnelde zijn pas al, hij was dus behoorlijk angstig voor mijn stem alleen al, maar na een paar rondjes was hij gewoon braaf en liep hij gewoon rustig en netjes zijn rondje in de bak, want vinden jullie? Ben ik te hard geweest of moet je soms gewoon even uit je dak gaan of heeft dat geen zin? Hebben jullie nog tips etc? Weet gewoon echt niet meer wat ik met hem aan moet, onder het zadel is hij precies hetzelfde, maar er rijden alleen maar kleine kinderen op dus daar wint hij het altijd van. En zolang hij niet een x flink wordt aangepakt zal hij nooit veranderen...

Alvast bedankt voor jullie reacties.

xxx <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:46

kianzzz1990 schreef:
Ik heb hem een paar lellen op zijn kont verkocht met de menzweep en daarna kon meneer wel luisteren en stopte hij ook niet meer in de hoeken, maar voel me er eerlijk gezegd best wel naar over dat ik hem zo op zijn donder heb gegeven, want na die paar lellen hoefde ik maar hup te zeggen en hij versnelde zijn pas al, hij was dus behoorlijk angstig voor mijn stem alleen al, maar na een paar rondjes was hij gewoon braaf en liep hij gewoon rustig en netjes zijn rondje in de bak, want vinden jullie? (...)
En zolang hij niet een x flink wordt aangepakt zal hij nooit veranderen...

Hij was niet 'angstig' voor je stem, hij reageerde eindelijk eens goed! Voel je vooral niet schuldig. Als ze door hebben dat er toch geen consequenties volgen (als jij niet consequent genoeg bent) dan gaan ze de kantjes er vanaf lopen. Het is imo niet meer dan normaal dat een pony vrijwel direct reageert op je stemhulp. Mijn pony's zijn absoluut niet angstig op de stem, maar ik hoef eigenlijk alleen maar te dénken dat ik in draf wil, en poown gaan in draf. Heb overigens eerder pony's die ik moet inhouden dan vooruit krijgen, dat wel. ;) Dat heb ik ook liever.

Het is juist de bedoeling dat je er voor gaat zorgen dat hij actief wordt op je stem. Je geeft een commando. Geen reactie?! Strenge intonatie en meteen zweep er bij. Actief voor je hulpen maken en héel consequent zijn. Veel (schijn)overgangen rijden.

Hierbij ga ik er trouwens wel vanuit dat de pony geen lichamelijke problemen heeft, of problemen met z'n gebit. Want dat moet natuurlijk wel eerst uitgesloten worden.......

kianzzz1990

Re: Pony zo vreselijk eigenwijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 00:05

Hij heeft geen lichamelijke problemen zover ik weet, hij is ook pas 5 dus misschien dat hij nu in zijn puberteit zit. Zijn gebit wordt binnenkort gecontroleerd door de tandarts. Ja ik voel me zo snel schuldig als ik een keer consequent ben, maar dat moet ik juist zijn vooral bij zo'n jonge pony, anders leert hij het nooit. In ieder geval bedankt voor je reactie!

xxx <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:13

'Als ik een keer consequent ben...' Ja, dat is het 'm nou net. 'Een keer consequent' is dús meestal inconsequent.

Je moet áltijd consequent zijn. Normaal toegeeflijk zijn en dan 'opeens' uit je dak gaan, dat is minder geslaagd. Als je nu gewoon consequent blijft is het punt wel duidelijk, maar als je het te makkelijk zijn er nu weer in laat sluipen is je boodschap aan je paard niet echt begrijpelijk voor hem.

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:48

Oké duidelijk! Ja het is een beetje lastig dat er ook jonge kinderen mee in de weer zijn, en die zetten hem nooit op zijn plek bij mij is hij al een stuk makkelijker dat bij hun, maar goed. De kinderen mennen trouwens niet met hem, maar rijden erop. Maar ik ga het in de goed houden en ga er gewoon voor zorgen dat ik altijd consequent ben tegen hem. Super bedankt voor jullie reacties!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:52

Dat jonge kinderen verhaal hoeft geen probleem te zijn, er zijn zat paarden die precies weten wie ze wel en niet in de maling kunnen nemen ;)

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:54

Juist als er ook kleine kinderen iets met hem doen zou ik er op letten altijd consequent te zijn. Met het paard van mijn moeder is heel lang niets gedaan (wel gevoerd, gemest en in en uit de wei gezet) en sinds ik weer ga ben ik heel consequent in alles. Ik merk dat hij snel doorkreeg wat ik bedoelde en daardoor deed hij het ook niet meer bij andere mensen.

