[AR] koetsiersbewijs of menbewijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mijnfjord

koetsiersbewijs of menbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:52

hallo iedereen,

ik was een beetje aan het googlen want ik zit er al een lange tijd over na te denken
om een bewijs te halen.

Maar nu zag ik het FNRS menbewijs (CME 1 / CME 2 / FNRS menbewijs)
en ik zag het KNHS koetsiersbewijs.
Verschilt het heel veel van elkaar qua lessen?

Iemand anders ook z'n menbewijs gehaald? Ervaringen? Tips? Aanraders?

Hoor het graag

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:24

Hier is al een topic over, ik zal het zo even proberen te vinden.

Ja, er is verschil.
Koetsiersbewijs is basisvaardigheden, en in de theorie zit wat meer 'eigen-paarden-dingen' en meer 'algemeen-over-mennen' zoals meer over ziektes, namen van types koetsen. Is vanuit de Stichting Recreatieruiter.
Menbewijs is vanuit de FNRS, kun je ook alleen op een manege halen. Theorie is iets minder uitgebreid, je hoeft geen landauer van een postkoets te kunnen onderscheiden (maar de theorie is nog steeds wel breed genoeg). Praktijk is uitgebreider dan bij Koetsiersbewijs. Ik mocht CME1 overslaan. Dan begin je met CME2 en dan moet je tussen CME2 en het 'eindexamen' nog een paar dressuurproefjes doen en vaardigheidsproefjes.
Ik heb gekozen voor het menbewijs, en zat bij de eerste groep die examen deed afgelopen mei. Ik wilde meer leren, juist ook iets meer dressuurmatige basis en meer ervaring.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:28

mijnfjord

Re: koetsiersbewijs of menbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 11:36

Hej, super dank je wel!

IngridM

Re: koetsiersbewijs of menbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:00

mijnfjord ik ben hier ook mee bezig geweest. Ik weet niet hoe thuis je al bent in de paarden ? Als je nog niet zoveel ervaring en kennis hebt is het koetsiersbewijs best handig denk ik.
Ik heb besloten het niet te gaan halen. Wat ik daar leer over paarden etc weet ik ondertussen wel. En al die koetsen etc interesseert me ook bar weinig.

Het menbewijs daarentegen lijkt me wel heel interessant, gaat veel dieper en leer je veel beter mennen, ook dresuur en vaardigheid. Bestaat uit meerdere delen, daardoor wel een stuk duurder natuurlijk :-)

Succes !

Tinus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:52

het is nogal een verschil tussen de koetsiersbewijs en menbewijs, met het koetsiers bewijs mag je ook op opengestelde gebieden rijden van landeigenaren en bij het men bewijs niet, dit is meer vanuit de manege ontwikkeld om de mensen hierin wegwijs te maken enz. bij het koetsiers bewijs is het breder aangepakt. Niet dat het menbewijs slecht is ofzo maar het koetsiers bewijs is nou eenmaal breder.
Ik zelf heb en een ruiterbewijs en een koetsiers bewijs, ik doe er niks mee, er is nog nooit naar gevraagd en ik kom toch op heel wat plekken en wedstrijden. wel leer je er natuurlijk altijd van, hangt ook af van je niveau, Als je al jaren rijd en les krijgt en uit een paarden familie komt weet je waarschijnlijk al veel het zijn dan meer de kleine dingetjes gericht op in de file staan met paard en trailer,verkeersveiligheid, ehbo bij mens en paard en acute paardenziekte. Deze worden bij het ruiter en koetsiersbewijs ook aangehaald.

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:41

Tinus1 schreef:
het is nogal een verschil tussen de koetsiersbewijs en menbewijs, met het koetsiers bewijs mag je ook op opengestelde gebieden rijden van landeigenaren en bij het men bewijs niet

Op de site van de FNRS staat: 'Het FNRS Ruiter- en menbewijs is een pasje waarmee je kunt aantonen dat je op een veilige en verantwoorde manier kunt deelnemen aan het verkeer en weet hoe je je moet gedragen tijdens een buitenrit. Beide bewijzen zijn erkend door verschillende natuurgebieden, wat je zonder pas niet mag betreden met een paard.'

Dit mag dus wel ook met het menbewijs. ;)