Ik denk ook niet dat je te ver bent gegaan en echt super dat het zo geholpen heeft, nu wel volhouden en meteen ingrijpen als hij weer zijn oude streken begint te krijgen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:43

Mijn pony's lopen ook pony lesjes, maar als ik er mee bezig ga weten ze precies waar ze aan toe zijn en is er geen discussie mogelijk. Ik heb zelfs m'n Z debuut voor de wagen gereden nadat m'n merrie een week mee geweest was op ponykamp, en ze is echt niet netjes dressuurmatig gereden die week hoor. Maar liep wel meteen winst in het Z.

De pony van mijn zusje was er een prachtig voorbeeld van, bij haar vaak boevig, net niet willen doen wat de bedoeling was. En zodra ik het leidsel overnam kon ze het in eens wel allemaal, gewoon omdat ze wist waar ze aan toe was, ho is ho, voorwaarts is voorwaarts. Heel simpel voor beide partijen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:03

Dat er dus regelmatig jonge kinderen mee in de weer zijn, hoeft idd geen excuus te zijn. Niet voor jou om niet consequent te zijn, en niet voor de pony om zich dan ook maar bij jou zo te misdragen.

Maar, het is toch jou pony? Ben jij er dan niet bij als die kinderen met de pony bezig gaan? Je kan ze toch begeleiden en instrueren hoe ze met de pony moeten omgaan, en dat het dus heel belangrijk is om duidelijk consequent te zijn (en dat het dus bijv. niet 'zielig' is om eens een tik uit te delen als poownlief zich eens echt misdraagt)? Pas als dat goed gaat als jij er bij bent (en dus kan ingrijpen als pony denkt; 'ach nu ben ik gewoon lekker de baas) dan kan je imo zulke kinderen pas 'alleen' laten werken met je pony.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:12

Ja het is mijn eigen pony en ik ben er ook altijd bij, maar ja soms dan lukt het hem weer om ze even te pakken te nemen, kan niet overal altijd zijn want heb ook nog een ander paard waar ook kleine kinderen mee in de weer zijn, maar goed ik zal er op gaan letten! Vandaag weer naar buiten geweest met meneer en ooh wat was hij braaf geen menzweep meer nodig hoor, maarja dan denk ik ben ik niet veels te hard geweest vorige x? (kianzzz1990 is ook een account van mij zit nu op horses1990). Want nu kan ik de menzweep wel thuis laten want ik hoef maar te zeggen kom zor drrraaaff en hij gaat al (het is al een week gelden dat ik hem op zijn donder heb gegeven)! Hij heeft in ieder geval zijn les geleerd, maarja misschien dat ik het meer had moeten opbouwen ofzo ; Bij mij is hij gewoon nu poeslief echt een wereldpaard, maar mijn zusje ging vandaag ook even op de sulky zitten en toen was hij wel ineens slim genoeg om weer te gaan vervelen, dus bij mij is hij nu wel lief maar bij anderen.... }> Moet dan iedereen een x streng zijn? Want volgens mij heeft hij gewoon door wie er op de sulky zit :P En hij haalt echt gevaarlijke fratsen uit door hekken heen, van de dijk af richting de sloot, met kar en al door een ander paard heen, alles wat je vreest doet hij. Totaal geen rem, luistert totaal niet. Behalve dus nu naar mij, ook buiten! Nouja we gaan er aan werken, ik weet het ook niet meer... :P

xxx
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 05-12-11 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:16

Wacht even....... jij ment ook met hem?
Dan absoluut niet die menzweep thuis laten! áltijd menzweep mee en áltijd in de hand......... mennen zonder menzweep is levensgevaarlijk, en dat zou jij moeten weten als menner zijnde!

En dat hij nu luisterd heeft niets te maken met dat je de vorige keer 'te hard' voor hem geweest zou zijn. Denk dat jij je dan eerst maar eens wat verder in het (leer)gedrag van paarden moet gaan verdiepen ;)
En als jou pony daar zo 'eigenwijs' van wordt en het is echt jou eigen pony; waarom laat je dan al die 'kleine kinderen' er mee in de weer???

Ik heb hier 2 doodbrave en makke shetten staan en een Welsh A merrie, daar gaan ook niet maar zo 'kleine kinderen' mee in de weer :n want die slimme beestjes hebben dat snel in de gaten en zijn dan lang zo braaf niet meer vaak.....

Heb je er wel eens over nagedacht dat als er wat gebeurd met die kinderen, dat jij dan verantwoordelijk én aansprakelijk bent? Het is jou eigen pony tenslotte.......

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:20

Ja ik neem de menzweep ook wel mee, maar hoef hem niet meer te gebruiken zeg maar ;) En met de kleine kinderen gaat het vrij goed behalve dan dat hij in de hoek gaat staan en er niet meer uit is te krijgen, dus wil het nog wel proberen, mocht het nou niet meer gaan dan ga ik alleen zelf nog maar met hem verder. Maarja tijdens het borstelen etc is hij zo gek op die kinderen alleen met het rijden is hij zo dwars, maarja is misschien ook wel shet eigen :P Hij is ook nog maar 5 misschien zit hij in de pubertijd... maarja we gaan het gewoon even aankijken. Anders wordt het alleen nog maar consequente volwassenen voor meneertje en als hij braaf genoeg is mogen de kindertjes weer komen.
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 05-12-11 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:22

horses1990 schreef:
Ja ik neem de menzweep ook wel mee, maar hoef hem niet meer te gebruiken zeg maar ;)

'want kan de menzweep dan wel thuislaten' vind ik een opmerking die dus wel degelijk dat serieus suggereerd.

Daarnaast; ik zie net (tot m'n grote verbazing) in je profiel dat je 21 bent. Ik dacht te maken te hebben met een kind van 12-14, gezien de manier waarop je typt, spelling etc.

Ik zou toch wat meer op je spelling gaan letten en wat overzichtelijker gaan typen want jeejtje, van een 21 jarige mag je toch wel een hoop meer verwachten.....

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:27

Jeetje is mijn spelling echt zo slecht? Sorry als ik op bokt zit, let ik niet zo op mijn spelling ;) Het was maar een uitdrukking dat ik de menzweep wel kon thuis laten, zou nooit zonder op stap gaan. Maar goed in eerste instantie moest ik hem dus bij elke stap aantikken, dat hoeft dus niet meer, dat was mijn bedoeling met de zin: "want kan de menzweep wel thuislaten". Ik denk dat mijn "jongere ik" naar voren komt als het gaat om mennen, maar goed ik krijg wel gewoon les en begeleiding bij het mennen en diegene die mij begeleidt vond het gewoon goed dat ik consequent was, maar het gaat gewoon om het totaalplaatje. De pony is zoiezo al moeilijk is zijn gedrag. En daarom vraag ik jullie om advies. En "jeejtje" is nou ook niet echt goed gespeld hé voor een 23 jarige:) En dacht dat dit een informatief topic was op mengebied niet op spellingscontrole :o .

Jouw zinnen:

"En dat hij nu luisterd heeft niets te maken met dat je de vorige keer 'te hard' voor hem geweest zou zijn."

"En als jou pony daar zo 'eigenwijs' van wordt en het is echt jou eigen pony; waarom laat je dan al die 'kleine kinderen' er mee in de weer???"

En het is jouw pony i.p.v. jou pony |(

En luisterd is ook echt met een d |( Haha volgens mij moet jij eens op je spelling letten lieve schat. Niet iemand anders de schuld geven van je eigen zwaktes. Maarja nu weer terug naar het echte onderwerp! *\o/* Want heb geen zin in nutteloos commentaar, maar in advies. De rest super bedankt voor jullie reacties! <3 Ik vind het btw gewoon leuk dat mijn shet met kleine kinderen in de weer kan, omdat hij zo geniet van de aandacht en de kinderen vinden het ook leuk dus waarom niet...alsof shetlanders alleen geschikt zijn voor volwassenen en alle shetjes zo "poeslief" zijn, zitten genoeg ondeugende rakkers tussen! En daar kunnen kinderen alleen maar van leren, ook al moet ik ze altijd begeleiden tijdens het poetsen en rijden. Hij is niet gemeen, alleen super eigenwijs! En ik ben dan misschien niet de meest ervaren persoon op mengebied, maar daarom vraag ik ook om advies.

xxx <3